Triunghiul Bermudelor pe strada Traian. Bulibăşeală şi controverse de 10 milioane de euro

Triunghiul Bermudelor pe strada Traian. Bulibăşeală şi controverse de 10 milioane de euro

Foto: Vasile Caburgan
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
10 comentarii

* Când lucrările de modernizare a străzii Traian, în valoare de 6,7 milioane de euro, ar fi trebuit să înceapă, autorităţile au descoperit că strada are nevoie de instalaţii noi de apă şi canalizare, deşi, în 2010, a avut parte de investiţii prin Programul ISPA * Înainte de modernizare şi de asfaltare, artera va beneficia, prin votul aleşilor locali, de lucrări în valoare de peste 2,7 milioane de euro, gestionate de Apă Canal


În recenta şedinţă a Consiliului Local, la solicitarea primarului Marius Stan, aleşii au votat documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii propuse de către SC Apă Canal la modernizarea străzii Traian între Brăilei şi Metro. Documentul fusese omis de pe ordinea de zi, dar edilul le-a explicat consilierilor că este de important să fie inclus şi votat: „Proiectul de hotărâre se referă la aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru lucrările pe care trebuie să le facă SC Apă Canal pe strada Traian, care urmează să intre într-o reparaţie capitală. Încă o şedinţă înseamnă încă o lună de amânare a începerii lucrărilor şi e păcat”, le-a spus Marius Stan.

Aleşii locali au votat hotărârea care prevede înlocuirea instalaţiilor purtătoare de fluide (apă, canal) care nu mai prezintă siguranţă în exploatare şi au durata de serviciu expirată. Conform documentelor, SC Apă Canal a stabilit necesitatea executării lucrărilor în valoare totală de 11.660.000 de lei - peste 2,7 milioane de euro, durata de realizare fiind de 12 luni, iar sursa de finanţare, bugetul local şi credit bancar. Prin proiect se prevede demontarea conductelor de apă existente şi introducerea unora noi, înlocuirea branşamentelor, un nou colector de canalizare şi refacerea racordurilor de canalizare. Directorul tehnic-producţie al SC Apă Canal, Niţă Podaru, nu ne-a putut spune dacă SC Apă Canal va realiza singură investiţia sau va scoate la licitaţie realizarea ei, pentru că încă nu i-a parvenit documentul votat de aleşi.

Desigur, este surprinzător faptul că o stradă care a beneficiat, în 2010, de lucrări de reabilitare a reţelelor de apă şi canalizare în cadrul Programului ISPA, are nevoie de… reţele noi. Niţă Podaru susţine că prin ISPA s-a rezolvat doar problema colectorului principal, de la Metro la Elice, nu şi celelalte probleme de apă şi canalizare! Şi că, potrivit legii, timp de cinci ani de la modernizarea unei străzi nu se mai pot face lucrări de anvergură. Prin urmare, lucrările de modernizare a arterei, în valoare de 6,7 milioane de euro, trebuie să aştepte ori să fie sincronizate cu executarea investiţiilor de apă şi canalizare.

Scandal şi contestaţii

Aşa cum am mai scris, proiectul de modernizare a străzii Traian a demarat sub semnul scandalului. Povestea a început în 2011, când liberalul Marius Stan, pe atunci consilier local, i-a forţat mâna primarului Dumitru Nicolae să scoată Parcul Industrial de pe lista investiţiilor finanţate din creditul de 61 de milioane de lei contractat de Primărie de la BRD şi să pună în loc modernizarea străzii Traian, între Brăilei şi Metro, motivând că este afectată pe toată lungimea de 6 km de lucrările ISPA şi că liniile de tramvai prezintă un grad avansat de uzură. De altfel, în hotărârea prin care strada Traian primea 7.000.000 de lei din credit prevedea negru pe alb: „Strada este afectată pe toată lungimea de lucrările recente de reabilitare a reţelelor de apa şi canalizare în cadrul Programului ISPA”.

În august 2011, s-a dat start licitaţiei, criteriul de atribuire fiind preţul cel mai scăzut, iar valoarea estimată a contractului de proiectare şi execuţie - 39.085.029 de lei. În bătălie au intrat trei ofertanţi: SC Constructa Mecanique SRL (lider al asocierii SC Constructa Mecanique SRL, SC Compania de Construcţii Feroviare SA şi SC Poyry Romania SRL), Asocierea Mari Vila Com SRL / SC Vio Top SRL (firma bucureşteană SC Mari-Vila Com fiind liderul asocierii) şi Vega ’93 SRL. Sub un bombardament de contestaţii din partea firmelor, Primăria a fost obligată să reia de cinci ori consecutiv evaluarea ofertelor! În cele din urmă, în octombrie 2012, Curtea de Apel a pus capăt războiului, Mari-Vila fiind declarată câştigătoare, cu o ofertă de aproape 30 de milioane de lei. Bucuria SC Drumuri şi Poduri care, în calitate de subcontractor, va executa partea de infrastructură rutieră, asfaltare, trotuare şi borduri, pentru care se va alege cu 10.000.000 de lei.

