O fabrică de „hidrogen verde” va pune Galațiul pe harta europeană a energiei

O fabrică de „hidrogen verde” va pune Galațiul pe harta europeană a energiei
Evaluaţi acest articol
(48 voturi)

Galațiul va deveni centru regional de producere a "hidrogenului verde", grație unui proiect în valoare de 32 milioane de euro ce ar urma să fie finanțat direct de Comisia Europeană (CE), a declarat în exclusivitate pentru "Viața liberă" europarlamentarul Dan Nica, membru al Comisiei pentru industrie, cercetare și energie (ITRE) a Parlamentului European și raportor pe principalul program european de cercetare și inovare, "Orizont Europa".

Proiectul ce ar urma să fie dezvoltat la Galați este parte a unui plan mai amplu prin care Comisia Europeană își propune să realizeze un "ecosistem" european al hidrogenului, de la cercetare și inovare la producție și infrastructură. Ținta ar fi ca hidrogenul să joace un rol major în reducerea emisiilor de carbon, ca parte a strategiei europene Green Deal, respectiv, a pachetului de măsuri "Fit for 55".

Hidrogenul este privit ca o alternativă la combustibilii fosili, însă, în același timp, CE își propune ca noul tip de combustibil, produs prin electroliza apei, să fie obținut exclusiv prin utilizarea energiei regenerabile. Un astfel de "ecosistem" local de producere a "hidrogenului verde" este ceea ce s-ar numi o "Hydrogen Valley" (Vale a hidrogenului - n.r.). În Europa există deja câteva astfel de "ecosisteme", dar se doresc o multiplicare și o dezvoltare a acestora.

În luna ianuarie a.c., Comisia Europeană a anunțat deschiderea unui apel de propuneri, în cadrul Parteneriatului pentru hidrogen curat, în cadrul căruia a fost pusă la dispoziție o tranșă financiară de 195 milioane de euro, într-o acțiune fără precedent prin care se vor sprijini proiectele cu tehnologie de ultimă oră în domeniul hidrogenului. Fonduri vor fi acordate prin "Orizont Europa" - Programul Cadru pentru Cercetare și Inovare, termenul-limită de depunere a proiectelor pe acest apel fiind 18 aprilie.

Potrivit europarlamentarului Dan Nica, la Galați ar urma să fie realizată o fabrică de producere a "hidrogenului verde", în cadrul unui proiect gestionat la nivelul Consiliului Județean Galați, în parteneriat cu Primăria Galați, Combinatul Siderurgic Liberty Steel Galați, compania de navigație Navrom și operatorul feroviar Grampet, precum și Universitatea "Dunărea de Jos". De asemenea, în proiect sunt implicați parteneri din nouă țări membre UE.

"Acum, când vorbim, echipa coordonată de președintele Consiliului Județean Galați, Costel Fotea, lucrează intens la acest proiect, pentru a îndeplini condițiile de depunere a acestuia până la termenul-limită. Intenția Comisiei Europene este de a avea cât mai multe proiecte de tip "Hydrogen Valley", dar un avantaj al Galațiului este că are un potențial de producere și consum pe scară largă a acestui tip de combustibil. Iar acest proiect, unic în felul său, va pune Galațiul «pe harta» europeană a noilor resurse de energie", ne-a explicat europarlamentarul Dan Nica.

Potrivit indicatorilor tehnici ai proiectului, din valoarea totală de 32 de milioane de euro, prin grantul Comisiei Europene ar urma să se asigure o finanțare de 20 milioane de euro, diferența urmând să fie asigurată din alte surse, precum Programul Teritorial pentru o Tranziție Justă, coordonat tot de CJ Galați, sau fondurile puse la dispoziție prin REPowerEU.

Unitatea de la Galați ar urma să aibă o capacitate de 20 MW, ceea ce ar asigura producerea a 2.500 - 3.000 de tone de hidrogen pe an. Sursa de energie regenerabilă ar urma să fie asigurată cu ajutorul parcului fotovoltaic pe care Liberty Galați dorește să-l realizeze pe actualul amplasament al haldei de zgură. De asemenea, Combinatul Siderurgic și-a propus adoptarea tehnologiilor bazate pe hidrogen și atingerea neutralității climatice a proceselor de producție până în 2030.

