Podul de pe ”centura mică” a Galaţiului prinde contur cu bani europeni (FOTO și VIDEO)
Foto: Ovidiu Amălinei

Podul de pe ”centura mică” a Galaţiului prinde contur cu bani europeni (FOTO și VIDEO)
Evaluaţi acest articol
(41 voturi)

Proiectul „Extindere şi modernizare variantă de ocolire a municipiului Galaţi” – „centura mică”, cum i se mai spune – este, de departe, cel mai amplu proiect de modernizare a infrastructurii rutiere din judeţul Galaţi, din ultimele decenii. Grosul investiţiilor este asigurat printr-un proiect în valoare de 30 milioane de euro, depus de Consiliul Judeţean (CJ) Galaţi în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020, Axa prioritară 6 - "Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională" - Apel SUERD. Drumul de centură va avea o lungime de 10,58 km, va fi lărgit la patru benzi şi va cuprinde inclusiv un pod hobanat (cu o suprastructură susţinută cu cabluri din oţel - n.r.) pentru ocolirea zonelor urbane mai aglomerate. Proiectul este executat de asocierea Aqua Parc SRL, Mavgo Holding SRL şi Hydrostroy AD Sofia. Lucrările au început în acest an și au termen-limită 2022.

Judeţul Galaţi a înregistrat de-a lungul timpului puține investiţii semnificative în infrastructura rutieră, iar blocajele de pe actuala centura a municipiului Galaţiului sunt arhicunoscute în zonă.

Lucrările din cadrul proiectului au început în urmă cu şase luni, când s-a bătut primul ţăruş, iar excavatoarele au intrat pe noul șantier.

Drumul de centură devenit drum judeţean

Teoretic, drumul de centură figura, iniţial, drept drum municipal. Primăria Galaţi avea în vedere unele modernizări, un studiu de fezabilitate era pregătit încă din 2017, dar încerca să găsească şi o sursă de finanţare. O variantă ar fi fost Apelul lansat prin POR, în cadrul Strategiei UE pentru Regiunea Dunării (SUERD), însă aici doar unele Consilii Judeţene erau eligibile, pe partea de drumuri judeţene.

„Ideea a fost de a transforma acest drum municipal în drum judeţean (DJ 251 M) – până la urmă, era vorba de o lucrare de interes pentru tot judeţul – iar proiectul să fie realizat şi depus de Consiliul Județean Galaţi. Prin urmare, în urma consultărilor pe care le-am avut cu municipalitatea, am preluat noi „ştafeta” acestui proiect şi l-am actualizat, s-au fixat chiar o serie de obiective mai ambiţioase decât cele avute în vedere iniţial, dar mergând pe criteriile din Apelul SUERD, iar acolo unde apăreau o serie de cheltuieli neeligibile – relocarea reţelelor de utilităţi, canalizare, amenajarea unor spaţii verzi, legăturile cu celelalte căi rutiere etc. – am convenit să le facem din bugetele proprii”, a explicat preşedintele CJ Galaţi, Costel Fotea.

Din punct de vedere tehnic, pentru a uşura abordarea proiectului, varianta ocolitoare a municipiului Galaţi a fost împărţită în patru tronsoane, în funcţie de specificul lucrărilor ce urmau a fi făcute:

- Tronsonul I, str. Brăilei - Viaduct SIDEX, în lungime de 3.050 de metri şi o lăţime de 14 metri, cu patru benzi de circulaţie, 4x3,50 m;

- Tronsonul II, între Viaduct SIDEX şi bulevardul George Coşbuc, în lungime de 3.706 metri, lăţime variabilă până în 14 metri;

- Tronsonul III, între bulevardul George Coşbuc şi str. Al.Măcelaru/ str.Traian, în lungime de 567 de metri şi lăţime de 14 metri;

- Tronsonul IV, între str.Traian/ Macului şi Calea Prutului, în lungime de 3.542 de metri şi lăţime variabilă între 7,00 şi 10,5 metri, cu două benzi de circulaţie 2x3,5 metri.

Per ansamblu, noua variantă ocolitoare a Galaţiului va include o suprafaţa carosabilă de 129.656 mp, dar şi o pistă pentru biciclişti de 6,54 km, trotuare de 11.874 mp, acostamente - 8.735 mp, şanţuri pentru apele pluviale - 12.361 mp, patru sensuri giratorii, precum şi spaţii verzi - 20.919 mp.

Cel mai dificil element al proiectului a fost, în varianta CJ Galaţi, includerea în proiect – pe tronsonul II - a construirii unui pod hobanat.

„Acest pod va îndepărta traficul greu de zona de locuinţe. În plus, el va elimina o serie de curbe de pe vechiul traseu şi va scurta drumul de centură cu mai bine de 2,6 kilometri, ceea ce, desigur, va fi un avantaj pentru transportatori”, a precizat preşedintele CJ Galaţi, Costel Fotea.

