Transportul județean de călători din Galați a evitat colapsul

Transportul județean de călători din Galați a evitat colapsul
Evaluaţi acest articol
(17 voturi)

Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) afirmă, într-un document dat publicității, că „situația la zi a delegării serviciului public de transport pasageri în traficul județean demonstrează clar ce înseamnă pentru România încercarea eșuată de a aplica reglementările UE într-o manieră autohtonă, politizată, incompetentă și lipsită de responsabilitate”. Situația din județul Galați este însă departe de așa ceva, fapt recunoscut chiar de reprezentanți ai operatorilor de transport.

„Colapsul transportului județean de pasageri lasă sute de localități izolate și mii de pasageri fără serviciu de transport”, cel mai probabil de la 1 ianuarie 2023, se afirmă în documentul citat. Conform datelor actualizate de către specialiștii FORT, în momentul de față, la nivel național, „numai cinci autorități județene au atribuit 39 de loturi (grupe de trasee) din totalul de 114 scoase la licitație, în timp ce în alte 14 UAT-uri, autoritățile județene au reușit “performanța” de a avea grave probleme (lipsă de oferte, anulări etc.) pentru un număr de 112 loturi din totalul de 320”. În Giurgiu și Buzău nu a fost depusă nicio ofertă până acum, iar în alte 14 UAT-uri s-au emis hotărâri privind aprobarea documentației de atribuire. „Județele Argeș, Caraș Severin, Covasna și Prahova sunt în faza de proiect cu documentația de atribuire, iar județul Timiș nu a inițiat niciun proiect de hotărâre pe acest subiect”, se arată în documentul în care se menționează că „radiografia FORT prezintă dezastrul iminent provocat de somnul adânc în care se află Ministerul Dezvoltării și Autoritatea Națională pentru Reglementarea Serviciilor Comunitare de Utilități Publice – ANRSC, coroborat cu incompetența în care se zbat decidenții politici la nivelul administrației publice centrale și locale”.

Valabilitatea programului de transport din județul Galați, prelungită până la 31 decembrie

Galațiul este printre județele în care Consiliul Județean a aprobat studiul de oportunitate privind stabilirea modalității de atribuire a serviciului public de transport județean de persoane prin curse regulate în aria teritorială de competență a UAT Județul Galaţi, precum și modalitatea de atribuire în gestiune delegată a acestui serviciu. Acest lucru s-a întâmplat la sfârșitul lunii august, după cum „Viața liberă” a informat la vremea respectivă, astfel că situația nu este nici pe departe atât de neagră ca în alte județe.

La ședința de CJ menționată, s-a hotărât ca prestarea activității de transport persoane în județ să respecte continuitatea și permanența activității, indiferent de anotimp și condițiile meteo, concomitent cu respectarea prevederilor contractuale, cât și asigurarea capacității de transport, pentru prestarea serviciului pentru toți utilizatorii din județ. A rezultat un program de transport cu 59 de trasee principale și secundare, 103 mijloace de transport necesare și 377 de curse zilnice. Toate acestea, din anul 2023, pentru că, în prezent, cursele se desfășoară în urma unei prelungiri, valabile până la data de 31 decembrie 2022.

În județ, același serviciu ca în municipiu, dar fără subvenții

Președintele filialei FORT Galați, Sorin Amarinei, care este și vicepreședinte al organizației la nivel național, a declarat pentru „Viața liberă”: „Noi chiar am avut dialog cu cei din Consiliul Județean în tot acest timp, suntem parteneri pentru că, până la urmă, avem un interes comun: asigurarea unui transport decent pentru cetățenii din județ. Practic, noi facem același lucru pe care-l face Transurb în municipiul Galați, dar fără subvenții. Într-adevăr, în alte părți sunt probleme destul de mari: s-au licitat traseele comerciale, cele care fac bani, iar pentru restul e foarte posibil să nu liciteze nimeni. Pentru că nimeni nu poate fi obligat să presteze o activitate în pierdere, ar fi trebuit să existe compensări pentru aceste trasee, iar banii să vină de la Ministerul Dezvoltării. E adevărat că tarifele s-au calculat cu mult timp în urmă, la un preț al motorinei de 4,5-5 lei pe litru, iar acum litrul de motorină este 9 lei. S-au scumpit toate de atunci. Producția de la Mercedes este amanetată până anul viitor. Gândiți-vă că un Sprinter costa înainte 40.000 de euro, iar acum este 77.000 de euro”.

La nivel național, „întocmirea programelor de transport nu a ținut cont de un principiu unitar valabil, testat în întreaga lume, și anume al rentabilității, al dreptului exclusiv sau compensării serviciului în anumite situații, iar acest lucru, coroborat cu multitudinea de obligații asumate de către transportatorii privați fără niciun angajament contractual serios din partea autorităților locale, a condus la ceea ce era de așteptat și anume la o lipsă de oferte pentru o mulțime de loturi scoase la licitație”, se mai afirmă în documentul remis de FORT.

Citit 7345 ori Ultima modificare Marți, 20 Septembrie 2022 02:58

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.