După depunerea proiectului de producere a "hidrogenului verde" la Galați, termenul de evaluare și aprobare este de două-trei luni. Asta ar însemna ca undeva în luna august să se treacă la implementare, fiecare membru al consorțiului având rolul său în proiectul ce ar urma să devină operațional în aproximativ doi ani.

"Unitatea de producție a hidrogenului de la Galați ar urma să acopere inclusiv componentele de distribuție și stocare. Potențialii utilizatori de hidrogen sunt, de exemplu: Combinatul din Galați - pentru că hidrogenul este un substitut foarte bun al gazului metan pentru procesele tehnologice cu ardere înaltă; cei care sunt în traficul feroviar, pentru că locomotivele alimentate cu hidrogen dezvoltă o putere mai mare și pot să înlocuiască locomotivele tradiționale care utilizează motorina sau alte tipuri de combustibili; transportul public - Primăria Galați, pentru Transurb, este parte a acestui proiect, astfel încât să avem autobuze care să fie alimentate cu hidrogen. De asemenea, transporturile navale sunt interesate de acest nou tip de combustibil", a explicat raportorul Parlamentului European pe programul "Orizont Europa", Dan Nica.

Printre partenerii externi ce ar putea participa la investiția de la Galați se află nume cu greutate în domeniul "hidrogenului verde" sau al energiei regenerabile. Printre ei se numără Linde, din Germania, cea mai mare companie din lume în domeniul gazelor industriale, compania de furnizare de gaze (DEPA) din Grecia, compania de consultanță HINICIO din Belgia sau compania de clasificare navală RINA, din Italia. De asemenea, parteneri ar fi și HEAVENN - New Energy Coalition (Olanda) sau Green Hysland - Enagaz Renovable (Spania). La proiect ar urma să mai participe parteneri din Lituania și Bulgaria, nefiind exclusă și participarea unor parteneri din Republica Moldova și Ucraina.

Punctele forte ale acestui tip de consorțiu sunt impactul la nivel regional - social, economic, geopolitic - în sud-estul Europei, date fiind posibilitățile ulterioare de extindere a proiectului. De asemenea, proiectul de la Galați va facilita schimbul de informații, replicarea și conectarea între proiectele din tip "Hydrogen Valley" la nivel european, precum și oferirea de modele concrete de folosire a noilor tehnologii.

Notă: Acest material a fost realizat ca urmare a unei vizite de documentare la Parlamentul European, la Strasbourg, la invitația Directoratului Media al instituției europene.

Finanțare europeană pentru inovare și dezvoltare

Finanțarea noilor proiecte de inovare și cercetare, inclusiv în domeniul energiei regenerabile și al noilor tehnologii, s-a aflat, în septembrie 2022, și pe agenda Conferinței "Orizont Europa - Oportunități de finanțare pentru cercetătorii și întreprinderile românești", desfășurată la Galați, eveniment la care, la invitația europarlamentarului Dan Nica, a fost prezent și comisarul european pentru Inovare, Cercetare, Cultură, Educație și Tineret, Mariya Gabriel.

La acel moment, comisarul european a ținut să sublinieze disponibilitatea fără precedent a Uniunii Europene de a sprijini deopotrivă inovarea, cercetarea și conectarea acestora cu întreprinderile.

În prezent, proiectele de tip "Hydrogen Valley" sunt printre cele mai ambițioase avute în vedere de Comisia Europeană. Obiectivul este de a accelera dezvoltarea și implementarea unui lanț valoric european pentru tehnologiile pe bază de hidrogen curat. Accentul se pune pe producția, distribuția și stocarea de hidrogen curat, precum și pe aprovizionarea sectoarelor dificil de decarbonizat, cum ar fi industriile grele și aplicațiile pentru transportul cu vehicule grele.

