De ce n-are Galaţiul destule locuri de parcare?
Foto: Foto: Ionatan Ţuţu

De ce n-are Galaţiul destule locuri de parcare?
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Anul trecut Primăria a amenajat 730 de locuri de parcare, pentru anul acesta nu este prevăzut niciunul! * Amenajarea parcării supraetajate în aproprierea Liceului Mihail Kogălniceanu ar costa în total 25.283.259 de lei şi s-ar putea realiza în 24 de luni. Construcţia, aşa cum a fost ea avizată de aleşi va avea un regim de înălţime D+P+4 etaje şi va asigura 404 locuri de parcare. * „Suprafaţa ocupată de garaje poate fi transformată într-o parcare subterană având deasupra o terasă verde pe care se pot amenaja locuri de joacă şi oamenii nu au decât de câştigat”, afirmă arhitectul şef al Galaţiului, Teodora Voicilă

      

Maşini pe trotuar, maşini pe banda întâi, maşini înghesuite, flancând de o parte şi de alta sensurile de mers ale străduţelor dintre blocuri, maşini pe foste spaţii verzi bătătorite de soartă şi de cauciucuri, maşini parcate la umbra indicatoarelor „Staţionarea interzisă” sau sub „Parcarea interzisă”. E o realitate, fără o parcare subterană sau supraterană, nu vom avea suficient loc să ne lăsăm maşinile nici dacă „mâncăm” trotuarul cu totul. De ce există un deficit de locuri de parcare am încercat să aflăm de la arhitectul şef al municipiului, Teodora Voicilă.

   

Patru etaje şi peste 400 de locuri de parcare

„Galaţiul are nevoie de o parcare supraterană, subterană, etajată, deoarece, ca orice oraş mare, modern, suntem într-un mare deficit de locuri de parcare. Amenajarea acestor parcaje publice sau private depinde de un investitor. Deja Primăria are în vedere realizarea unei astfel de parcări”, ne-a declarat arhitectul şef al Galaţiului. Potrivit unei hotărâri de Consiliu Local votate anul trecut, amenajarea parcării supraetajate în aproprierea Liceului Mihail Kogălniceanu ar costa în total 25.283.259 de lei şi s-ar putea realiza în 24 de luni. Construcţia, aşa cum a fost ea avizată de aleşi ar avea un regim de înălţime D+P+4 etaje şi va asigura 404 locuri de parcare. Proiectul, deşi de o importanţă majoră, a fost lăsat „de rezervă” în Planul Integrat de Dezvoltare Urbană, pentru cazul în care ni s-ar suplimenta fondurile alocate din Programul Operaţional Regional.

   

Obligaţie respectată la minim

„Investitorii care construiesc supermarketuri, hipermarketuri, birouri, locuinţe, spitale, sunt obligaţi să asigure numărul de locuri de parcare conform legii. Regulamentul general de urbanism specifică exact, în funcţie de aria desfăşurată, de numărul de utilizatori, de numărul de angajaţi, câte locuri de parcare trebuie să asigure fiecare investitori. Problema este că aceste locuri de parcare prevăzute de lege sunt foarte puţine, e un minim şi toţi de regulă se opresc la minim sau şi mai puţin de atât. Iar autorizaţiile de construire se emit numai dacă este respectat măcar acest minim, inclusiv la casele pe teren proprietate dacă nu asigură măcar un loc de parcare pentru maşina proprie, nu se poate autoriza. Nu putem autoriza construcţii a căror parcare să fie asigurară pe domeniul public care deja e sufocat”, a explicat arhitectul Galaţiului.

   

Soluţia: demolarea garajelor

Arhitectul şef al Galaţiului, Teodora Voicilă ne-a declarat că locuri de parcare suplimentare se pot obţine - supraterane, subterane, în construcţii amenajate sau chiar în parcaje la nivelul solului - în momentul în care reuşim să scăpăm de garaje. „E clar, un garaj ocupă mai mult decât ar ocupa un loc de parcare. Dincolo de imaginea cumplită pe care o au garajele, aici am putea câştiga. Toţi cei care vor fi afectaţi de aceste măsuri, să înţeleagă că desfiinţarea garajelor nu se va face peste noapte, nu în mod radical, nu vor fi buldozere care să distrugă bateriile de garaje. Dimpotrivă, lucrurile trebuie să se întâmple într-un mod civilizat. Am discutat cu proiectanţi, arhitecţi, urbanişti, implicaţi în programe de anvergură în alte părţi. În afara României, se desfăşoară programe, proiecte pilot în care este implicat un anumit număr de proprietari şi se reabilitează o zonă. După ce se observă consecinţele benefice ale acestei reabilitări, treptat, proprietarii vin şi spun: «da, vrem şi noi la fel». Suprafaţa ocupată de garaje poate fi transformată într-o parcare subterană măcar un nivel de parcaje, deasupra o terasă verde pe care se pot amenaja locuri de joacă, şi deja se schimbă mult imaginea cartierului, a incintei între blocuri; oamenii nu au decât de câştigat. Dacă se întâmplă într-un loc o astfel de intervenţie, probabil că vor veni şi alţii să spună da, ne place aşa, vrem şi noi!”, spune cu optimism arhitectul şef al Galaţiului, Teodora Voicilă.

Dar până să visăm frumos, rămânem cu ceea ce avem. Purtătorul de cuvânt al Primăriei, Nicoleta Manole susţine că municipalitatea nu are o situaţie a numărului de locuri de parcare existente în Galaţi. Ştie doar că anul trecut s-au amenajat 730 de locuri de parcare, iar anul acesta nu este cuprins în program nici măcar unul. Potrivit datelor SC Gospodărire Urbană SRL, în oraş mai există peste 3.000 de locuri de parcare aflate în administrarea societăţii.

Citit 2154 ori Ultima modificare Luni, 23 Aprilie 2012 21:49

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.