Bricul „Mircea”, de la Galaţi la expediţia în jurul lumii!

Bricul „Mircea”, de la Galaţi la expediţia în jurul lumii!

Bogdan Codrescu
Evaluaţi acest articol
(24 voturi)
2 comentarii

Multă forfotă a fost miercuri, 18 septembrie, în Portul Galaţi. Nici nu se putea altfel, când, tras la cheu, nu departe de Palatul Navigaţiei, cu Marele Pavoaz arborat, era nici mai mult, nici mai puţin decât legendarul bric „Mircea”, nava la bordul căreia s-au format în ultimele opt decenii, din vremea Regelui Carol al II-lea încoace, generaţiile de aur ale marinăriei româneşti! Cu adevărat un rege al mărilor, biruitor al furtunilor şi cuceritor al… inimilor, bricul „Mircea” s-a dezvăluit gălăţenilor în toată măreţia sa.

Cu siguranţă, bricul „Mircea” ştie să-şi facă intrarea „în scenă”! S-a văzut asta încă din după-amiaza zilei de marţi, 17 septembrie, când şi-a făcut a intrarea „en fanfare” în Portul Galaţi, întâmpinat fiind de oficialităţile urbei, dar şi de mulţimea de curioşi dornici să fie primii vizitatori la bordul navei! Şi, într-adevăr, nerăbdarea lor era justificată. Bricul „Micea” este parcă dintr-o altă lume. Una care te duce cu gândul la vremea marilor exploratori, la valurile oceanelor şi nemărginirea meridianelor străbătute doar prin forţa catargelor şi a velelor.

Dar legătura dintre bricul „Mircea” şi Galaţi este mult mai profundă, pentru că, aici, la Galaţi, a fost primul marş al navei după sosirea în ţară, în 1939, pentru a participa la lansarea primei nave militare construite într-un şantier naval românesc - puitorul de mine „Amiral Murgescu”.

„În amintirea acelui eveniment, ne-am gândit să organizăm acest marş pe Dunăre, prin porturile din Tulcea, Galaţi, Brăila, iar la întoarcere vom opri şi la Sulina. Dar e mai mult decât atât. Noi am tot făcut marşuri pe mare, pe ocean, am trecut prin multe porturi ale lumii, dar acest marş este „la noi acasă”, pe Dunăre, pentru familiile şi prietenii noştri din aceste porturi. Eu însumi sunt din Brăila, avem colegi şi din Galaţi. Desigur, am putea spune că o astfel de călătorie aduce şi un „capital de imagine” pentru Marina Română, bricul „Mircea” fiind cea mai cunoscută navă a Forţelor Navale. Dar, dincolo de asta, există, poate, şi o valoare simbolică. Prin acest marş, bricul „Mircea” ne reaminteşte de tradiţiile navale din oraşe precum Tulcea, Galaţi sau Brăila şi că, într-o bună măsură, destinul acestora este unul comun, legat de Dunăre şi de marinărie”, ne-a spus comandorul Mircea Târhoacă, comandantul bricului „Mircea”.

De la „Mircea” la „Piraţii din Caraibe”

Rareori ne-a fost dat să vedem gălăţeni, din atât de multe generaţii, uniţi de bucuria de a împărtăşi împreună o experienţă precum cea de a fi la bordul bricului „Mircea”. Am întâlnit şi „lupi de mare”, cu ani mulţi în slujba navigaţiei, care s-au întors acum pe nava pe care s-au format, dar şi liceeni şi chiar copii încă fragezi la vârstă, curioşi să vadă o navă cum „numai în filme” au văzut.

„E grozav!”, ne-au spus încântaţi Răzvan şi Teo, doi prieteni în vârstă de numai 12 ani. „În realitate n-am mai văzut astfel de nave. Doar în „Toate pânzele sus” şi în „Piraţii din Caraibe”! Timona mă aşteptam să fie mai mare, ca în filme. Dar e frumoasă şi aşa, totul e frumos! Şi instrumentele, şi uniformele, şi bărcile, tot!”, ne-au spus cu un aer hotărât cei doi prichindei. Desigur, la aşa experienţă, cei doi nu uită să-şi facă, drept amintire, o fotografie la timona „mai mică, dar frumoasă” a navei.

