Evaluaţi acest articol
(33 voturi)
9 comentarii

Curtea de Apel Bucureşti a respins acţiunea formulată în instanţă de Grupul Damen, privind contestarea rezultatului procedurii de atribuire a contractului din cadrul programului de înzestrare a Forţelor Naale Românie, miza fiind construirea a patru corvete multifuncţionale, dar şi o serie de lucrări de modernizare a flotei militare aflate în prezent în serviciu.

După cum v-am informat în paginile ziarului "Viaţa liberă", în cursa pentru atribuirea contractului privind construirea corvetelor au intrat Naval Group (Franţa), Damen (Olanda) şi Fincantieri (Italia). Potrivit unor informaţii ajunse "pe surse" în presă, Naval Group ar fi depus o ofertă de 1,2 miliarde de euro, celelalte oferte fiind de 1,25 miliarde de euro (Damen) şi 1,34 miliarde de euro (Fincantieri). Pe de altă parte, termenii financiari nu erau singurii indicatori de departajare.
Astfel, unul dintre atuurile Damen - prin Şantierul Naval de la Galaţi, pe lângă o ofertă tehnică extrem de competitivă, era că, în ultimii 30 de ani, a fost singurul şantier din ţară care a construit nave militare, şi-a construit o infrastructură şi a format personal pentru astfel de lucrări, având în portofoliu 35 de nave de acest fel!
Cu toate acestea, în iulie 2019, MApN, prin Romtehnica, în circumstanţe extrem de controversate, marcate inclusiv de o serie de scurgeri de informaţii privind ofertele depuse, a desemnat drept câştigător al contractului asocierea dintre Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa, asociere care, deşi beneficia de "brandul" companiei franceze, în România nu deţinea nici un fel de facilităţi şi nici experienţă în construirea navelor militare!
În prezent, decizia Curţii de Apel Bucureşti întăreşte decizia luată în primă instanţă de Tribunalul Bucureşti. Însă nici demersurile în instanţă nu au fost lipsite de "bizarerii". Astfel, deşi Damen a solicitat accesul la documentele ofertelor de licitaţie - conform principiului unui proces echitabil, în condiţii de transparenţă şi condiţii de concurenţă corecte - acest lucru i-a fost refuzat până în prezent, pe motiv că ar fi vorba de documente confidenţiale.
Interesant este că, după ce a ajuns la Curtea de Apel Bucureşti, unde Damen a avut mai multe solicitări pentru transmiterea unor documente de la MApN, magistraţii au stabilit ca actele privitoare la licitaţii să fie puse la dispoziţia tuturor participanţilor la licitaţie, Numai că, la termenul din martie, MApN nu şi-a respectat obligaţia procesuală instituită de magistraţii Curţii de Apel Bucureşti, refuzând să pună la dispoziţia reclamanţilor sau instanţei copii după oferte, deoarece acestea au fost clasificate de Departamentul pentru Armamente (care a realizat achiziţia publică), cu aprobarea ministrului de resort. În schimb, profitând de o serie de prevederi instituite pe perioada stării de urgenţă cauzate de pandemie, MApN a solicitat judecarea în regim de urgenţă a procesului în cauză.
Damen nu a primit nici accesul la documentele licitaţiei şi nici decizia Curţii de Apel nu vine cu mai multe lămuriri în motivarea deciziei luate.
După anunțul deciziei Curţii de Apel Bucureşti, într-un comunicat de presă, Damen reiterează că "acțiunile noastre au fost în spiritul consolidării statului de drept și a procedurilor de licitație și vom căuta în continuare o clarificare definitivă a suspiciunilor publice, a scurgerilor de informații clasificate și a controverselor nefondate din media. Neclaritatea privind corectitudinea procedurilor de licitație publică afectează reputația programelor de achiziții din România atât în țară, cât și în străinătate și este o consecință îngrijorătoare".
"În spiritul transparenței și al clarității, Damen a solicitat în instanță accesul la documentele ofertelor de licitație. Acest lucru a fost refuzat până acum, obligând compania Damen să înceapă noi demersuri în justiție pentru rezolvarea acestor aspecte", se precizează în comunicatul de presă al companiei. Altfel spus, urmează un nou proces.
Dincolo de aceste controverse legate de contractul corvetelor, Damen îşi afirmă hotărârea "să rămână un partener de încredere al României pentru construcția de nave civile și militare".
În contextul afacerii corvetelor, demn de menţionat este, poate, şi faptul că, de când se discută de acest contract, Şantierul Naval Damen Galaţi a construit deja, pentru alte ţări, mai multe nave speciale sau militare. De exemplu, în februarie, a fost livrată a doua corvetă destinată marinei pakistaneze, iar în cursul acestui an se vor finaliza lucrările la spărgătorul de gheaţă destinat Diviziei Antarctice a Australiei. De asemenea, în timp ce în România contractele pentru Forţele Navale bat pasul pe loc, Grupul Damen a semnat, luna trecută, contractul pentru construcția a cel puțin patru fregate militare pentru marina Germaniei.

