Consiliile județene din toată țara - bineînțeles, și Galațiul - au primit un răgaz de un an din partea Guvernului pentru a-și pune la punct procedurile pentru elaborarea noilor programe de transport județean de călători. Vechile programe de transport au expirat pe 31 decembrie 2021 și, în lipsa unei prelungiri a acestora, transporturile regulate de pasageri ar fi intrat în haos.
"În luna decembrie a anului trecut, Guvernul României a prelungit valabilitatea programelor de transport din întreaga țară până la sfârșitul anului 2022. Licențele operatorilor erau deja prelungite până în 2023. Suntem în legătură cu toate UAT-urile din județ, pentru eventualele modificări aduse unor trasee, dacă acest lucru va fi necesar. Totodată, lucrăm în continuare la procedurile necesare pentru elaborarea viitorului program de transport județean", ne-au declarat reprezentanții Consiliului Județean Galați.
11 operatori de transport, pe 58 de trasee
La ora actuală, transportul regulat de pasageri pe raza județului Galați este asigurat de 11 firme, care acoperă 58 de trasee. Conform reprezentanților CJ, cei 11 operatori de transport sunt următoarele societăți comerciale: Auto-Record SRL, Ștefu Ion SRL, Totosan SRL, Danixmond Tur SRL, Edy Com SRL, Tegal Trans SRL, Gegi SRL, Ro-car SRL, Claustour SRL, Belona SRL și Așii Volanului SRL.
Cu excepția traseului Tg. Bujor - Zărnești, celelalte 57 de trasee sunt spre sau dinspre Galați sau Tecuci. Lista lor completă este următoarea:
1. Stoicani - Galați
2. Galați - Târgu Bujor
3. Galați - Măcișeni
4. Chiraftei - Galați
5. Galați - Roșcani
6. Drăgușeni _ Galați
7. Galați - Zărnești
8. Galați - Măstăcani
9. Galați - Oancea
10. Galați - Băneasa
11. Galați - Târgu Bujor
12. Aldești - Galați
13. Galați - Berești
14. Galați - Vădeni
15. Galați - Fântânele
16. Galați - Băleni
17. Măcișeni - Galați
18. Galați - Ciurești
19. Galați - Cișmele
20. Negrea - Galați
21. Galați - Pechea
22. Rediu - Galați
23. Galați - Valea Mărului *(Mândrești)
24. Galați - Pechea
25. Costache Negri - Galați
26. Galați - Călmățui
27. Târgu Bujor - Zărnești
28. Galați - Cotoroaia
29. Galați - Adam
30. Galați - Cerțești
31. Galați - Smulți
32. Vasile Alecsandri - Galați
33. Galați - Nămoloasa
34. Galați - Tecuci
35. Galați - Tecuci
36. Tecuci - Galați
37. Salcia - Tecuci
38. Tecuci - Cudalbi
39. Tecuci - Smulți
40. Tecuci - Corni
41. Tecuci - Smulți
42. Corod - Tecuci
43. Tecuci - Cârlomănești
44. Tecuci - Cotoroaia
45. Tecuci - Țepu
46. Tecuci - Toflea
47. Tecuci - Ghidigeni
48. Tecuci - Munteni
49. Tecuci - Priponești
50. Tecuci - Ciorăști
51. Tecuci - Buciumeni
52. Tecuci - Vișina
53. Tecuci - Ionășești
54. Tecuci - Hulești
55. Tecuci - Movileni
56. Tecuci - Furcenii Noi
57. Galați - Rădești
58. Galați - Ciurești
Consiliul Concurenței: "Prețul trebuie să fie principalul criteriu"
Atunci când vor elabora procedurile pentru noile programe de transport, consiliile județene trebuie să țină seama de decizia de la sfârșitul anului trecut a Consiliului Concurenței, conform căreia prețul trebuie să fie principalul criteriu de atribuire a traseelor de transport. "În cadrul investigației, Consiliul Concurenței a constatat că nivelul tarifului/ prețului nu a fost prevăzut printre criteriile de atribuire, atât în cazul transportului județean, cât și în cazul celui interjudețean, deși au fost acordate drepturi exclusive. Astfel, criteriile de evaluare a operatorilor de transport în scopul obţinerii licenţelor de traseu pentru transportul județean/ interjudețean de persoane prin curse regulate favorizează operatorii existenți în piață. În acest fel, operatorii de transport care ar fi putut să ofere serviciile respective la un nivel de calitate superior (vehicule mai noi, confort sporit, aer condiționat) și la un preț posibil mai mic au fost împiedicați să intre pe piață. De asemenea, Consiliul Concurenței a decis că valabilitatea Programului de transport interjudețean, precum și a licențelor de traseu nu trebuie prelungită de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) mai mult de sfârșitul lunii iunie 2023 (termen prevăzut în Ordinul ministrului Transporturilor pentru prelungirea valabilității Programului de transport) deoarece încalcă legislația în domeniul concurenței, blocând accesul pe piață a unor noi operatori de transport.
Prin prelungirea nejustificată a valabilității licențelor de traseu se consolidează poziția dominată a operatorilor existenți în piață, poziție dată de exclusivitatea deținută de aceștia pe cursele/ traseele operate. Practic, prin prelungirea licențelor de traseu, operatorii nu au fost motivați să investească în dotarea cu vehicule noi. În prezent, pe trasee pot exista vehicule care la data realizării atribuirii, în speță anul 2013, aveau deja o vechime de peste 15 ani (vechime ce depășește durata normală de funcționare de maximum 9 ani).
În acest fel, este afectată nu numai activitatea firmelor ce ar dori să intre pe aceste piețe, precum și consumatorii, cărora li s-au oferit condiții calitative reduse la un preț cel mai probabil mai mare decât cel care ar fi rezultat în urma unei proceduri concurențiale. În aceste condiții, autoritatea de concurență consideră că trebuie stabilite criterii de calificare și selecție clare, obiective și nediscriminatorii. Astfel, pe lângă necesitatea unor mijloace de transport care respectă normele de poluare, trebuie avute în vedere și alte criterii de atribuire, precum: nivelul de siguranță în trafic, gradul de confort al autovehiculului, accesibilitate pentru persoane cu dizabilități și, mai ales, nivelul tarifului de călătorie", se arată în decizia Consiliului Concurenței.
*