Activitate intensă pe şantier

Primul front de lucru deschis pe şantierul drumului de centură a fost chiar locul unde va fi amplasat podul hobanat, considerată a fi şi cea mai grea parte de realizat din proiect. Podul ar urma să aibă o lungime de 290 metri, la care se vor adăuga şi cele două deschideri de câte 120 de metri fiecare. Iar din valoarea totală de aproape 30 milioane de euro a proiectului, construirea podului înseamnă aproximativ 14 milioane de euro.

Desfăşurarea de forţe a fost pe măsură. Deşi sunt abordate toate elementele constructive ale podului, eforturile se concentrează în prezent pe realizarea pilonilor principali, din care vor pleca, de la o înălţime de 62 de metri, imensele cabluri de oţel, hobanele, care vor susţine, de o parte şi de alta, întreaga structură a podului.

Acesta va avea şi o parte nevăzută, adânc înfiptă în pământ, aproape 30 de metri – şi care va asigura stabilitatea pilonilor centrali.

„Fundaţia pilonilor centrali este realizată pe piloţi foraţi, la o adâncime de 26 metri, câte 40 de piloţi pentru fiecare fundaţie. Radierul care solidarizează cei 40 de piloţi pentru fiecare fundaţie are o înălţime de 4,5 metri. Iar de pe această structură vor pleca cei doi piloni centrali ai podului, fiecare având 62 de metri înălţime. De asemenea, structura centrală este dotată şi la partea superioară şi la cea inferioară cu două contravântuiri (grinzi speciale menite să preia din forţele de tensiune)”, explică ing. Ovidiu Buruiană, şef de şantier din partea asocierii Aqua Parc SRL, Mavgo Holding SRL şi Hydrostroy AD Sofia, care se ocupă cu execuţia lucrărilor.

Turnarea fundaţiilor a presupus un veritabil tur de forţă în ceea ce priveşte capacitatea de turnare. Într-o singură zi, la un singur radier, s-au turnat nu mai puţin de 1.000 de metri cub de beton, ceea ce a însemnat un circuit de peste 100 de betoniere care au asigurat, în flux continuu, materialele de construcţii.

De săptămâna viitoare se va trece la turnarea părţii superioare a structurii, iar în acest ritm, până la sfârşitul anului, pilonii principali ai podului hobanat vor fi aproape configuraţi.

Flux financiar asigurat

În termeni financiari, valoarea totală a proiectului de modernizare a drumului de centură are o valoare de 135.292.870 lei, din care valoarea fondurilor nerambursabile este de 132.492.550 lei. Cofinanţarea asigurată de CJ Galaţi este de 2.703.929 lei, iar cheltuielile neeligibile pe acest proiect au o valoare de 96.390 lei.

Şi chiar dacă pe şantier se lucrează intens - lucrările sunt chiar mai avansate decât era prevăzut iniţial - un element care a asigurat continuitatea a fost menţinerea fluxurilor de plăţi către constructori. În această privinţă, CJ Galaţi a avut de gestionat două probleme. Prima – creşterea costurilor cu manopera în construcţii, ca urmare a aplicării ordonanței de urgență 114 din 2018, care a majorat salariul minim din industria construcțiilor; a doua – asigurarea plăţii constructorilor până la primirea banilor europeni.

„OUG 114 a dat o bulă de oxigen constructorilor, dar s-a majorat preţul contractului. A trebuit să actualizăm partea de manoperă din proiect, unde costurile au crescut în unele situaţii şi cu 12%. Lucrul acesta n-a făcut decât să pună presiune tot pe bugetul propriu, pentru că valoarea sumelor din fonduri europene a rămas nemodificată. Ce-i drept, o parte din aceste cheltuieli suplimentare se pot acoperi din acea cotă de 10% pe care fiecare proiect o are la capitolul „diverse şi neprevăzute”, asta, desigur, dacă nu apar lucrări suplimentare”, a explicat preşedintele CJ Galaţi.

Astfel, dacă iniţial, strict pe partea de proiectare şi lucrări, contractul a avut o valoare de 113.285.253 lei (TVA inclus), după modificările privind manopera, contractul a ajuns la valoarea de 117.047.234 lei (TVA inclus).

În ceea ce priveşte decontările facturilor către constructori, CJ Galaţi şi-a asigurat, din bugetul propriu, o rezervă (buffer financiar) din care să fie asigurată continuitatea plăţilor, urmând ca ulterior aceşti bani să fie recuperaţi din fondurile europene. „La drumul de centură avem plăţi făcute în valoare de circa șase milioane de euro, bani pe care aşteptăm să îi recuperăm de la Ministerul Fondurilor Europene. Problema e că aceste decontări mai au întârzieri şi imaginaţi-vă cam cum ar fi să vină constructorul cu o factură de 1 milion de euro şi noi să o decontăm după patru luni! Sunt proiecte în ţară care s-au blocat din această cauză. Din fericire, noi ne-am luat aceste măsuri de precauţie”, a precizat Costel Fotea.