Citit 3026 ori Ultima modificare Vineri, 17 Iulie 2020 00:02

9 comentarii

  • postat de Nea Gica Sâmbătă, 18 Iulie 2020 14:07 82.102.22.*** Link la comentariu
    1
    7

    poate o avea Galatiul experienta in constructia de nave militare , gandite de olandezi, dar mai sunt si alte nave militare net superioare, gandite de altii.
    Când olandezii au construit corvetele Sigma in Indonezia sau Mexic , oare ce experienta aveau lucratorii de acolo, in constuctia unor astfel de tipuri de nave??
    Si cum la Damen , in mod curent se angajeaza oameni,apoi se dau afara si iar se angajeaza...si iar se dau afara , precum altii schimba ciorapii , de ce experienta in constructia de nave militare, mai poate fi vorba ?!

    Raportează
  • postat de Terente...din Galati Joi, 16 Iulie 2020 17:51 89.137.231.*** Link la comentariu
    11
    5

    Cu asocierea Franta/ Naval Group & SN Constanta, Romania va construi barcute pt. salvamarii statiunilor estivale de la Mangalia cu 12 crivace!
    Suntem penibili si comentariile unora frizeaza lipsa de cunostinte endemica a poporului roman.
    Experienta Damen, la Galati se vede de 20 de ani...Aici inca se mai face industrie constructoare de masini. Constructiile navale si incadreaza in aceasta ramura industriala.
    Existenta numeroaselor contracte onorate cu brio de navalistii nostrii sunt de fapt oglinda si recomandarea ca aici se fac lucruri bune. Diferenta minima de pret este o nascocire a PSD+Dragnea. Ei au denaturat rezultatul natural si firesc, rusii priveau cu entuziasm ce bine-si face treaba asocierea pomenita.
    Daca s-ar fi apucat de treaba, pana acum Galatiul ar fi livrat cel putin o fregata. Rusnacii si haholii isi rad in barba...
    Fiecare an pierdut de Romania in inzestrare , valoreaza dublu pt. inamicii nostri potentiali.
    Vom regreta cat de curand aceste decizii!

    Raportează
  • postat de Victoreee... Joi, 16 Iulie 2020 17:18 95.216.98.*** Link la comentariu
    3
    8

    tabla de la combinat , nu o transporta soferii.
    Cei de la Combinat , dau drumul pe Dunare la tabla , iar cand ajunge in dreptul Santierului, o culeg cei de aici.
    Cum faceau vechii plutasi pe Bistrita.
    Pricepi ?

    Raportează
  • postat de Victor Joi, 16 Iulie 2020 14:09 217.156.52.*** Link la comentariu
    16
    7

    Pentru abcd:

    Faptul se PIERD contracte de productie industriala NU este benefic dpdv economic pentru Galati.
    Si de ce sa nu fim partiali pentru noi, pentru municipiul nostru?

    Acest contract era benefic pentru noi ca si galateni, aveau salariatii de munca, se plateau impozite locale, se achizitionau produse local, adica banii veniti din acest contract se regaseau pe plan local.
    Mai mult decat atat, tabla venea de la combinat, deci salariatii de acolo erau si ei platiti.
    Tabla era transportata la santierul naval, iar banii ii castigau soferii respectivi.

    Si ce daca firmele respective faceau profit?
    Impozitul pe profit se plateste tot in Romania, nu in alta parte

    Dar de, d-l abcd este bucuros ca a castigat Constanta si ca MapN a facut economie de 50 mil euro.
    Ce sa mai zic de sutele de mld de euro cheltuiti pe autostrazile si sosele din nordul, vestul si sudul patriei, iar la noi estul tarii ne consumam nervii cu carpeala gropilor, nu mai avem fabrici, nu mai facem productie. Facem agricultura de subzistente cu boii cu cai cu carutele, de ne-am intors in urma cu 100 de ani ca pe vremea bunicilor.