Credit după credit

În vreme ce învingătoarea aştepta să preia amplasamentul, să obţină autorizaţiile şi să deschidă şantierul, în noiembrie 2012, Apă Canal a anunţat că reţelele apă-canal trebuie schimbate. Numai că noua stare de fapt cere bani. La finele anului trecut Consiliul Local a majorat de aproape patru ori alocarea financiară din împrumut, pentru strada Traian. Astfel investiţia a primit 25.954.375 de lei. Şi asta nu e tot! La şedinţa trecută, aleşii locali au votat o listă de investiţii care vor putea fi finanţate în 2013 în condiţiile accesării unui împrumut, mai precis a unei emisiuni de obligaţiuni. Pe listă se regăseşte şi modernizarea străzii Traian între Metro şi Brăilei - reţele de apă şi canalizare, cu o valoare de 11.660.000 de lei, exact cât spun indicatorii tehnico-economici ai Apă Canal.
Rămâne de văzut cum va gestiona Apă Canal investiţia pusă în braţe de autorităţi şi dacă nu cumva înainte de celebra modernizare a străzii Traian, de care se vorbeşte din 2011 încoace, nu se va mai descoperi cine ştie ce altă lucrare, esenţială, uitată sau ignorată!

Cum va arăta strada Traian?

Prin proiectul de modernizare a străzii Traian se prevede refacerea căii de rulare a tramvaielor pe tronsonul Piaţa 30 Decembrie - strada Basarabiei, inclusiv a firului de contact, refacerea căii de rulare în Piaţa Centrală, modernizarea carosabilului, trotuarelor, spaţiilor verzi, realizarea unei piste pentru biciclişti, rampe pentru persoane cu dizabilităti şi sistematizarea zonei virane din bariera Traian, zona Arcada, în vederea amenajării unei parcări. Se va desfiinţa linia de tramvai pe tronsonul strada Basarabiei - limita municipiului Galaţi şi la inelul de întoarcere Barieră - strada Al. Măcelaru, dar se vor amenaja linii de tramvai la intrarea în Depoul Transurb din strada Ştefan cel Mare. De asemenea, va fi amenajat un sens giratoriu la intersecţia străzii Traian cu Al. Măcelaru, vor fi desfiinţate semafoarele şi spaţiile comerciale din zonă, va fi înlocuită conducta de apă pe sectorul Serei - Basarabiei şi va fi modernizat iluminatul public stradal. Durata de realizare este de 36 de luni de la data atribuirii contractului, dar e limpede că acest termen va fi depăşit.

 

Citit 3929 ori Ultima modificare Miercuri, 13 Martie 2013 17:55

10 comentarii

  • postat de tot un pensionar Vineri, 22 Martie 2013 07:12 Link la comentariu
    0
    0

    Galateni nebuni ! vreti sa stati cu mizeria de strada Traian asa cum este acum Nu stiu ce probe se astupa dar este jenant si distrugator pentru masini sa circuli pe aceasta pista cu obstacole, gropi, santuri, sine de tramvai iesite in sus, borduri, nesimtire, lisa de simt civic. rupeti va gatul mergand pe aceasta aberatia de strada.

    Raportează
  • postat de x Joi, 14 Martie 2013 14:57 Link la comentariu
    0
    0

    Ipoteza:
    Cred ca Stan Marius si clica-mafiota din jurul lui vor sa acopere DEZASTRUL de sub strada Traian.
    In tot mai multe locuri asfaltul care acopera "lucrarile ISPA" cedeaza, adica SE LASA; probabil dedesubt sint gauri tot mai mari.
    Ultima pe care o stiu eu a fost recent reparata pe "prelungirea Traian", fosta Frumoasa, in dreptul magazinului de ochelari, linga en-gros (comunitatea armeana, fostii pompieri).
    Azi, joi, la nici 150 m de zona asta, spre Brailei, in dreptul laboratorului de analize medicale ROMAR, SE CASCA o noua groapa.

    Soferi: aveti grija, ca sa nu deveniti PRIMUL-cazut in viitoarea groapa.

    Apel pentru organele abilitate in a curma cheltuirea nejustificata a banilor, dar si pentru cele de ancheta penala: aprobarea unui nou santier VA DISTRUGE PROBELE existente in subteran, adica proasta realizare a lucrarii ISPA.