Exproprieri de utilitate publică

În ceea ce privește component financiară a proiectului, o problemă importantă care rămâne de rezolvat este şi cea a despăgubirilor acordate pentru exproprierile de utilitate publică. Pentru lărgirea drumului de centură la patru benzi, se vor face în jur de 60 de exproprieri. În urma unei licitaţii finalizate chiar la începutul acestei luni, CJ Galaţi a desemnat, în baza unui contract în valoare de 2,95 milioane de lei, asocierea formată din AM Livity SRL, Estima Topocad Consulting SRL, Ceed Machinary SRL și Unitar Proiect TDA SRL să se ocupe de procedurile de evaluare a proprietăţilor, acordarea despăgubirilor, obţinerea avizelor de demolare şi demolarea propriu-zisă.

„În perioada sezonului rece se vor face aceste evaluări, vom face proiectele de demolare, astfel încât acestea să înceapă undeva în aprilie - mai, când vremea se va încălzi. Până atunci oamenii îşi vor primi inclusiv banii din despăgubiri, pentru a putea şi ei, la rândul lor, să-şi facă un plan, o evaluare, pentru a se muta în altă casă sau alt apartament. Am solicitat evaluatorului să fie foarte corect şi obiectiv, astfel încât oamenii să fie mulţumiţi şi bineînţeles să fie despăgubiţi la adevărata valoare a imobilului, să nu avem discuţii”, a precizat preşedintele CJ Galaţi, Costel Fotea.

Revenind la partea de lucrări, odată cu construirea pilonilor principali, lucrările la podul hobanat se vor accelera, dat fiind faptul că se va putea trece la montarea tablierului (ansamblul grinzilor care formează scheletul de rezistenţă al podului – n.r.) şi a hobanelor, acestea fiind deja comandate, pregătite, gata pentru a fi montate.

De asemenea, în prezent se află în plină desfăşurare lucrările pe tronsonul IV al drumului de centură (între str.Traian/ Macului şi Calea Prutului). Pe această porţiune de 3,5 km s-au făcut lucrări de consolidare a fundaţiei şi reabilitare a podeţelor, iar partea carosabilă a fost lărgită, astfel încât traficul să se desfăşoare în condiţii mai sigure. Până la sfârşitul acestei luni ar urma să fie turnat şi primul strat de asfalt, din cele trei prevăzute prin proiect, menite să asigure o rezistenţă crescută la traficul greu.

Conform planurilor, construirea podului hobanat ar urma să se finalizeze la mijlocul anului 2021. Întregul proiect de modernizare ce vizează „centura mică” a Galaţiului se va încheia în cursul anului 2022.

Beneficii pentru siguranţa circulaţiei

Varianta de ocolire a municipiului Galaţi face legătura între principalele zone cu activitate economică din municipiu, fie că e vorba de combinatul siderurgic, şantierul naval, porturile sau zona legumicolă Zătun – Tuluceşti. De asemenea, în apropierea drumului de centură s-au dezvoltat multe întreprinderi mici şi mijlocii. Drumul de centură pleacă din estul municipiului, ocoleşte Galaţiul prin nord şi ajunge până în zona industrială din vestul oraşului. Modernizarea drumului de centură va creşte mobilitatea mărfurilor şi a forţei de muncă, graţie lărgirii la patru benzi, eliminarea intrărilor şi ieşirilor pe centură care îngreunează traficul în prezent şi înlocuirea acestora, acolo unde este necesar, cu sensuri giratorii. Ideea este de a se realiza o centură de viteză, care să scurteze cu până la 30 la sută timpul de traversare a Galaţiului, în special în ceea ce priveşte tranzitul dintre bld. Coşbuc şi str. Brăilei. La fel de importante sunt beneficiile în materie de siguranţă a circulaţiei, noile condiţii de trafic fiind mai favorabile prevenirii accidentelor.

Investiţii cu efect multiplicator

Proiectul de modernizare a variantei de ocolire a municipiului Galaţi va fi unul benefic pentru economia locală. Cele 30 milioane de euro din acest proiect pun în mişcare firmele de construcţii, ajută la generarea de locuri de muncă, dar la fel de importante sunt efectele şi la nivelul furnizorilor de servicii, de materiale de construcţii sau de utilaje, a subliniat preşedintele CJ Galaţi, Costel Fotea: „Dincolo de partea strict tehnică şi de siguranţa circulaţiei, privind această arteră rutieră importantă a Galaţiului, fondurile investite în acest proiect vor avea un efect multiplicator în economia locală. Vor fi, desigur, mai multe comenzi de materiale, salarii pentru angajaţi, dar vor fi inclusiv mai multe taxe şi impozite colectate la bugetele locale. Într-o perioadă în care economia traversează o perioadă nu tocmai fericită, aceste investiţii sunt o ancoră de stabilitate pentru mediul de afaceri local”.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Viața Liberă în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania: Closer to citizens”, un proiect Freedom House Romania, cofinanțat de Comisia Europeană/ DG Regio.

Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Citit 39344 ori Ultima modificare Luni, 16 Noiembrie 2020 10:19

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.