Şi dl Stelian Bîzgă are o fotografie amintire de pe bricul „Mircea”, numai că a lui este de acum… 43 ani, din vremea când era elev la Liceul Militar de Marină din Constanţa. În arhiva sa sentimentală, fotografia alb-negru, din care ne zâmbesc mândri, din arboradă, câţiva tineri marinari e una dintre comorile cele mai dragi. „Asta era în 1976, am stat şase luni pe bricul „Mircea”. Îmi amintesc totul, ca şi cum ar fi fost ieri: şi de colegul - acum comandor! - care a vrut să escaladeze bompresul şi era să cadă în mare, noroc că s-a prins în plasa de protecţie, şi de puntea centru, şi camera hamacelor în care dormeam cu toţii, şi de instrucţia la cheu când mai făceam câte o năzbâtie. Sunt multe amintiri. Colegii mei - mulţi au urmat cariera militară, alţii cariera comercială, dar asta are mai puţină importanţă. Chiar şi acum, dacă este să ne revedem, după 60 de ani, tot „copiii” acelui Liceu de Marină absolut extraordinar suntem! Cele mai bune sfaturi, cei mai minunaţi profesori şi cadre militare le-am avut acolo, la Liceul Militar de Marină din Constanţa”, îşi aminteşte, vizibil emoţionat, dl Stelian. Acum, desigur, o nouă fotografie, color, în pas cu vremurile, se va adăuga arhivei sale sentimentale.

Noile generaţii, pe val

Acesta este unul dintre elementele fascinante ale bricului „Mircea”: îmbină tradiţia cu modernitatea, sextantul şi busola cu GPS-ul sau radarul supersofisticat. După cum frumos ne spunea cândva comandorul Mircea Târhoacă, scopul instrucţiei la bordul bricului „Mircea” este de a-i face pe cadeţi să înţeleagă că „dincolo de aparatura modernă pe care o va aduce timpurile, de consolele sofisticate, blindajul de oţel sau de tunurile care pot spulbera o navă dintr-o lovitură, „ADN”-ul tău e acolo, în nodul marinăresc ce a ţinut strâns, una după alta, atâtea generaţii de marinari ce au străbătut mările şi oceanele lumii!”.

Iar marinăria românească are, din câte se vede, un viitor frumos. Fie că vorbim de Academia Navală „Mircea cel Bătrân”, Şcoala Militară de Maiştri Militari a Forţelor Navale sau Colegiul Naţional Militar „Al.I.Cuza”, din Constanţa, dar şi de Liceul de Marină şi Facultatea de Nave din Galaţi, toate sunt tot atâtea căi care deschid în faţa tinerilor căile marinăriei, o meserie care te pune la încercare, dar atât de frumoasă pentru cei care iubesc libertatea de a străbate mările până în cele mai îndepărtate colţuri ale lumii.

„Marşul cu bricul „Mircea” este doar o parte a pregătirii noastre. Până la acest pas, de exemplu, studenţii la Academia Navală sunt instruiţi pe simulatoare moderne, lucrăm cu instrumentele de navigaţie, deprindem manevrarea navei, totul pentru a acumula experienţa necesară pentru când vom termina studiile”, ne explică Mihai Daniel Bulai, student în anul patru la Academia Navală şi viitor ofiţer de marină! E energic, încrezător, aşa cum îi stă bine unui cadet care a dat piept cu marea, într-un marş pe mările lumii la bordul bricului „Mircea”.

Pregătiri pentru o expediţie în jurul lumii

Iar acum, chiar dacă are 80 ani de serviciu, bricul „Mircea” mai are încă mulţi ani de activitate în faţă, ne-a asigurat comandantul navei, comandorul Mircea Târhoacă: „Mai avem multe proiecte, iar cel mai îndrăzneţ dintre ele este realizarea unei călătorii în jurul lumii! Dorim asta pentru că, dintre cele cinci nave-surori, bricul „Mircea” este singurul care nu a realizat încă o astfel de călătorie. Statul Major al Forţelor Navale şi-a propus acest obiectiv, a lansat proiectul, s-a demarat inclusiv o campanie de strângere de fonduri, necesare pentru această călătorie. Expediţia ar urma să aibă loc în perioada 2021-2022, ar urma să dureze cel puţin opt luni, dar ar putea dura şi peste un an, în funcţie de traseul care se va alege şi porturile prin care se va trece”, ne-a explicat comandorul Mircea Târhoacă.

Se spune adesea că sfârşitul unei călătorii nu este decât începutul unui nou drum. Cei care s-au instruit pe bricul „Mircea” înţeleg cel mai bine acest lucru. În fiecare an, o nouă generaţie de marinari se formează la bordul navei, dar cu fiecare milă parcursă se deschide mai departe şi călătoria generaţiilor care vor veni. Totul, pentru „Onoare şi patrie”! În rest, pe catarg, la „rândunică”, lumea pare doar o linie nemărginită între cer şi mare.

