Bugetul Transurb pe 2012 - Aici sunt (şi) banii noştri
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Bugetul Transurb pe 2012 - Aici sunt (şi) banii noştri
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Din veniturile de 48,7 milioane de lei ale societăţii, 32,3 milioane sunt subvenţii de la bugetul local * Managerul societăţii, Genica Totolici, speră ca anul acesta să nu crească preţul la motorină şi energie, pentru că altfel ar fi pusă în situaţia de a reduce diagrama de circulaţie, autobuzele şi tramvaiele * „Suntem singurul oraş din România în care există acest amestec în transportul urban privat şi public”, afirmă directoarea * În ceea ce priveşte investiţiile, operatorul şi-a propus în acest an să cumpere, din venituri proprii, 12 tramvaie şi cel puţin 20 de autobuze rulate *

Unul dintre cele mai disputate proiecte de hotărâre la şedinţa Consiliului Local a fost bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2012 al societăţii Transurb şi estimările pe următorii doi ani. Criticile au venit din partea grupului PDL, care a refuzat să voteze hotărârea, nemulţumit de subvenţia substanţială de care beneficiază societatea. Potrivit documentelor, din veniturile totale de 48,7 milioane de lei, subvenţiile înseamnă 32,3 milioane de lei. Preşedintele Comisiei de Buget-Finanţe, social-democratul Aurelian Constantin, a explicat că 16,4 milioane reprezintă o restanţă la subvenţia pe anul trecut, iar 17 milioane sunt facilităţile acordate pensionarilor pe toate traseele, reducerile abonamentelor pe o linie pentru elevi şi studenţi, dar democrat-liberalii nici nu au vrut să audă. „Dacă raportăm subvenţia pe care o acordăm noi la ceea ce se alocă prin ţară, s-ar putea nici să nu încapă comparaţie, indiferent de restanţe sau de facilităţile pe care le acordăm. Brăila are în total vreo 7 milioane de lei subvenţie”, a atras atenţia Mihai Alin. Liderul grupului PC, Eugen Găvan, a explicat că, din bugetul Transurb, s-a retras o sumă pentru demararea studiului privind managementul transportului din Galaţi. Iar unul dintre obiectivele acestui studiu va fi tocmai reducerea semnificativă a subvenţiei, care se va simţi anul viitor.

„Sperăm să nu mai crească preţurile la motorină şi energie”

De cealaltă parte, managerul societăţii, Genica Totolici spune că bugetul este echilibrat. „S-a făcut în aşa fel să putem exista şi în 2012, să putem acoperi cheltuielile pe care le avem cu motorina, energia, salariile, acestea fiind cele mai mari. Sperăm să nu crească preţul la motorină şi energie, pentru că altfel am fi în situaţia în care ar trebui să luăm măsuri mai dure, să reducem diagrama de circulaţie, autobuzele şi tramvaiele. Am spus din totdeauna că noi nu avem venituri pe măsura cheltuielilor din cauza operatorilor privaţi; suntem singurul oraş din România în care există acest amestec în transportul urban privat şi public”, ne-a declarat Genica Totolici. Potrivit cifrelor prezentate, nici în 2010, nici în 2011 societatea nu şi-a făcut planul la încasări, ele depăşind cu greu 81,7 la sută din suma propusă la începutul anului. „Subvenţia este chiar puţin mai mică decât anul trecut, pentru că mai avem de încasat de anul trecut 16,4 milioane de lei, restul sunt facilităţi din transportul urban. Abonamentul gratuit pe toate liniile la pensionarii peste 65 de ani are o valoare de 100 de lei comparativ cu un traseu - 40 de lei”, spune directoarea. Interesant este că niciun leu de la bugetul local nu merge la investiţii, acestea fiind prevăzute a se realiza din fonduri proprii. „Anul acesta noi ne-am propus din fonduri proprii să achiziţionăm 12 tramvaie de la Rotterdam şi ne aflăm în proces de perfectare a actelor şi a licitaţiei pentru transportul tramvaielor din Olanda în România. De asemenea, ne dorim măcar 20 de autobuze rulate. Tot ca o investiţie mare, ne dorim o maşină care face intervenţii la firul de contact la tramvaie şi troleibuze, pentru că aceea pe care o folosim acum este foarte veche, consumă foarte mult şi este într-un stadiu avansat de uzură”, ne-a declarat managerul Genica Totolici. Suma alocată în 2012 pentru investiţii este de 5.884,9 mii de lei.

Unde se duc milioanele?

Dacă veniturile societăţii pe 2012 sunt prognozate la 48,7 milioane, cheltuielile totale sunt estimate la 48,6 milioane. Profitul net propus este de 42.000 de lei, din care 20.000 de lei dividende la bugetul local. În bugetul pe 2012 al Transurb nu există creşteri salariale, fondul de salarii fiind la nivelul anului trecut - 16 milioane. Cei 786 de salariaţi, al căror număr va rămâne neschimbat, vor beneficia de tichete de masă şi de tichete cadou, câştigul mediu lunar pe salariat fiind de 1.970 de lei.

Societatea a prezentat şi un program de reducere a arieratelor, a stocurilor de materii prime, materiale, obiecte de inventar şi piese de schimb, produse finite, dar şi situaţia datoriilor rezultate din împrumuturile contractate cu scadenţă în anul curent. Potrivit acestui ultim document, Transurb are de achitat în doi ani 609.336 de euro pentru investiţii, din care anul acesta 203.112 de euro.

În 2013 şi 2014, bugetul general al societăţii este estimat la peste 50, respectiv, 51 de milioane de lei.

Citit 2894 ori Ultima modificare Duminică, 05 Februarie 2012 17:42

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.