Participantă la ediția din 2007 a Taberei Internaționale de Creație „Arta ca viață”, organizată de Muzeul de Artă Vizuală, când a realizat ingenioasa compoziție ceramică „Dansul caravanei”, rămasă în patrimoniul instituției și în centrul căreia se află figura umană, Liliana Marin a revenit după 18 ani la Galați cu o expoziție personală găzduită în Sala „Ioan Simion Mărculescu” de la parterul muzeului (curator, muzeografa Cristiana Ștefania Culiță). Manifestarea cuprinde lucrări de ceramică, desene și serigrafie, reunite sub titlul metaforic „Palimpsest”, lucrări ce fac parte din ciclul mai amplu „Radiografii cromatice”, din care artista a expus anterior la Ploiești, orașul în care trăiește, și Câmpina.
Lucrări în tehnica japoneză nerikomi
Dacă până acum cunoșteam lucrări de ceramică de-ale Lilianei Marin realizate ronde-bosse, în basorelief sau sub forma panourilor parietale, ceea ce vedem acum este cu totul altceva. Artista se află într-o nouă etapă a creației. Lucrările din porțelan alb, translucid, fin, de formă parietală, de dimensiuni mici, cu suprafețe netede sau ondulate (pictate din faza crudă a materialului și apoi supus arderii la temperaturi foarte înalte), sunt introduse în rame executate în 3D, cu sistem de iluminare integrat, astfel că imaginile decorative, prin acțiunea luminii interioare, sunt foarte bine puse în evidență, lumina, culoarea și transluciditatea porțelanului creând un joc fascinant de ritmuri, lăsând să se vadă straturile intime ale porțelanului, ale suprapunerii culorilor. De aici și semnificația din sugestiva metaforă a titlului expoziției, „Palimpsestul definind cheia de lectură a expoziției în sine, îndemnând la a privi dincolo de suprafață și formă, către straturile care supraviețuiesc trecerii timpului”, după cum subliniază muzeografa Cristiana Ștefania Culiță, în prefața catalogului. Tehnica nerikomi folosită, o tehnică japoneză de obținere a ceramicei, permite introducerea pigmentului și deci și a imaginilor direct în materialul crud și nu decorarea lui ulterioară.
Într-o altă împrejurare, cu prilejul deschiderii expoziției „Alchimii vizuale” la Muzeul Memorial „Nicolae Grigorescu” din Câmpina (28 ianuarie 2025), Liliana Marin folosea pentru lucrările din ciclul „Radiografii cromatice” termenul de „picto-ceramică”. „Seria mea de picto-ceramică, explica artista, își propune să creeze o conexiune între lumină, culoare și materialitate. Conceptul de „picto-ceramică” reprezintă o fuziune între percepția bidimensională și materialitatea tactilă a porțelanului, unde lumina devine un element central. Lumina din „radiografie” este, în această situație, un partener care transformă și dezvăluie. Porțelanul și tehnica nerikomi mi-au permis libertatea de a experimenta cu culorile și formele, creând patternuri care par statice, dar care devin dinamice atunci când sunt străbătute de lumină. Transluciditatea porțelanului devine mediul de explorare a modului prin care lumina pătrunde materialul, dezvăluindu-i straturile ascunse. Sub influența luminii, formele aparent statice prind viață, transformându-se într-o scenă optică care dezvăluie subtilități cromatice și texturi, compoziții interioare”.
Meticulozitate, rafinament şi ritmuri dinamice
Impresionează în lucrările de ceramică ale Lilianei Marin meticulozitatea și rafinamentul cu care sunt realizate, formele decorative de o mare diversitate, care fac dovada unei imaginații foarte productive, cromatica vie, vibrantă, ritmurile dinamice ale ansamblurilor compoziționale. Meticulozitate, rigoare geometrică în construcția formelor, abstractizare, echilibru compozițional, finețe a liniilor, varietate a formelor ornamentale întâlnim și-n desenele realizate în creion cerat pe pânză, ca și în serigrafii, în care artista, alături de creionul cerat folosește și culorile de acrilic.
Manifestare în care iubitorii de frumos pot avea contact direct cu creația unei ceramiste preocupată de a găsi noi mijloace de exprimare plastică într-un domeniu al artei considerat ca fiind cel mai dinamic și cu largi perspective de viitor, expoziția „Palimpsest” este inedită în ansamblul acțiunilor organizate de Muzeul de Artă Vizuală și un prilej de bucurie și mari satisfacții estetice pentru cei ce o vor viziona.
Participări la numeroase expoziții naționale și internaționale
Liliana Marin s-a născut pe 12 septembrie 1981, la Galați. A absolvit Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, specializarea Ceramică - Sticlă - Metal (2004). A urmat studii de masterat la aceeași instituție de învățământ artistic superior, cu lucrarea „Explorări creative în artele vizuale (2006). A absolvit cursurile pentru funcția de muzeograf, la Centrul pentru Pregătire Profesională în Cultură din cadrul Ministerului Culturii și Cultelor (2008). Este doctorand în cadrul Institutului de Istorie „George Barițiu” al Academiei Române, Filiala Cluj-Napoca, cu o teză referitoare la istoria ceramicii premoderne și moderne (2014-2017). Este membră a Uniunii Artiştilor Plastici din România (UAPR) din 2007 și președinte al Filialei Prahova a UAPR din 2024.
A lucrat ca preparator universitar la Universitatea de Artă și Design Cluj-Napoca și, în paralel, ca profesor de Educație Plastică la Colegiul Național „Anghel Saligny” din același oraș (2006-2007), muzeograf la Muzeul Județean de Artă Prahova „Ion Ionescu-Quintus” (2007-2011), iar din 2012 activează ca profesor de arte decorative, specializarea Ceramică, la Colegiul de Artă „Carmen Sylva” din Ploiești. Este coautor al Manualului interactiv Developing English Throught Art, Proiect Erasmus+ (2018) şi coautor al Manualului de Educație Plastică pentru clasa a VII-a, Editura Corint (2019).
Și-a organizat expoziții personale la Ploiești, București şi Câmpina și a participat la numeroase expoziții de grup cu caracter național și internațional, la Pessac, Veneția, Koln, Cluj-Napoca, Galați, Câmpina, București, Ploiești, Constanța, Hong Kong, Slobozia, Călărași, Brăila etc. A participat, de asemenea, la taberele și simpozioanele de creație de la Poiana Pinului, Căpuș, Galați, Câmpina, Breaza, Bușteni, Cheia, Plopeni, Vilnius, Maliuc, Gura Vitioarei, Constanța, Polonia şi Bulgaria.
A fost onorată cu mai multe distincții, printre care: Bursa de merit „Kiwanis” (1998-1999); Marele Premiu la cel de-al VII-lea Simpozion de Artă Ceramică, Zduny, Kaflarnia, Polonia (2015); Premiul III, Children Competition, Hong Kong, China (2016).