    Raportează
  • postat de Navalist batran Joi, 16 Iulie 2020 11:59 109.102.62.*** Link la comentariu
    19
    7

    100% Constanta nu poate face nave militare nici acum nici peste 10 ani. Pentru cine nu cunoaste , la Constanta abia se mai pot face reparatii. Ca sa poti sa faci nave militare ai nevoie de niste acreditari speciale si Constanta nu are cum sa le obtina. E o mare prostie sa nu te folosesti de singurul santier din Romania capabil sa faca nave militare in orice moment.
    Mare porcarie a facut PSD-ul cu aceasta ocazie, dar nu ai ce sa ii faci.

    Raportează
  • postat de Hai sa fim seriosi : Joi, 16 Iulie 2020 11:53 192.121.87.*** Link la comentariu
    4
    22

    Dumneavoastra comparati o Companie precum Naval Group , unde este actionar si Statul Francez ,si care construieste submarine nucleare , portavioane , portelicoptere , nave de desant.(nave verificate si in zonele de conflict)..etc , pentru Franta si alte state ,..cu o companie de casa, de familie, cum este Damen.
    Ca sa nu mai spunem ca Naval Group si Fincantieri au incheiat un acord de colaborare , cercetare in domeniul marinei militare pentru constructia inclusiv a viitoarei fregate europene.

    PS.....si nu mai plangeti voi pe Santierul Naval din Galati , ca la ce caracatita de pile si relatii sunt acolo !

    Raportează
  • postat de Mai usor , domnule jurnalist, mai usor cu pianul pe scari.... Joi, 16 Iulie 2020 11:50 91.195.98.*** Link la comentariu
    2
    16

    Poate acele documente , chiar sunt secrete de stat sau poate ele nu pot fi desecretizate decat cu acordul celorlalti participanti ,care nu vor acest lucru.
    Poate ne spuneti si de celelalte chichite si mofturi avocatesti ale lui Damen : ba ca Fincantieri a facut contestatie si de ce a retras-o dupa aceea , ba ca au vrut recuzarea completului investit cu solutionarea cauzei, ba ca au dorit stramutarea dosarului privind achizitia corvetelor , ba ca vor anularea HG nr 48 din 2018 privind aprobarea circumstantelor si a procedurii specifice programului de achizitie a corvetelor.....si tot asa intr-o veselie.
    „Corveta” aia livrata pakistanezilor...era de fapt un OPV , adica nava de patrulare , iar despre spargatorul de ghiata mai informati-va sa vedeti ce intarziere are , dinainte de a aparea criza cu virusul, si cu cat au fost depasite costurile.

    Raportează
  • postat de Barsa Joi, 16 Iulie 2020 11:39 213.177.4.*** Link la comentariu
    0
    21

    Concret, pe langa pret, care erau celelalte criterii de evaluare? Se intelege din articol ca ar fi fost experienta in constructia de nave militare. Si am indoieli. Daca ati putea fi clar, ar fi de interes sa aflam.

    Raportează
  • postat de abcd Joi, 16 Iulie 2020 11:22 91.198.122.*** Link la comentariu
    6
    29

    Nu credeti ca sunteti cam partiali? E bine ca se face dreptatea în Viata Libera si nu în tribunale. O avea Damen de pierdut, dar România o sa aiba de câstigat. Guvernul Ciolos daduse contractul direct lui Damen pentru 1,6 miliarde. Or acuma, cu licitatie facuta, aflam ca se poate face treaba si cu 1,2 miliarde si probabil ca ramâne si profit, ca doar nu lucreaza nimeni moca. Spuneti si cât la suta era pretul în decizia finala, o sa vedeti ca e o foarte mare parte, propunerile tehnice fiind foarte asemanatoare. Tara face economii, interesele private urla prin ziare...Daca francezii sau Constanta nu vor construi sau nu vor sti sa construiasca e problema lor, vor plati penalitatile din contract, nu e problema Damenului. Insa ma îndoiesc ca nu ar sti/putea: francezii produc port-avioane (ceea ce olandezii nu au), submarine nucleare (ceea ce nici olandezii nu au), bastioanele port-elicopter Mistral pe care au vrut sa le ia rusii, si toate astea pe lânga fregate si corvete etc etc. Mai mult decât atât, navele franceze vin cu rachete Exocet - vedeti ce rol au avut ele în razboiul Malvinelor si de ce sunt de temut. Si apararea de coasta va fi tot Exocet, ceea ce ar fi super

    Raportează

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro