Haos şi bătaie de joc pe strada Traian / Trei ani de proiecte şi licitaţii fără cap

Haos şi bătaie de joc pe strada Traian / Trei ani de proiecte şi licitaţii fără cap
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Deşi strada a fost întoarsă pe dos de lucrările ISPA, este de neînţeles de ce, în prezent, artera de şase kilometri are nevoie de reţele noi de apă şi canalizare * Instalaţiile purtătoare de fluide (apă, canal) care nu mai prezintă siguranţă în exploatare şi au durata de serviciu expirată au blocat proiectul general de asfaltare şi modernizare a străzii între Brăilei şi Metro, iniţiat în 2011, care ar fi trebui să demareze la începutul acestui an


Am ISPĂ-şit degeaba! Aceasta ar putea fi concluzia faptului că în acest moment este în desfăşurare licitaţia organizată de Primăria Galaţi pentru execuţia lucrărilor la reţelele de apă de pe strada Traian, pe tronsonul Metro - Dumbrava Roşie. Lucrările au o valoare estimată la 1.888.524,24 de lei, din fonduri bugetare, criteriul de atribuire fiind preţul cel mai scăzut. De ce o stradă pe unde a trecut ISPA are nevoie de reabilitarea reţelelor de apă şi canalizare?! Pentru că, explica mai demult Apă Canal, prin ISPA s-a rezolvat doar problema colectorului principal, de la Metro la Elice, nu şi celelalte probleme de apă şi canalizare de pe Traian! Harta lucrărilor ISPA arată că, pe Traian, canalizarea a fost reabilitată sau montată nou-nouţă doar pe anumite segmente, iar reţeaua de apă a rămas neatinsă! Mai exact, prin ISPA s-a făcut canalizare nouă de la Metro până la intersecţia cu strada Zimbrului, canalizare cuplată la o reţea veche, nereabilitată, până în strada Ştefan cel Mare (Bariera Traian). De aici s-a reabilitat reţeaua de canalizare până la intersecţia cu strada Venus. Nici astrul ceresc, nici zeiţa Iubirii nu i-au purtat noroc străzii Traian care, până la Rizer, a rămas cu aceeaşi canalizare veche şi depăşită de puteri. În fine, de la Rizer, canalizarea a fost reabilitată până la Elice. În vreme ce canalizarea a fost „peticită”, ţevile de apă au rămas cum erau!

Tărăşenia a rămas neobservată până februarie anul acesta, când lucrările de modernizare şi asfaltare a arterei stăteau să înceapă. Apă Canal a cerut înlocuirea instalaţiilor purtătoare de fluide (apă, canal) care nu mai prezintă siguranţă în exploatare şi au durata de serviciu expirată, lucrări în valoare totală de 11.660.000 de lei - peste 2,7 milioane de euro. Şi din marea lucrare, între Metro şi Brăilei, a fost scoasă la licitaţie prima bucăţică, tronsonul Metro – Dumbrava Roşie. Autorităţile au apelat la această soluţie de compromis, şi au scos lucrările la licitaţie „pe bucăţele” pentru că nu ar fi putut bloca întreaga stradă. În plus, dacă mai întârzie mult cu rezolvarea problemelor la reţele, riscă să nu mai poată plăti asfaltarea cu bani din creditul de 61 de milioane de lei contractat de la BRD în 2011. Cine va face asfaltarea? Ei, asta e o altă poveste.

Ce mai poate face Drumuri şi Poduri?

Licitaţia pentru modernizarea şi asfaltarea străzii Traian, între Metro şi Brăilei a durat din august 2011 până în octombrie 2012, când Curtea de Apel a pus capăt războiului, Mari Vila Com SRL fiind declarată câştigătoare, cu o ofertă de aproape 30 de milioane de lei - 6,7 milioane de euro. După cum scriam la acea vreme, sub un bombardament de contestaţii din partea firmelor care s-au bătut pentru contract, Primăria a fost obligată să reia „numai” de cinci ori consecutiv evaluarea ofertelor! Partea interesantă este că societatea Drumuri şi Poduri, aflat în moarte clinică, este subcontractor al SC Mari Vila (care a participat la licitaţie cu devizul ei de lucrări) şi ar trebui să execute partea de infrastructură rutieră, asfaltare, trotuare şi borduri, pentru a se alege cu 10.000.000 de lei. Este imposibil de crezut că SC Drumuri şi Poduri ar putea respecta standardul asfaltărilor executate pe Oţelarilor şi Brăilei, şi greu de crezut că va supravieţui ca să se şi apuce de ele…

Pe ce bani?

Iniţial, pentru lucrările de modernizare şi asfaltare a întregii artere au fost alocate, la insistenţele liberalul Marius Stan, pe atunci consilier local, 7.000.000 de lei din creditul de 61 de milioane de lei contractat de Primărie, în 2011, de la BRD. Numai că, suma nu ajungea nici pe-o măsea – motiv pentru care, la finele anului trecut, a fost majorată de aproape patru ori alocarea financiară din împrumut: investiţia a primit 25.954.375 de lei. Şi asta nu e tot! Pe lista investiţiilor care vor putea fi finanţate în 2013 în condiţiile accesării unui împrumut, mai precis a unei emisiuni de obligaţiuni, se află şi modernizarea străzii Traian între Metro şi Brăilei - reţele de apă şi canalizare, cu o valoare de 11.660.000 de lei, exact cât spun indicatorii tehnico-economici ai Apă Canal. Din câte ştim, Primăria nu a iniţiat demersurile pentru o emisiune de obligaţiuni. Partea şi mai proastă este că, la finele acestui an, expiră împrumutul contractat în 2011 de la BRD. Nu e, deci, de mirare că lucrările scoase la licitaţie pentru primul segment de pe Traian au ca sursă de finanţare bugetul local.

Ce se va face?

Proiectul referitor la reţele prevede demontarea conductelor de apă existente şi introducerea unora noi, înlocuirea branşamentelor, un nou colector de canalizare şi refacerea racordurilor de canalizare, durata de realizare fiind de 12 luni. Aşa cum am mai scris, proiectul de modernizare a arterei impune refacerea căii de rulare a tramvaielor pe tronsonul Piaţa 30 Decembrie - strada Basarabiei, inclusiv a firului de contact, refacerea căii de rulare în Piaţa Centrală, modernizarea carosabilului, a trotuarelor, a spaţiilor verzi şi montarea de mobilier stradal, realizarea unei piste pentru biciclişti, rampe pentru persoane cu dizabilităţi şi sistematizarea zonei virane din bariera Traian, zona Arcada, în vederea amenajării unei parcări. Se va desfiinţa linia de tramvai pe tronsonul strada Basarabiei - limita municipiului Galati şi la inelul de întoarcere Barieră - strada Al. Măcelaru, dar se vor amenaja linii de tramvai la intrarea în Depoul Transurb din strada Ştefan cel Mare. Pe tronsonul Tecuci - Brăilei este prevăzută doar refacerea carosabilului şi a trotuarelor. De asemenea, va fi amenajat un sens giratoriu la intersecţia străzii Traian cu Al. Măcelaru, vor fi desfiinţate semafoarele şi spaţiile comerciale din zonă, va fi înlocuită conducta de apă pe sectorul Serei - Basarabiei şi va fi modernizat iluminatul public stradal. Durata de realizare era de 36 de luni de la data atribuirii contractului, dar, cel mai probabil, va fi prelungit.

Citit 2876 ori Ultima modificare Miercuri, 14 August 2013 17:51

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.