 

Citit 18010 ori Ultima modificare Vineri, 24 Martie 2023 14:16

16 comentarii

  • postat de Ivascu
    Sâmbătă, 25 Martie 2023 23:49
    82.176.202.***
    Ala din dreapta, este cel caruia Vega 93 i-a dat "moaca" o vila pe faleza superioara, ca "recunostinta" pentru acordarea contractelor de reabilitare a cladirilor centralelor telefonice de cartier din Galati, pe vremea cand ocupa functia de dirertor al Romtelecom Galati. Viloiul l-a trecut pe numele socrului sau, care nu avea bani nici sa- si cumpere hartie igienica.
    0
    1
  • postat de marr
    Miercuri, 22 Martie 2023 20:57
    86.124.201.***
    A Zis-o europarlamentarul Dan Nica, membru al Comisiei ...INFINITULUI ?
    E clar , CENTRU NASA o sa iasa :))))
    Numa' Anunturi ...si Numa' Fente ...curat Viitor Nelimitat . O-SA , O-SA / si-o sa ,si-o sa....Tarichi-Ta .
    N-am avut alta rima :)
    0
    0
  • postat de Galatean
    Miercuri, 22 Martie 2023 15:17
    5.13.193.***
    Iertați....dar știrea aceasta nu trebuia să fie pe 1 aprilie sau .....?
    Totuși până atunci trebuie terminată centura, podul hobanat și MARELE AEROPORT și după astaaaaa Hidrogenul cu toate instalațiile etc.etc.
    Doamne ce prostii am scris și eu aici .... Hihihiii
    0
    0
  • postat de Zz
    Miercuri, 22 Martie 2023 14:10
    95.76.19.***
    Alta fantasmagorie. Ce a făcut acest individ cât a gust la Galați? Învârteli. Cine poate crede asa ceva? Inseamna ca nu gândește. Măcar dacă nu ar mai bate campii și ar sta ascuns fără sa apară.
    0
    0
  • postat de Galatean, din pacate
    Miercuri, 22 Martie 2023 13:17
    81.12.150.***
    Aha... Daca musiu "Mica" a fost prezent la ... prezentare, inseamna ca are interes... sa poate fes. Pr'etenii, se stie...,, stiu de ce!
    0
    0
  • postat de basca
    Miercuri, 22 Martie 2023 10:39
    86.124.203.***
    H [doi}
    0
    0
  • postat de florin
    Miercuri, 22 Martie 2023 10:00
    86.124.200.***
    Lucruri stintifico fantastice!Punem carul inaintea boilor!Dupa 33 de ani este necesara inlocuirea infrastructurii pe calea ferata!
    "O spune Eduard Iancu, director Deutsche Bahn Cargo România: „Noi avem locomotive care pot să meargă lejer cu 120 de km/h oră, vă spun că nu avem unde să mergem cu aceste viteze. Noi operăm trenuri în toată Europa. Aş vrea să vă spun că media europeană la acest moment, ca şi viteză de circulaţie, înseamnă 50 km pe oră. În România, viteza medie de circulaţie este de 17 km/h, până la acest moment, cea mai joasă viteza de circulaţie.”
    ''Josephine Payne – preşedinte Ford România: „Viteza medie este de 15-20 de kilometri pe oră, mai puțin decât pot eu să prind cu bicicleta. Și, să ne înțelegem, nu sunt sportiv olimpic, nu pedalez foarte repede, dar pot să întrec acest tren. În mod sigur asta este o problemă pentru noi”.
    Deci hai sa inlocuim infrastructura CFR si dupa aceea mai vorbim!!!!
    Dupa care noi ca tara care avem resurse de gaze nefolosite din Marea Neagra ne gindim sa folosim hidrogenul!!As fi dorit ca in acest articol si parerea unui specialist care sa ne spuna daca retelele de gaze actuale ar suporta transportul de hidrogen!!!
    ''Marea problemă atunci când discutăm despre hidrogen este modul cum vom reuși cu această substanță să pătrundem în ceea ce înseamnă sistemele existente de transport, distribuție, înmagazinare astfel încât lucrurile să meargă mai departe și să fie acceptate.''