    Raportează
  • postat de ACORDUL PRIMARULUI Joi, 14 Martie 2013 14:48 Link la comentariu
    0
    0

    In atentia ,
    Primariei Galati
    Programul ISPA a afectat toate societatile comerciale care aveau sediul pe strada Traian, primaria Galati nu a avut bunul simt, macar ACORDUL PRIMARULUI pentru aceste societati sa nu mai fie platit, acum alte "lucrari " si acordul primarului in frunte nu? Pentru ce v-am votat domnule Stan, atunci Otelul a facut "minuni" privind alegerea dumneavoastra, minunile nu se repeta..o sa aveti de pierdut..cu" dragoste" un simplu membru PNL!

    Raportează
  • postat de greu Joi, 14 Martie 2013 09:28 Link la comentariu
    0
    0

    pentru ca nu mai sper nimic bun de la conducerea orasului vin cu rugamintea sa aruncati 2-3 lopeti de pamant in dreptul trecerilor de pietoni ca ne rupem picioarele ...

    inteleg ca iar va fi sapata strada Traian ? pe nervii cui va bazati ca vor sta cuminti la cutie ?

    Raportează
  • postat de vio Joi, 14 Martie 2013 09:17 Link la comentariu
    0
    0

    Brailenii au fost mai pragmatici. Cand au facut proiectele pentru str. B-dul Calarasilor si Dorobantilor au schimbat conducte de:
    - gaz metan
    - apa potabila
    - apa menajera
    - cabluri electrice
    - refacut fundatii pentru sinele de tramvai
    - montat colectoare scurgere apa pluviala
    - montat borduri noi
    - trotuare noi
    - sosea asfaltata.
    Bani au fost si la Galati dar str.Traian arata cum arata.

    Raportează
  • postat de euu Joi, 14 Martie 2013 08:32 Link la comentariu
    0
    0

    nesimtitilor,altii ne chinuim sa dam salariile la timp,sa platim darile(care le-ati marit pana la insuportabil) la timp(si nu reusim),intr-un cuvant sa supravietuim,iar voi,cei alesi,va bateti joc si ne sfidati

    Raportează
  • postat de Un realist Joi, 14 Martie 2013 07:23 Link la comentariu
    0
    0

    Cata nesimtire mai pot suporta cetatenii "orasului"asta? Cat praf si santuri am avut pe traseul amintit in ultimii 2 ani? De cate ori puneti conducte si asfaltati? La zid cu nemernicii din trecut si din prezent. Chiar nu exista ac de cojocul lor? Galateni, nu mai stati si inghititi aceste mizerii si minciuni gogonate......

    Raportează
  • postat de Axon Joi, 14 Martie 2013 07:13 Link la comentariu
    0
    0

    Of, d-le primar, iar incurcat lucrurile...nu stateai matale mai bine la fotbal si lasai primaria in pace? Propune un proiect de subtraversare pe sub str. Traian.

    Raportează
  • postat de x Joi, 14 Martie 2013 02:00 Link la comentariu
    0
    0

    Offf ...
    Si parca mai ieri era un sant de la Elice pina la Metro, cu circulabilitate ZERO pentru masini (sau pe buza unui sant de 3 m adincime).
    Cum oare (se va citi: CUM DRACU?) putem rabda asta?
    Alte "organe", care trebuie sa apere cheltuirea AIUREA a banului public, nu mai exista?
    Sau legile s-au facut ANUME ca sa poti fura/cheltui aiurea legal?
    Cineva, odata, a scris: Cum nu vii tu, Tepes doamne ...
    PS. Singurul lucra ramas nerezolvat e: CINE a scris "Cum nu vii tu, Tepes doamne ..."?
    PS la PS: Oare ce rezultat ar da un sondaj prin tirg, printre tinerii cu virsta intre 10 si 30 ani, cu raspunsul la intrebarea: Cum se numeste lucrarea de istorie ce contine textul "Cum nu vii tu, Tepes doamne ..."?

    Raportează
  • postat de Riveran Joi, 14 Martie 2013 00:10 Link la comentariu
    0
    0

    Dom'Nitza! In perioada august 2009 februarie 2010 ai sapat pentru canalizare si retele de apa pentru strada Traian dupa cum urmeaza: din Brailei pana in Tecuci, din Tecuci pana in Serei, din Serei pana in Basarabiei, din Basarabiei pana la Rizer. Plus portiunea din bariera pana la Metro. Plus portiunea din bariera pana la Spitalul Municipal. Asfaltul nou sta marturie. Te faci ca uiti si mai vrei banii o data sau ati lucrat de forma doar ca sa-i intre toti banii lui Niciolaie si acum o sa va faceti din nopu ca munciti, dar pe alti bani?

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.