Deși UE intenționează să interzică până în 2035 vânzările de vehicule noi pe combustibili fosili, șoferii nu se grăbesc să treacă la vehiculele electrice. Multe guverne introduc diverse stimulente financiare pentru a încuraja adoptarea vehiculelor electrice, dar vânzările scad vertiginos de îndată ce acestea sunt scoase din uz.
Potrivit unui sondaj recent realizat de compania de date auto carVertical, aproape jumătate dintre cumpărătorii din România (45,6%) nu ar lua momentan în considerare achiziționarea unei mașini electrice.
„Prețurile ridicate ale vehiculelor electrice, lipsa stațiilor de încărcare și prezența unor mituri despre vehiculele electrice se numără printre motivele pentru care oamenii nu sunt tentați să le achiziționeze. Devine din ce în ce mai clar că va fi o provocare să abandonăm mașinile care au motoare cu combustie internă. Pașii pe care guvernele îi fac nu sunt suficienți pentru a convinge oamenii, șoferii nefiind încă deciși să treacă la vehicule electrice”, spune Matas Buzelis, expert în industria auto din cadrul carVertical.
Conform sondajului carVertical, cele mai importante atuuri în achiziția unei mașini electrice sunt reprezentate de costurile mai mici pentru utilizare și întreținere, creșterea prețurilor la combustibili, taxele mai mici și subvențiile guvernamentale. În momentul de față, România oferă până la 7.500 de euro (aproximativ 37.000 lei) pentru achiziționarea de vehicule electrice noi, iar vehiculele electrice sunt scutite complet atât de taxa de înmatriculare, cât și de taxa anuală de drum.
Reducerea subvențiilor determină încetinirea adoptării vehiculelor electrice. Suedia și-a încheiat subvențiile pentru achiziții în 2022 și Germania la sfârșitul anului 2023, în ambele cazuri producându-se o scădere semnificativă a vânzărilor de vehicule electrice noi. „Nu este și cazul României unde în 2025 guvernul a majorat subvențiile pentru vehicule electrice, avantajele fiscale și sprijinul pentru infrastructura de alimentare. Aceste măsuri au contribuit la clasarea României în fruntea regiunii CEE în ceea ce privește rata de adoptare a vehiculelor electrice”, potrivit studiului citat.
În municipiul Galați sunt înmatriculate la această oră aproximativ 4.400 de mașini electrice și hibrid, cu 1.400 mai multe decât în aprilie anul trecut.

