Prin porturile gălăţene a tranzitat mai multă marfă ca înainte de pandemie

Prin porturile gălăţene a tranzitat mai multă marfă ca înainte de pandemie
Evaluaţi acest articol
(9 voturi)

Prin porturile din Galați, Brăila și Tulcea, coordonate de Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați, au tranzitat, în 2021, peste 9,88 milioane de tone marfă, în creștere cu 16,63 la sută față de 2020, când a fost înregistrat un trafic de 8,47 milioane de tone de marfă.

Acest rezultat a fost obținut în condițiile în care operatorii portuari au avut un trafic de mărfuri crescut atât pe transporturile maritime, cât și pe cele fluviale, acestea din urmă fiind, însă, predominante. Mai exact, potrivit datelor furnizate de APDM Galaţi, în cursul anului 2021, transporturile cu nave fluviale au crescut de la 5.649.940 tone marfă la 6.907.767 tone marfă, în timp ce transporturile maritime au marcat o creștere de la 2.821.626 tone marfă la 2.972.313 tone marfă.

"Un aspect pozitiv este și acela că, în afară de creșterea cu 16,63 la sută a traficului de mărfuri în 2021 față de 2020, traficul a crescut cu 4,35 la sută și față de 2019, adică față de ultimul an înainte de pandemie. Răspândirea Covid-19 și-a făcut simțite efectele în 2020, atât prin prisma temerilor generate de coronavirus și a transporturilor care s-au anulat la momentul respectiv, cât și prin reticențe din partea personalului navigant, a operatorilor, pentru că nu se știa foarte bine cât de periculos este Covid. Dar 2021 ne-a arătat că oamenii s-au adaptat la noile condiții, iar traficul nu numai că a crescut față de 2020, dar a crescut și în raport cu 2019, anul premergător pandemiei. Dacă ne raportăm la 2018, un alt an înainte de pandemie, avem o creștere de 17,12 la sută. De asemenea, pe 2022 estimăm o creștere a traficului cu 5 la sută, raportat la 2021. Suntem totuși moderați în estimări, pentru că traficul depinde și de evoluțiile din alte ramuri ale economiei", ne-a explicat Alexandru Șerban, directorul general al Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați.

În structura mărfurilor tranzitate prin porturile de la Dunărea Maritimă, traficul de mărfuri a fost stimulat de creșterea fluxurilor transporturilor de cereale, generate de un an agricol bun, dar și de relansarea activității industriale, în special în domeniul siderurgic, și el un important generator de transporturi de materii prime și produse finite. Un element pozitiv este că, în 2021, a crescut traficul de mărfuri și prin porturile mai mici din Măcin, Gura Arman și Turcoaia.

Porturile din Galați, cele mai puternice

Dacă ar fi să se facă un "top" al cantităților de mărfuri tranzitate prin porturile Dunării Maritime, Galațiul își reconfirmă supremația. Mai exact, în 2021, prin Galați au trecut peste 6,05 milioane de tone marfă, față de 5,42 milioane de tone marfă în anul precedent, ceea ce corespunde unei creșteri a traficului cu 11,63 la sută. Cea mai mare parte a acestuia a fost generat de traficul fluvial, cu 3,44 milioane de tone marfă, în timp ce traficul maritim a fost de 2,61 milioane de tone marfă.

Principalul "motor" al transporturilor navale din Galați este Portul Mineralier, prin care au trecut în 2021 mai bine de 4,87 milioane de tone marfă (+ 12,16 la sută față de 2020) spre și dinspre Combinatul Siderurgic Liberty Galați.

Pe locul următor, în Galați, ca volum al mărfurilor transportate se plasează, la o distanță destul de mare, Port Bazinul Nou, care anul trecut a înregistrat un trafic de mărfuri de 466.662 tone, în ușoară creștere (+1,77 la sută) față de volumul de mărfuri tranzitat în anul precedent.

O creștere mai consistentă (9,13 la sută) s-a înregistrat în Port Docuri, care în 2021 a reușit să atragă 421.194 de tone de marfă.

Cea mai amplă creștere a tranzitului (+191,79 la sută) s-a înregistrat în Transeuropa Port, care a ajuns în 2021 la un trafic de mărfuri de 115.883 tone, în condițiile în care, în 2020, traficul a fost de doar 39.714 tone.

Nu în ultimul rând, prin Unicom Oil Terminal au trecut, în 2021, 149.401 tone marfă, o cantitate care este, însă, cu 5,71 la sută mai mică față de anul precedent.

Portul Comercial Galați a avut anul trecut un trafic de doar 30.000 tone marfă, cu 21,05 la sută mai mic față de anul precedent.

Creșteri de trafic

La nivelul sucursalei Brăila a Administrației Porturilor Dunării Maritime, traficul de mărfuri în 2021 a fost de 2,03 milioane de tone, față de 1,65 milioane de tone în anul precedent, ceea ce corespunde unei creșteri de 22,98 la sută. Prin Portul Brăila au trecut 906.903 tone marfă (+63,95 la sută), în special grație transporturilor de cereale, în timp ce prin celelalte terminale ale sucursalei brăilene - Măcin, Gura Arman și Turcoaia - au trecut 1,12 milioane de tone marfă, în special piatră și produse de balastieră.

La nivelul sucursalei din Tulcea a Administrației Porturilor Dunării Maritime, traficul de mărfuri în 2021 a fost de aproape 1,79 milioane de tone, față de 1,39 milioane de tone în anul precedent, ceea ce corespunde unei creșteri de 28,54 la sută. Cea mai mare parte a traficului a fost generată de transporturile de bauxită pentru combinatul de aluminiu din Tulcea. Prin portul industrial din Tulcea au trecut, în 2021, 1,47 milioane de tone marfă, cu 41,73 la sută față de anul precedent. Cantități mai mari de marfă au mai trecut prin Mahmudia, respectiv 281.709 tone (+5,52 la sută). Prin Isaccea, ca urmare a restrângerii activității pe fondul unor lucrări de modernizare, au trecut doar 29.998 tone marfă.

Citit 2138 ori Ultima modificare Luni, 17 Ianuarie 2022 18:01

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.