Valabilitatea programului de transport județean, prelungită cu un an

Valabilitatea programului de transport județean, prelungită cu un an
Evaluaţi acest articol
(6 voturi)

Consiliile județene din toată țara - bineînțeles, și Galațiul - au primit un răgaz de un an din partea Guvernului pentru a-și pune la punct procedurile pentru elaborarea noilor programe de transport județean de călători. Vechile programe de transport au expirat pe 31 decembrie 2021 și, în lipsa unei prelungiri a acestora, transporturile regulate de pasageri ar fi intrat în haos.

"În luna decembrie a anului trecut, Guvernul României a prelungit valabilitatea programelor de transport din întreaga țară până la sfârșitul anului 2022. Licențele operatorilor erau deja prelungite până în 2023. Suntem în legătură cu toate UAT-urile din județ, pentru eventualele modificări aduse unor trasee, dacă acest lucru va fi necesar. Totodată, lucrăm în continuare la procedurile necesare pentru elaborarea viitorului program de transport județean", ne-au declarat reprezentanții Consiliului Județean Galați.

11 operatori de transport, pe 58 de trasee

La ora actuală, transportul regulat de pasageri pe raza județului Galați este asigurat de 11 firme, care acoperă 58 de trasee. Conform reprezentanților CJ, cei 11 operatori de transport sunt următoarele societăți comerciale: Auto-Record SRL, Ștefu Ion SRL, Totosan SRL, Danixmond Tur SRL, Edy Com SRL, Tegal Trans SRL, Gegi SRL, Ro-car SRL, Claustour SRL, Belona SRL și Așii Volanului SRL.

Cu excepția traseului Tg. Bujor - Zărnești, celelalte 57 de trasee sunt spre sau dinspre Galați sau Tecuci. Lista lor completă este următoarea:

1. Stoicani - Galați

2. Galați - Târgu Bujor

3. Galați - Măcișeni

4. Chiraftei - Galați

5. Galați - Roșcani

6. Drăgușeni _ Galați

7. Galați - Zărnești

8. Galați - Măstăcani

9. Galați - Oancea

10. Galați - Băneasa

11. Galați - Târgu Bujor

12. Aldești - Galați

13. Galați - Berești

14. Galați - Vădeni

15. Galați - Fântânele

16. Galați - Băleni

17. Măcișeni - Galați

18. Galați - Ciurești

19. Galați - Cișmele

20. Negrea - Galați

21. Galați - Pechea

22. Rediu - Galați

23. Galați - Valea Mărului *(Mândrești)

24. Galați - Pechea

25. Costache Negri - Galați

26. Galați - Călmățui

27. Târgu Bujor - Zărnești

28. Galați - Cotoroaia

29. Galați - Adam

30. Galați - Cerțești

31. Galați - Smulți

32. Vasile Alecsandri - Galați

33. Galați - Nămoloasa

34. Galați - Tecuci

35. Galați - Tecuci

36. Tecuci - Galați

37. Salcia - Tecuci

38. Tecuci - Cudalbi

39. Tecuci - Smulți

40. Tecuci - Corni

41. Tecuci - Smulți

42. Corod - Tecuci

43. Tecuci - Cârlomănești

44. Tecuci - Cotoroaia

45. Tecuci - Țepu

46. Tecuci - Toflea

47. Tecuci - Ghidigeni

48. Tecuci - Munteni

49. Tecuci - Priponești

50. Tecuci - Ciorăști

51. Tecuci - Buciumeni

52. Tecuci - Vișina

53. Tecuci - Ionășești

54. Tecuci - Hulești

55. Tecuci - Movileni

56. Tecuci - Furcenii Noi

57. Galați - Rădești

58. Galați - Ciurești

Consiliul Concurenței: "Prețul trebuie să fie principalul criteriu"

Atunci când vor elabora procedurile pentru noile programe de transport, consiliile județene trebuie să țină seama de decizia de la sfârșitul anului trecut a Consiliului Concurenței, conform căreia prețul trebuie să fie principalul criteriu de atribuire a traseelor de transport. "În cadrul investigației, Consiliul Concurenței a constatat că nivelul tarifului/ prețului nu a fost prevăzut printre criteriile de atribuire, atât în cazul transportului județean, cât și în cazul celui interjudețean, deși au fost acordate drepturi exclusive. Astfel, criteriile de evaluare a operatorilor de transport în scopul obţinerii licenţelor de traseu pentru transportul județean/ interjudețean de persoane prin curse regulate favorizează operatorii existenți în piață. În acest fel, operatorii de transport care ar fi putut să ofere serviciile respective la un nivel de calitate superior (vehicule mai noi, confort sporit, aer condiționat) și la un preț posibil mai mic au fost împiedicați să intre pe piață. De asemenea, Consiliul Concurenței a decis că valabilitatea Programului de transport interjudețean, precum și a licențelor de traseu nu trebuie prelungită de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) mai mult de sfârșitul lunii iunie 2023 (termen prevăzut în Ordinul ministrului Transporturilor pentru prelungirea valabilității Programului de transport) deoarece încalcă legislația în domeniul concurenței, blocând accesul pe piață a unor noi operatori de transport.

Prin prelungirea nejustificată a valabilității licențelor de traseu se consolidează poziția dominată a operatorilor existenți în piață, poziție dată de exclusivitatea deținută de aceștia pe cursele/ traseele operate. Practic, prin prelungirea licențelor de traseu, operatorii nu au fost motivați să investească în dotarea cu vehicule noi. În prezent, pe trasee pot exista vehicule care la data realizării atribuirii, în speță anul 2013, aveau deja o vechime de peste 15 ani (vechime ce depășește durata normală de funcționare de maximum 9 ani).

În acest fel, este afectată nu numai activitatea firmelor ce ar dori să intre pe aceste piețe, precum și consumatorii, cărora li s-au oferit condiții calitative reduse la un preț cel mai probabil mai mare decât cel care ar fi rezultat în urma unei proceduri concurențiale. În aceste condiții, autoritatea de concurență consideră că trebuie stabilite criterii de calificare și selecție clare, obiective și nediscriminatorii. Astfel, pe lângă necesitatea unor mijloace de transport care respectă normele de poluare, trebuie avute în vedere și alte criterii de atribuire, precum: nivelul de siguranță în trafic, gradul de confort al autovehiculului, accesibilitate pentru persoane cu dizabilități și, mai ales, nivelul tarifului de călătorie", se arată în decizia Consiliului Concurenței.

*

În urma unor comentarii primite de la cititori, menționăm că, așa cum ne-au precizat reprezentanții CJ, pot fi mai mulți operatori de transport pe aceeași rută. De aceea apar pe listă mai multe trasee Galați-Tecuci și Galați-Tg.Bujor.
Citit 4156 ori Ultima modificare Marți, 25 Ianuarie 2022 00:53

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.