Investiţie neîncepută, intrată în prelungiri: Strada Unirii - o sută de ani fără asfalt

Investiţie neîncepută, intrată în prelungiri: Strada Unirii - o sută de ani fără asfalt
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Din 2009 încoace se vorbeşte, se promite şi se proiectează "Modernizarea străzii Unirii", finanţată din bani europeni * Demararea lucrărilor, evaluate la peste 10 milioane de lei, întârzie şi există riscul pierderii finanţării prin programul Regio


„Bun venit în cătunul nostru!” - aşa ar putea scrie la intrarea pe strada Unirii. Dacă faci abstracţie de casele ridicate de oamenii gospodari ori de viluţele cochete care mărginesc drumul ici-colo desfundat, peticit cu pietriş ori pe alocuri pavat cu piatră cubică, ai putea să juri că eşti prin vreun cătun uitat de Dumnezeu, nu în municipiul Galaţi. Dacă mai punem la socoteală faptul că strada este doar parţial canalizată şi că nu ştie ce-i acela asfalt, am putea-o transforma în obiectiv turistic pentru cei care vor să experimenteze condiţiile din Evul Mediu. Culmea ironiei este că în august 2009, într-o şedinţă de îndată, aleşii locali şi-au dat votul pentru modernizarea acestei artere, şi nu oricum, ci pe fonduri europene, în cadrul Programului Operaţional Regional 2007-2013. Partea proastă este că licitaţia contestată, anulată, repetată, contestată şi, mai nou, ajunsă în instanţă face ca demararea lucrărilor să întârzie şi pune în pericol banii europeni.

A fost odată…

Chiar autorităţile recunosc, în proiectul de modernizare întocmit, că strada Unirii are o vechime de aproape o sută de ani. Artera, cu o lungime de 1.512,61 metri liniari, delimitată în şase tronsoane de străzi secundare cu care se intersectează, reprezintă o alternativă la traficul aglomerat de pe Bd. George Cosbuc, numărul autovehiculelor care o străbat fiind în creştere - aproximativ 584.000 pe an. În zonă locuiesc 650 de gălăţeni şi funcţionează 12 societăţi comerciale şi instituţii publice.

Investiţia votată de aleşi în 2009 prevedea reabilitarea şi modernizarea carosabilului, trotuare, spaţii verzi şi construirea unui sistem de canalizare, pentru că acolo nu erau decât nişte cămine de canalizare, fără să fie realizat un sistem colector şi, de asemenea, reabilitarea instalaţiilor de apă cuprinse în corpul drumului.

În martie 2011, fostul primar Dumitru Nicolae anunţa că strada Unirii va intra în rândul lumii civilizate, fiind cuprinsă în Planul Integrat de Dezvoltare Urbană. În mai, când pe stradă au sosit echipe ale firmei Vega, gălăţenilor din zonă mai că le-a sărit inima din piept de bucurie… Dar le-a trecut repede, când s-au prins că muncitorii n-au venit decât să niveleze pietrele existente deja pe stradă, nici vorbă de lucrări de canalizare. În septembrie 2011, la Parcul de Soft a avut loc conferinţa inaugurală a investiţiei, anunţându-se în cadru festiv că acolo se vor face reţele de apă şi canalizare noi, refacerea părţii carosabile şi a trotuarelor, amenajarea unor rampe de acces pentru persoanele cu dizabilităţi şi realizarea unei parcări laterale de 19 locuri. În urma finalizării procesului de evaluare a proiectului tehnic aferent cererii de finanţare, valoarea totală a proiectului a fost stabilită la 10.682.617,36 lei (cu TVA) din care 8.620.014,00 (fără TVA) reprezintă cheltuielile eligibile ale proiectului. Iniţial, contribuţia de la CL fusese stabilită la 1.974.739,23 de lei, dar majorarea TVA a impus o alocare de 2.235.003,64 de lei de la bugetul local, pentru implementarea investiţiei.

Licitaţie, punct şi de la capăt

În 2011, investiţia (lucrări de drumuri cu asfalt, conducte de alimentare şi canalizare, lucrări de construcţii, de fundaţie şi de îmbrăcare a autostrăzilor şi a drumurilor) a fost scoasă la licitaţie, valoarea lucrărilor fiind estimată la 7.327.968 de lei, criteriul de atribuire fiind preţul cel mai scăzut. Nu mai puţin de 13 firme au intrat în luptă pentru ca, în aprilie 2012, Primăria să declare câştigătoare firma SC Litoral Construct SA Constanţa, cu o ofertă de 4.235.000 fără TVA. Imediat, Vega ’93 şi SC Euro-P.E.C. SA au contestat la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, prima, pe motiv că oferta declarată câştigătoare ar fi fost subevaluată, a doua pentru că oferta sa mult mai mică - 3.935.241 de lei - a fost respinsă fără temei. CNSC a admis contestaţia firmei Vega, a respins cererea Euro-P.E.C şi a obligat Primăria să reia procedura de atribuire de la etapa verificărilor ofertelor. Primăria o ia de la capăt şi în iulie 2012 o declară câştigătoare pe Vega. Litoral Construct contestă rezultatul, dar CNSC respinge contestaţia, motiv pentru care reclamaţia ajunge în instanţă. În vreme ce procesul de la Curtea de Apel îşi urmează cursul, a fost publicat anunţul de atribuire a lucrării de modernizare a străzii Unirii firmei Vega '93 SRL cu o valoare totală finală a contractului de 5.300.000 de lei.

În prelungiri…

Problema cât se poate de limpede este că meciul se va prelungi şi începerea lucrărilor va întârzia. Dacă punem la socoteală şi faptul că durata de realizare a investiţiei este de 18 luni începând de la data adjudecării contractului şi că 2013 bate la uşă, există riscul ca banii europeni să fie pierduţi. Directorul Direcţiei de Programe Europene din cadrul Primăriei Galaţi, ing. Costel Hanţă, ne-a asigurat că se lucrează deja la un act adiţional de prelungire a implementării proiectului, astfel încât să fie preîntâmpinată o astfel de situaţie. Dar ce vină au oamenii de pe strada Unirii de trebuie să treacă prin astfel de peripeţii?

Citit 2028 ori Ultima modificare Miercuri, 17 Octombrie 2012 22:28

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.