În România anului 2025, când internetul abundă de oferte pentru orice fel de servicii, este o loterie să apelezi la meseriași, chiar dacă se prezintă cu antet, contract și garanții! Un gălățean care nu o dată a apelat la serviciile firmelor de recondiționări s-a ”fript” în schimbul câtorva sute de lei: prestație jalnică, refuz de remediere și o recomandare finală să-și găsească deptatea în instanță.
Pare inacceptabil, dar riscul să-ți iei țeapă când apelezi la meșteri „calificați” să-ți repare ceva prin casă este unul extrem de mare, chiar și când îi găsești pe vreun site apeciat, eventual cu recomandări ”bune” și recenzii favorabile.
În fața unui meșter ”bun” și rar, nu mai dai atenție la detalii aparent nesemnificative, cum ar fi lipsa vreunei adrese fizice de contact sau a vreunui reprezentant de firmă, acolo unde este cazul. Sunt de ajuns câteva numere de telefon și eventual o adresă de e-mail, iar dacă la ușă mai apar și meseriașii care promit că îți vor executa serviciul solicitat în schimbul sumei convenite, totul pare sigur. Nu e așa și o poate confirma un gălățean de 85 de ani, care de-o viață își recondiționează cada veche din baie, căreia i-a rămas fidel în detrimentul altor utilități mai moderne.
Anul trecut, în septembrie, a vrut să o revopsească și, cu ajutorul fiicei, a găsit pe internet o firmă care promitea că i-o va face ca nouă, în schimbul sumei de 580 de lei. La ușa pensionarului au venit meseriașii, cu contractul pregătit și s-au apucat de treabă, numai că, după ce au plecat și după ce a trecut termenul de 96 de ore în care cada nu trebuia folosită, beneficiarul serviciului a avut parte de o dezamăgire cruntă.
”Vopseaua existentă nu fusese curățată în toalitate. Existau urme nefinisate cu aspect rugos, iar vopseaua pe care o aplicaseră ei părea extrem de diluată și nu acoperea toată suprafața”, ne-a explicat gălățenaul, care ne-a rugat să nu îi dezvăluim identitatea, punându-ne în schimb la dispoziție toate documentele care îi susțin experiența.
A urmat o lună de tentative de a contacta firma SC Restore Bath SRL, înființată în primăvara anului trecut, cu care încheiase contractul și care îi oferise o garanție. Încercări zadarnice, pentru că la toate numerele de telefon apelate în termenul amintit, răspunsul a fost, aproape invariabil, ”vă contactăm noi...”.
”Din data de 2 octombrie 2024 am făcut sesizare la firmă și după 30 de zile nu a sunat nimeni pentru remediere, așa cum mi s-a precizat. De atunci am sunat săptămânal și mi s-a repetat același lucru: săptămâna viitoare vorbim cu superiorii, vă contactăm noi. Până acum circa o lună, când nu mi s-a mai răspuns deloc”, a completat gălățeanul, în sesizarea adresată redacției.
Protecția Consumatorilor și Poliția nu vă salvează
Concomitent cu încercările de a remedia situația sau de a-și recupera banii plătiți pe serviciile prost făcute, gălățeanul s-a adresat și instituțiilor statului, respectiv Comisariatul Judeţean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC), de unde, printr-o adresă-răspuns primită pe 4 decembrie 2024, i se comunica faptul că firma SC Restore Bath SRL ”se află într-o perioadă de întrerupere temporară a activității” în perioada 15 noiembrie 2024 - 15 noiembrie 2027”, fapt care împiedică CJPC să cerceteze plângerile primite de la clienții nemulțumiți.
O a doua instituție sesizată a fost Poliția, pentru că toată afacerea mirosea tot mai tare a înșelăciune. Secția 3 îi trasmitea, pe 30 ianuarie 2025, că ”în raport cu prevederile Codului Civil, litigiile ivite în derularea unui contract/convenţie se soluţionează pe cale amiabilă sau prin intermediul instanțelor de judecată, în cazul de față Judecătoria Galați”.
Falimentul, calea sigură de scăpare
Este lesne de înțeles că demersurile și costurile aferente unui proces civil sunt infinit mai mari și mai anevoioase, mai ales pentru un om de 85 de ani, comparativ cu prețul plătit pentru batjocura cu contract de garanție.
Și pentru ca sfidarea să fie totală și piedicile și mai multe, de menționat ar mai fi că firma reclamată, pe care beneficiarul a contactat-o la telefon 0750.176.973 și pe adresa de e-mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea., a depus în luna mai a acestui an cerere de deschidere a procedurii falimentului la Tribunalul Galați. Iar solicitarea i-a fost admisă, într-o ședință care a avut loc pe 5 iunie 2025.