Istorie. Nave-soră cu bricul „Mircea”

Construită în perioada 1938-1939 la Şantierul Naval "Blohm und Woss" din Hamburg, Germania, „Mircea” este cea de-a patra navă din seria de cinci de acelaşi tip construite în acelaşi şantier, fiind soră cu "Eagle" (ex. Horst Wessel) - SUA, "Gorch Foch I" (ex. Tovarisch, ex. Gorch Foch - nava muzeu) - Germania, "Gorch Foch II" - Germania, "Sagres" (ex. Albert Leo Schlageter) - Portugalia. Nava-şcoală „Mircea” este un velier clasa A tip bark, cu trei arbori, înaltă de 44 de metri, cu 23 de vele ce însumează o suprafaţă totală de 1.750 mp.

Nava a fost lansată la apă pe 22 septembrie 1938 şi a fost botezată cu numele „Mircea”, alegere justificată de bogata tradiţie şi renumele predecesorului său, bricul „Mircea”, care a fost navă de instrucţie a şcolii de marină de la Galaţi.

Noul bric „Mircea” a intrat în portul Constanţa pe data de 17 mai 1939, fiind salutat de oficialităţi şi navele aflate în port, între care şi vechiul bric, adus de la Galaţi pentru a preda ştafeta pregătirii marinăreşti noii nave.

Între propulsia cu vele şi motorizare

Chiar dacă bricul „Mircea” este un velier, nava este dotată şi cu un motor Diesel de 1.100 CP. În timpul marşurilor de instrucţie, când vântul este prielnic, se folosesc velele, dacă nu, se foloseşte propulsia motorului. Actualul motor e din 1966, instalat după o primă reparaţie capitală făcută la Hamburg, portul în care a fost construită nava. O revizie generală a motorului a fost făcută în 2018. „Mascota” sălii maşinilor este un ceas de submarin, cu un cadran de 24 ore. Asta pentru că, sub punte, câteodată nu mai ştii dacă e zi sau noapte.

Ambasador maritim în porturile lumii

Marşul pe Dunăre prin porturile Tulcea, Galaţi şi Brăila face parte din seria de acţiuni menite să marcheze aniversarea a 80 ani de când bricul „Mircea” este în serviciul Forţelor Navale. Acest marş a fost precedat de un marş de instrucţie pe mare, derulat în perioada mai - iulie, când nava a vizitat Portul Hamburg, unde a fost construită, apoi a reprodus primul voiaj făcut pe mare.

De-a lungul timpului, la bordul bricului „Mircea” s-au format peste 6.000 de cadeţi. Bricul a trecut prin 120 de porturi din Europa, Africa, Asia şi chiar America de Nord, de fiecare dată fiind întâmpinat cu bucurie şi admiraţie pentru Marina română! În total, bricul „Mircea” a parcurs peste 300.000 de mile marine, adică de 14 ori lungimea Ecuatorului. Fiecare călătorie a fost unică în felul ei, dar de fiecare dată bricul „Mircea” s-a achitat impecabil de misiunea de a fi un ambasador al Marinei Române.

Călătoria în jurul lumii plănuită pentru perioada 2021-2022 este menită să marcheze 100 de ani de la recunoaşterea internaţională a statului unitar român, după Marea Unire din 1918. Cu această ocazie vor fi promovate, de asemenea, valorile culturii şi tradiţiilor româneşti.

Istoria navigaţiei, în salonul de onoare

În salonul oficial al bricului „Mircea”, rezervat primirii oaspeţilor de seamă, se află o pictură care sintetizează întreaga istorie maritimă românească. Lucrarea, cu o lungime de cinci metri, este opera pictorului Dimitrie Ştiubei, care a fost şi comandor de Marină. În această înfăţişare a istoriei navale regăsim şi vechile nave romane sau greceşti, dar şi navele veneţiene, genoveze şi Pânzarul Moldovenesc. În lucrare se regăseşte atât primul bric „Mircea”, al Şcolii de Marină de la Galaţi, cât şi actualul bric „Mircea”, ce a intrat în serviciu în 1939.

CITEȘTE ȘI: Mii de gălăţeni au salutat intrarea bricului „Mircea” în Portul Galaţi!

Citit 14739 ori Ultima modificare Miercuri, 25 Septembrie 2019 14:54

2 comentarii

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro