S-au aprobat ajutoarele de investiţii pentru Portul Galaţi

S-au aprobat ajutoarele de investiţii pentru Portul Galaţi
Evaluaţi acest articol
(23 voturi)

Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu reglementările UE privind ajutoarele de stat, planurile României de a acorda un ajutor de investiţii în valoare de 27,4 milioane de euro Portului Galaţi. Mai exact, DG Competition şi-a dat acordul de a fi acoperite de la bugetul de stat sumele pentru partea de cofinanţare şi cota de TVA ce reveneau Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi şi operatorului Port Bazinul Nou, în cadrul celor trei proiecte menite să ducă în final la realizarea unei platforme multimodale în Portul Galaţi.

Modernizarea infrastructurii portuare şi realizarea unei platforme logistice în care să fie îmbinate facilităţile fluvio-maritime cu cele feroviare şi rutiere vor fi "motorul" relansării şi dezvoltării portului Galaţi. Realizarea platformei multimodale este orientată spre stimularea transportului containerizat (capacitate 150.000 TEU/an - n.r.) şi includerea Galaţiului pe harta principalelor axe de comerţ europene. În total, investiţiile ar urma să se ridice la 89,9 milioane de euro, însă proiectul a fost împărţit în trei etape, în funcţie atât de sursele de finanţare şi condiţiile de accesare, cât şi de rolul pe care APDM Galaţi, respectiv operatorul privat Port Bazinul Nou urmează să-l joace în cadrul realizării platformei multimodale.

Prima etapă a proiectului, ce revenea APDM Galaţi şi viza în principal modernizarea cheiului viitoarei platforme multimodale, a primit o finanţare de 25,61 milioane de euro prin CEF (Mecanismul pentru Interconectarea Europei), în 2016, o sumă binevenită însă mult sub necesităţile proiectului. La acea dată, Comisia Europeană şi-a justificat reţinerile prin teama de a nu distorsiona piaţa transporturilor navale. Cu toate acestea, după mai multe runde de consultări cu experţii europeni, România a notificat, în aprilie 2019, planul său de a acorda ajutor de investiţii Portului Galaţi, pentru toate etapele de realizare a platformei multimodale. După parcurgerea tuturor procedurilor de verificare şi clarificări, Comisia Europeană, prin DG Competition, şi-a dat acordul pentru acordarea acestor ajutoare de investiţii, reprezentând, în fapt, partea de cofinanţare a proiectelor şi cota de TVA.

"Dacă CE nu aproba acordarea de la bugetul de stat a acestor sume, atunci ele ar fi trebuit suportate direct de către APDM Galaţi, de exemplu, lucru ce ar fi fost practic imposibil de realizat doar din încasările din taxa de cheiaj şi taxele de închiriere a unor terenuri", ne-a explicat Marcela Daniela Costea, directorul general al APDM Galaţi.

"Acest ajutor, în valoare 27,4 milioane de euro, va fi distribuit pe toate cele trei componente ale proiectului. APDM va beneficia în etapa I (modernizarea cheului - n.r.) de 7.614.760 de euro, etapă care în prezent este în curs de desfăşurare şi este finanţată prin CEF, iar pentru etapa a II-a (ce va cuprinde în special racordurile feroviare şi rutiere - n.r.), care va fi realizată tot de APDM, în cadrul unui proiect POIM, ajutorul pentru cofinanţare va fi de 248.296 de euro. Port Bazinul Nou, care are în atribuţii realizarea Etapei a III-a (ce cuprinde realizarea platformei propriu-zise - n.r.) este în procedură de depunere a cererii de finanţare, tot prin POIM şi va beneficia pentru confinanţare de 19.539.175 de euro. În acest fel, toţi partenerii vor avea această "bulă de oxigen" pe care o vor putea folosi imediat în realizarea investiţiilor, conform proiectelor tehnice realizate", a precizat directorul general al APDM Galaţi.

Pe scurt, aprobarea primită de la CE deschide calea şi spre aprobarea, prin POIMM, a proiectelor ce vizează etapele doi şi trei din planul de realizare a platformei multimodale.

În legătură cu acest subiect, într-un comunicat de presă al Comisie Europene se precizează: "Comisia a constatat că ajutorul era necesar, proporţional şi că distorsionarea concurenţei va fi limitată, având în vedere dimensiunea relativ mică spre medie a Portului Galaţi, cu volume de transport limitate la nivelul UE. Mai mult, în acord cu previziunile privind extinderea traficului, uşoara creştere a capacităţii creată de proiect ar fi compensată de majorarea cererii, provenită în special de la alte rute de transport rutier de pe teritoriul Rin - Dunăre. Pe această bază, Comisia a ajuns la concluzia că ajutorul pentru investiţii este compatibil cu reglementările UE, care permit acordarea de ajutor de stat pentru dezvoltarea anumitor activităţi economice, cu condiţia să nu afecteze comerţul şi concurenţa pe piaţa unică".

Citit 10163 ori Ultima modificare Vineri, 02 August 2019 00:05

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.