Trecerea bac Isaccea - Orlovka, aproape de finalizare
Foto: Ovidiu Amălinei

Trecerea bac Isaccea - Orlovka, aproape de finalizare
Evaluaţi acest articol
(17 voturi)

Navrom Bac este pe ultima sută de metri în realizarea proiectului privind amenajarea punctului de trecere a frontierei, în regim de trecere bac, între localităţile Isaccea şi Orlovka (Ucraina). Proiectul, în valoare totală de 6,89 milioane de lei, beneficiază de o finanţare de 4,65 milioane de lei din fonduri europene, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM).

Realizarea unei legături între Isaccea şi Orlovka este un mai vechi deziderat atât al părţii române, cât şi al celei ucrainene, dat fiind faptul că pe această rută s-ar deschide o cale de transport mai rapidă şi mai eficientă ca timpi de operare între localităţile din Ucraina şi localităţi din România, precum Tulcea, Galaţi, Constanţa sau Brăila. De altfel, nu întâmplător, la Isaccea, în vremurile trecute au fost trei poduri de vase care făceau legătura între cele două maluri ale Dunării, asigurând o legătură neîntreruptă de la Constantinopol până în câmpiile Nistrului!

Demersuri diplomatice pentru deschiderea unui punct de trecere bac între Iasaccea şi Orlovka s-au făcut încă de acum 15-20 de ani, însă calea spre atingerea acestui deziderat a devenit posibilă în 2015, după semnarea la nivel de stat a unui acord oficial între Ucraina şi România. Ulterior s-a dezvoltat şi din punct de vedere tehnic acest proiect, iar partea ucraineană a finalizat deja investiţia în modernizarea punctului de trecere frontieră de la Orlovka. Anul trecut, la Isaccea au demarat şi lucrările la punctul de trecere frontieră din cadrul proiectului Navrom Bac, în urma procesului de achiziţie drept constructor fiind desemnată firma Frigomatic SRL Tulcea.

Proiectul este unul mai complex decât ar putea părea la prima vedere, dat fiind faptul că nu este vorba doar de o „simplă trecere bac”, ci de toată infrastructura unui punct de trecere a frontierei, „ca pe aeroport”. Astfel, proiectul cuprinde realizarea de clădiri administrative, birouri pentru Vamă, Poliţia de Frontieră, fluxuri de intrare-ieşire pentru maşinile de marfă şi pasageri, sală de aşteptare, rampă de verificare a autovehiculelor etc. Ce-i drept, şi beneficiile pentru transportatori sunt pe măsură.

„În prezent, TIR-urile cu marfă trebuie să treacă prin trei vămi - Ucraina, Republica Moldova, România. Astfel, un TIR cu marfă face cel puţin trei zile, uneori şi o săptămână, pentru a trece prin aceste locaţii. Prin urmare, e un drum foarte sinuos şi greu de parcurs, iar unii transportatori ajungeau în situaţia de a căuta alte rute. Acest punct de frontieră, cu trecere bac, elimină toate aceste probleme. Practic, traversarea cu bacul şi formalităţile vamale sunt reduse la câteva zeci de minute în cazul TIR-urilor. În cazul pasagerilor, lucrurile sunt chiar mai simple, s-ar sta în vamă cel mult 10 minute”, ne-a explicat Ion Lungeanu, managerul proiectului derulat de Navrom Bac. Potrivit estimărilor, prin punctul Isaccea-Orlovka s-ar putea ajunge la un trafic de un milion de tone marfă/an, la care s-ar adăuga şi traficul de călători.

Pe lângă scurtarea timpilor de transport, noul punct de trecere a frontierei va avea avantajul că va facilita relaţiile la nivelul comunităţilor din zonele riverane Dunării. Turismul ar avea mult de câştigat din această relaţie, dar sunt şi alţi agenţi economici care ar putea să-şi dezvolte afacerile, dat fiind faptul că inclusiv piaţa muncii în regiune ar deveni mai dinamică.

Una peste alta, recepţia lucrărilor de către Navrom Bac la punctul de trecere frontieră în regim de trecere bac de la Isaccea - Orlovka ar urma să se realizeze la mijlocul lunii martie. Ulterior, după ce vor fi obţinute avizele finale specifice autorităţilor statului implicate în funcţionarea efectivă a acestui punct de trecere frontieră, el va putea fi operaţionalizat şi dat în mod oficial în folosinţă.

Citit 7334 ori Ultima modificare Joi, 13 Februarie 2020 22:15

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.