    Este pregatit combinatul sa verifice tevile care transporta acum gazul si apoi sa le inlocuiasca tinind cont de vechimea acestor instalatii???
    ''Pentru celelalte două treimi oțelul care s-a folosit a fost direct proporțional cu etapele în care s-a folosit. Adică, anii 60-70 s-a folosit un tip de oțel rusesc, în 71-79 s-a folosit oțel din Japonia, după aceea s-a folosit oțel din România. Fiecare din această categorie de oțel, practic trebuie să i se analizeze compatibilitatea cu ceea ce înseamnă hidrogenul.''
    Campanie pentru Nica!Doar atit!!!!
    0
    0
  • postat de magis
    Miercuri, 22 Martie 2023 09:57
    89.121.200.***
    Dan Nica? PSD? Nu v-ati saturat de minciuni? Nu v-ati saturat sa scrieti minciuni?
    0
    0
  • postat de Wagner
    Miercuri, 22 Martie 2023 07:53
    82.76.59.***
    Acest ,,proect este o bomba de care toata lumea fuge, facetio in ardeal, doar ca aia aleg ce e profitabil ce nu trimiteo la fraeri, cum era si cu cel mai mare centru de incinerare a deseurilor, poluare, mizeria tuturor si boli, altfel spus,, groapa de gunoi a europei, bine ca a cazut…dar cu nica,pucheanu si fotea nimic nu mai mira, ii durea undeva ca galatiul putea deveni o groapa de gunoi ce polua toata regiunea.
    0
    0
  • postat de constandache maricel
    Miercuri, 22 Martie 2023 07:46
    89.39.81.***
    Mda.vor cauta sa se aboneze la buzunarele goale ale romanilor.Da ..no problem.ii vom plati in elefanti.intoarcem buzunarele pe dos si scoatem trompa.
    0
    0
  • postat de Geos
    Miercuri, 22 Martie 2023 07:13
    5.13.167.***
    Motiv de papat bani tipăriți de UE, pe care ii vor recupera tot de la noi prin inflație sau următoarea criza financiara.
    În rest niște băieți o sa facă studii de pre-fezabilitate, fezabilitate și post fezabilitate și cam atât.
    Drăguț totuși din partea autorului ca ne-a informat asupra faptului ca acest material este sponsorizat.
    0
    0
  • postat de pro
    Miercuri, 22 Martie 2023 05:41
    46.97.176.***
    Minciuni sforaitoare!
    0
    0
  • postat de IA GOGOASA , NEAMULEEEE.....
    Miercuri, 22 Martie 2023 01:17
    104.243.213.***
    Tovarase Nica , Fotea si gasca...ne-am cam saturat de fantasmagoriii....terminalul ala multimodal din port...cand il terminati ????
    Ha,ha,ha,Ha,ha,ha,Ha,ha,ha,Ha,ha,ha,Ha,ha,ha,Ha,ha,ha,Ha,ha,ha,Ha,ha,ha,Ha,ha,ha,Ha,ha,ha,Ha,ha,ha,Ha,ha,ha,......
    0
    0
  • postat de paloma
    Miercuri, 22 Martie 2023 00:06
    5.13.144.***
    Nu exista tehnologie pentru utilizarea hidrogenului in siguranta ca si combustibil...dan nica !!! E clar, studii de fezabilitate terminate c-un mare faaas !!!
    0
    0
  • postat de Das
    Marți, 21 Martie 2023 22:20
    89.136.7.***
    De acord cu acest proiect dar ceea ce nu inteleg acesti oameni e ca nu mai are cine sa munceasca in orasul asta pentru ca salariile sunt extrem de mici si abia asigura supravietuirea ( facturi, mancare si cam atat ). Populatia e in varsta si tinerii pleaca in strainatate sau la firme care asigura un viitor !
    0
    0
  • postat de Iancu Jianul
    Marți, 21 Martie 2023 21:07
    5.13.195.***
    Va rog stergi poza din articol cu individul din dreapta! Reprezinta o RUSINE pentru acest oras devenit CATUN... ca si paul dobre, durbaca si alte personaje SI ATAT!
    0
    0

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.