A devenit parcă o tradiție ca miniștrii Apărării din ultimii ani să viziteze Șantierul Naval Damen Galați, să se declare impresionați de capacitățile de producție existente și să-și afirme speranța ca navele militare de care România are nevoie să fie construite aici. După vizita de anul trecut a fostului ministru Angel Tîlvăr, a venit acum rândul actualului ministru, Ionuț Moșteanu.
Însoțit de o echipă din cadrul Ministerului Apărării Naționale, ministrul a făcut, marți, un tur al șantierului naval gălățean. Principalul amfitrion a fost Roland Briene, directorul general al diviziei Damen Naval, care se ocupă de construirea navelor militare de către grupul olandez. Din această divizie face parte, începând din luna martie a acestui an, și Şantierul Damen Galați.
„Mă bucur mult că am reușit să ajung la Galați, cu o echipă a Ministerului Apărării, să văd acest șantier unic, o forță a industriei navale europene. Sunt mândru ca român că avem aceste capacități de producție aici, am văzut ce au făcut în anii trecuți, au împărtășit din planurile viitoare, partea de proiectare este de top la nivel mondial, la fel partea de producție. Este un loc care va crește în anii viitori, sunt comenzi care vin de la toate statele NATO și eu îmi doresc ca și România să se alăture acestui grup de state care produc aici, în România, cele mai moderne nave, de care și noi, și aliații, avem nevoie în viitor”, a spus ministrul Apărării.
„Dorința mea și a colegilor mei din Armata Română este să aibă capacități de luptă construite în România, asta ne dă reziliență pe termen lung, ne dă încredere că baza industrială a României va putea susține efortul pe termen foarte lung”, a continuat oficialul român.
Întrebat dacă statul are în vedere semnarea unui contract cu oficialii Damen pentru nave militare care să fie construite la Galați, ministrul s-a ferit să confirme sau să infirme acest lucru.
„Vorbim de echipamente foarte avansate din punct de vedere tehnologic, vorbim de sume foarte mari, avem niște proceduri naționale care funcționează și care trebuie urmate. Dorința mea, ca ministru și ca român care sunt astăzi la Galați și văd acest șantier, este să avem cât mai mult din echiparea și înzestrarea armatei făcut în România, incluzând aici și Galațiul.
Avem în planul de înzestrare a armatei construirea a două nave de patrulare și a mai multor nave secundare - vedetele pentru scafandri și altele. O să fie o procedură ce va fi urmată, mi-aș dori ca ele să fie construite în România. Damen are aici toată puterea și tehnologia să ducă la capăt proiecte complexe de 2025 și de 2030”, a mai spus ministrul Apărării, Ionuț Moșteanu.
La rândul său, Roland Briene, director general al diviziei Damen Naval, a salutat vizita oficialului român și și-a exprimat speranța că România se va alătura listei statelor NATO care își construiesc nave militare la Galați. „Noi, ca un șantier naval care construiește nave militare, luăm lucrurile foarte în serios, de aceea și guvernul olandez continuă să lucreze cu noi pentru construirea de nave. Șantierul din Galați este în grupul Damen de 25 de ani și așteptăm să cooperăm și cu guvernul României. Construim deja aici nave pentru trei state NATO - Țările de Jos, Belgia și Portugalia - și sperăm să se adauge curând și al patrulea stat NATO””, a spus directorul general al diviziei Damen Naval.
Așa cum „Viața liberă” a mai scris, SN Damen Galați este singurul șantier naval din România care, în ultimele trei decenii, a livrat aproape 40 de nave militare sau de intervenție unor țări NATO sau țări partenere ale Alianței sau Uniunii Europene. Printre navele construite la Galați se numără nava de tip Combat Support Ship (CSS) „Den Helder”, destinată Forțelor Navale Regale Olandeze. Este una dintre cele mai mari nave militare construite vreodată în România, fiind devansată doar de nava de tip Joint Support Ship (JSS) „Karel Doorman”, construită tot la Galați și tot pentru Forțele Navale Regale Olandeze.
Cel mai important proiect de nave militare al României, inițiat în 2016, de construire a patru corvete pentru Forțele Navale Române și modernizare a fregatelor ”Regina Maria” și ”Regele Ferdinand”, proiect în valoare de 1,2 miliarde de euro, a rămas nefinalizat. După ani de tergiversări, asocierea Naval Group - Șantierul Naval Constanța, care câștigase în condiții destul de controversate licitația MApN, a refuzat să mai semneze contractul de execuție. În aceste condiții, contractul ar fi trebuit să fie atribuit SN Damen, însă, în 2023, MApN a anulat cu totul procedura de achiziție.