Primăria Galaţi a cheltuit milioane din BANII NOŞTRI, pentru investiţii... PE HÂRTIE

Primăria Galaţi a cheltuit milioane din BANII NOŞTRI, pentru investiţii... PE HÂRTIE
Evaluaţi acest articol
(16 voturi)

* Pasarele pietonale, talcioc extins, drum de centură modernizat, reabilitarea Parcului Cloşca, modernizarea Falezei Dunării şi a Parcului CFR nu există în acest moment decât pe hârtie * Pentru documentaţiile investiţiilor promise în acest mandat, Primăria a plătit, până acum, circa 1,5 milioane de euro

În spatele fiecărei investiţii, fie că vorbim de modernizare, reabilitare sau de reparaţii capitale, se află munţi de documente, fără de care lucrarea respectivă nu ar putea fi aprobată de aleşi, licitată şi, în cele din urmă, nu s-ar putea concretiza. Numai că toate aceste documentaţii costă şi nu sunt valabile la nesfârşit! Deseori se ajunge în situaţia ca documentele cu pricina să se învechească şi să aibă nevoie de reactualizare, desigur cu alte cheltuieli din bani publici.

Am fost curioşi să vedem câte investiţii promise de Primăria municipiului Galaţi din iunie 2012 încoace se află în acest moment doar pe hârtie şi cât au costat. În baza legii liberului acces la informaţiile de interes public, am cerut Primăriei Galaţi lista documentaţiilor de investiţii pe care le-a plătit din iunie 2012 şi până acum şi iată ce am aflat.

Cea mai costisitoare documentaţie

Pe baza datelor furnizate, am calculat că, de la începutul mandatului lui Marius Stan şi până acum, municipalitatea a plătit peste 6,5 milioane de lei - circa 1,5 milioane de euro - pentru: studii de fezabilitate, proiecte tehnice, caiete de sarcini, documentaţii de avizare a lucrărilor de intervenţii, detalii de execuţie, documentaţii tehnice necesare pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii.

Cea mai scumpă documentaţie a costat 529.232 de lei şi a fost realizată de SC Atelier 3D SRL pentru noua Primărie - modernizarea imobilului neterminat din strada Domnească nr. 54. Municipalitatea a negociat direct cu SC Atelier 3D costurile transformării scheletului fostei Săli a Aplaudacilor în sediu al administraţiei locale, din motive legate de protejarea unor drepturi de exclusivitate şi de autor. Din fericire, la noua Primărie se lucrează deja.

Cele mai scumpe obiective

Nu mai puţin de 319.814 lei a plătit Primăria Galaţi pentru cele trei pasarelele pietonale în formă de timonă, velier şi poartă a timpului, desigur stilizate, pentru care primarul Marius Stan promitea că „se va bate cu toţi”. Concret, pentru studiul de fezabilitate şi studiul geotehnic al pasarelelor pietonale, Primăria a plătit firmei Proiectări Lucrări de Artă SRL Bucureşti suma de 162.334 de lei. Alţi 157.480 de lei a plătit pentru documentaţia primei pasarele pietonale, gândită pe strada Brăilei, în zona Spitalului Judeţean. Documentaţiile cu pricina sunt aprobate de aleşi, dar deocamdată nu s-a mai auzit nimic despre vreo licitaţie pentru construcţia în sine a vreunei pasarele.

Extinderi mult-dorite

Despre amenajarea extinderii Talciocului se vorbeşte încă din mandatul fostului primar Dumitru Nicolae. S-au şi votat, în Consiliul Local, cel puţin două proiecte de hotărâre în acest sens. Deocamdată, însă, spre dezamăgirea gălăţenilor, Talciocul s-a extins doar pe hârtie, cale de 161.200 de lei.

La fel de dorită de gălăţenii cu carnet de şofer este şi extinderea şi modernizarea Drumului de Centură. Deocamdată există doar o documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii, pentru care Primăria a plătit 150.600 de lei.

Amenajări peisagistice de 700.000 de lei

Primăria a plătit bani buni pentru tot felul de documentaţii pentru amenajări peisagistice. Nu mai puţin de 161.200 de lei a dat pentru documentaţia de amenajare a scuarului bulevardul Galaţi - strada Oţelarilor. Tot atât a cheltuit şi pentru amenajarea urbanistică şi reabilitarea infrastructurii de pe strada Brăilei. Alţi 159.340 de lei s-au dus pentru modernizarea/reabilitarea infrastructurii bulevardului George Coşbuc, tot faza de documentaţie. Iar dosarul de amenajări peisagistice şi sistematizări verticale din cartierul Micro 16 a costat 155.000 de lei. Cea mai „ieftină” a fost amenajarea scuarului de pe strada Brăilei - Inelul de Rocadă: 71.920 de lei. Din păcate, toate acestea se află, deocamdată, doar pe hârtie!

Parcuri de celuloză

Orăşelul Copiilor, recent inaugurat, după modernizare, a costat, în etapa de hârtii, 123.479 de lei! Abia scoasă la licitaţie, amenajarea unui parc în Micro 18, în locul unor garaje demolate, a costat, tot la capitolul documentaţii, 156.488 de lei. Aprobată la finele lunii trecute, modernizarea Parcului "Mihai Eminescu" s-a născut tot pe hârtie, documentaţia scoţând din bugetul Primăriei 161.200 de lei.

Nu la fel de norocoase sunt două parcuri, care nu au ajuns, încă, pe masa aleşilor locali pentru aprobarea modernizărilor. Reabilitarea de care Parcul Cloşca are atâta nevoie este, deocamdată, pe hârtie şi a costat 127.720 de lei. Documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii pentru modernizarea Parcului CFR a costat Primăria 95.914 lei. Paradoxal, parcul a intrat în discuţia aleşilor locali, dar a dispărut.

Actualizări de documentaţii

Pe lista de documentaţii transmisă de Primărie am remarcat şi numeroase reactualizări de documente. Astfel, pentru actualizarea documentaţiei de modernizare a arterei Domnească s-au plătit 111.600 de lei. Pentru actualizarea modernizării străzii Mihai Bravu s-au dat 70.680 de lei. Şi documentaţiile celor două campusuri de locuinţe sociale, unul aflat în construcţie în Micro 17, celălalt, programat pe Drumul Viilor nr. 8, au trebuit actualizate, operaţiune pentru care Primăria a plătit, în total, 155.000 de lei.

Carul înaintea boilor

Primăria Galaţi a plătit firmei Caro Serv Com SRL suma de 159.588 de lei pentru proiectul tehnic şi documentaţia de lucrări de modernizare a Falezei Dunării. Mult mai necesară ar fi fost o documentaţie de consolidare a Falezei, care riscă să plece cu totul în Dunăre! Paradoxal, Primăria a pus, în acest caz, carul înaintea boilor.

Plată pentru elveţieni

Primăria, care a acceptat să dea 3,8 milioane de euro pentru studiul de fezabilitate al tunelului pe sub Dunăre, a plătit şi un studiu de prefezabilitate. Acesta a fost realizat de firma Basler & Hofmann AG Zürich, căreia i s-au plătit 82.111 lei. Primarul Marius Stan afirmă că există şi alte studii de prefezabilitate, făcute de firme din Coreea, Spania şi Germania pe banii lor.

În concluzie, dacă tot plăteşte tone de hârtii pentru viitoare investiţii, Primăria ar trebui să le şi transpună mai repede în realitate!

Citit 5996 ori Ultima modificare Miercuri, 18 Noiembrie 2015 20:54

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.