Diminuarea traficului de mărfuri prin portul Galați a dus la o scădere abruptă a afacerilor operatorilor portuari. Cumulat, în 2023, porturile gălățene au avut o cifră de afaceri de 45,24 milioane de lei, cu 17,86 milioane de lei mai mică față de anul precedent. În aceste condiții, deși la nivel individual au avut evoluții diferite, porturile au înregistrat per total o pierdere de 22,58 milioane de lei, rezultă din datele centralizate de Ministerul Finanțelor.
Cel mai grav afectat de noile evoluții economice este Portul Mineralier - Romportmet. Gândit să deservească fluxurile de materii prime și produse finite ale combinatului siderurgic de la Galați, Romportmet a resimțit direct evoluțiile negative de pe piața oțelului. Combinatul Liberty Galați a avut mai multe sincope în activitate, Furnalul nr. 5 fiind oprit de mai multe ori, producția a scăzut foarte mult, ceea ce, desigur, a însemnat și reducerea traficului de mărfuri prin Portul Mineralier.
După cum v-am informat în paginile ziarului "Viața liberă", la nivelul acestui port, în 2023 a fost înregistrată o scădere cu nu mai puțin de 61,4 la sută a traficului general de mărfuri, de la aproape 3,07 milioane tone în 2022 la 1,18 milioane de tone în 2023.
Pe ”cifre”, acest lucru s-a tradus în 2023, în Portul Mineralier - Romportmet, într-o cifră de afaceri de 15,11 milioane de lei, aproape jumătate față de cea din anul precedent. În același timp, dacă veniturile raportate pe 2023 au fost de 15,45 milioane de lei, cheltuielile au ajuns la 39,97 milioane de lei. Drept urmare, Romportmet a încheiat 2023 cu o pierdere de 24,51 milioane de lei!
Acesta este al doilea an extrem de greu din punct de vedere financiar pentru Romportmet, după ce, în 2022, la o cifră de afaceri de 28,63 milioane de lei, raporta o pierdere de 14,1 milioane de lei. Spre comparație, în 2021, Portul Mineralier avea afaceri de 41,15 milioane de lei și raporta pierderi de ”doar” 1,78 milioane de lei. Ultimul an ”pe plus” al Romportmet a fost 2020, când la o cifră de afaceri de 36,5 milioane de lei, raporta un profit net de 318.915 lei.
În aceste condiții, proiectul de modernizare a infrastructurii portuare derulat de APDM Galați este vital pentru viitorul Portului Mineralier. Administrația portuară are în vedere investiții de 233 milioane de lei, în cadrul unui proiect cu fonduri europene, ce vizează reabilitarea și consolidarea unor dane, realizarea unor platforme de operare, lucrări de montare a unor noi echipamente, care să asigure inclusiv premisa diversificării fluxurilor de mărfuri și relansarea activității portuare.
La fel de important pentru Portul Galați este și proiectului terminalului multimodal, destinat în special transportului containerizat, derulat de APDM Galați în partenerial cu Port Bazinul Nou. Aici au fost finalizate lucrările la racordul rutier și feroviar din cadrul proiectului, în prezent fiind în derulare lucrările la modernizarea cheiului, etapă ce revine APDM Galați, în timp ce operatorul Port Bazinul Nou lucrează la etapa privind realizarea zonei de acces, precum și a zonei de depozitare a mărfurilor.
Pe de altă parte, rezultatele pe 2023 în Port Bazinul Nou au fost unele modeste. Mai exact, cifra de afaceri raportată a fost de doar 273.500 lei, fiind totuși obținut un profit net de 26.750 lei. Rezultatul se înscrie în linia anilor precedenți: în 2022 - cifră de afaceri de 273.686 lei, profit net - 37.285 lei, în 2021 - cifră de afaceri de 247.183 lei, profit net - 30.476 lei.
Afaceri mai mari au fost în celălalt port parte a Grupului Metaltrade, respectiv Port Docuri. În 2023, acest operator a raportat o cifră de afaceri de 11,43 milioane de lei. Însă la venituri de 11,78 milioane de lei, cheltuielile au fost 12,27 milioane de lei. Prin urmare, Port Docuri a încheiat 2023 cu o pierdere de 487.322 lei. Acest rezultat vine după ce, în 2022, la o cifră de afaceri de 15,3 milioane de lei, Port Docuri a avut un profit net de 2,09 milioane de lei, iar în 2021, la o cifră de afaceri de 9,55 milioane de lei, profitul net a fost de peste 1 milion de lei.
În acest peisaj economic destul de complicat, singurul operator din Portul Galați care a înregistrat rezultate pozitive demne de remarcat este Unicom Oil Terminal, ce are la bază tranzacțiile cu produse petroliere. Mai exact, în 2023, acest operator a raportat o cifră de afaceri de 18,43 milioane de lei. În același timp, dacă veniturile au fost de 20,68 milioane de lei, cheltuielile au fost de 18,51 milioane de lei. Una peste alta, în 2023, Unicom Oil Terminal a obținut un profit brut de 2,17 milioane de lei, respectiv un profit net de 1,91 milioane de lei.
Dar chiar și acest operator a înregistrat un recul, pe fondul creșterii cheltuielilor. În 2022, la o cifră de afaceri apropiată - 18,9 milioane de lei, veniturile au fost de 19,86 milioane de lei, iar cheltuielile de 14,57 milioane de lei, ceea ce a condus în final la un profit net de 4,6 milioane de lei. Spre comparație, mai amintim că Unicom Oil Terminal a înregistrat în 2021, la o cifră de afaceri de 9,7 milioane de lei, un profit net de 347.174 lei, iar în 2020, la o cifră de afaceri de 8,34 milioane de lei, profitul net a fost de 1,29 milioane de lei.