Consorţiul Louis Berger, la raport/ Pe unde am putea intra în tunelul pe sub Dunăre
Foto: Foto: Mihai Costache

Consorţiul Louis Berger, la raport/ Pe unde am putea intra în tunelul pe sub Dunăre
Evaluaţi acest articol
(1978 voturi)

 

Imagine de la forajele executate de Louis Berger, pe malul Dunării, în luna februarie.

 

* Consorţiul Louis Berger a identificat şase alternative de traseu pentru subtraversarea fluviului, dar decizia finală îi va aparţine constructorului

Deşi pe 23 iunie ar trebui să fie gata prima etapă a documentaţiei tunelului pe sub Dunăre, prezentarea publică făcută ieri de către reprezentanţii consorţiului Louis Berger a fost destul de generală, ca să nu spunem vagă. Mona Apostol, managerul de proiect, a anunţat din start că "date foarte exacte nu vă putem oferi", ci doar o imagine de ansamblu. La prezentarea, urmată de o dezbatere a investiţiei, eveniment care a avut loc în Aula Magna a Facultăţii de Mecanică, au participat aproximativ o sută de persoane: fostul ministru al Fondurilor Europene şi, respectiv, al Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici, reprezentanţi ai Ambasadei SUA, ai consiliilor judeţene Brăila, Vaslui şi Tulcea, ai Consiliului Oraşelor şi Regiunilor Dunărene, parlamentari, consilieri locali, candidaţi, autorităţi locale, reprezentanţi ai mediului de afaceri şi ai celui academic.

La ce-au lucrat americanii

Prima etapă a documentaţiei tunelului pe sub Dunăre, care trebuie să fie gata la finele lunii viitoare, cuprinde: actualizarea studiului de prefezabilitate, realizarea studiilor geotehnic şi hidrologic, topografic, a anchetei origine - destinaţie, a studiului de trafic, a studiului de impact de mediu, analiza juridică a posibilităţilor de implementare a proiectului, inventarierea modalităţilor practice de finanţare a proiectului şi a disponibilităţii surselor de finanţare şi a investiţiilor.
Cea mai importantă informaţie primită ieri a fost că specialiştii consorţiului au studiat şase alternative de traseu pentru tunelul pe sub Dunăre. Posibile intrări în tunel ar putea fi în cartierul Cantemir, în zona Auchan, în locul actualului bac, pe strada Ana Ipătescu, în zona triajului CFR şi în zona Parcului Industrial. Din ce am înţeles, urmează ca traseul să fie ales de către constructor.
Nu am aflat rezultatele forajelor făcute pe malurile fluviului, dar ni s-a spus că investiţia ar putea fi executată printr-un contract de concesiune de lucrări, constructorul urmând să-şi recupereze o parte semnificativă a investiţiei din tarifele practicate pentru utilizarea tunelului.
În ceea ce priveşte finanţarea, sunt, de asemenea, tot şase opţiuni: instituţiile internaţionale financiare, băncile locale, fondurile europene, băncile internaţionale şi regionale, contribuţia de capital a investitorilor sau fonduri specializate în investiţii în infrastructură.

Monitorizare "a la Teodorovici"

Mărturisind că îl leagă mai multe lucruri de Galaţi, bunicul lui fiind din acest oraş, fostul ministru Teodorovici, senator PSD, s-a angajat că va veghea la proiect: "Le promit celor din echipa de consultanţă o monitorizare a la Teodorovici! Dacă îşi vor face treaba, cu siguranţă vom fi prieteni! Este un proiect nu doar pentru această zonă, ci pentru întreaga Europă. Dacă aveţi nevoie de sfatul meu, vă stau la dispoziţie cu mare drag! Îmi doresc foarte mult să trăiesc clipele când Galaţiul şi Brăila îşi vor da mâna, gândind unitar, pentru că zona aceasta are potenţial fantastic. Când lucrurile acesta vor sta în acest fel, Bucureştiul va avea de ce să se teamă!”, a spus Teodorovici, care a sugerat ca investiţia să fie finanţată de Banca Europeană de Investiţii.

Dezbateri aprinse

Deşi moderatorul dezbaterii, city-managerul Aurel Vlaicu, a anunţat că în sală sunt prezenţi reprezentanţi ai consiliilor judeţene Brăila şi Tulcea, cei care au luat cuvântul în dezbatere au fost senatorul buzoian Constantin Popa şi preşedintele Consiliului Judeţean Vaslui, Dumitru Buzatu. Acesta din urmă a mărturisit, cu umor, că a dat curs invitaţiei ca să le poată explica vasluienilor că „în felul acesta vor avea ieşire la mare”.
Dezbaterea s-a încins când preşedintele Patronatului IMM-urilor, Marian Filimon, a întrebat dacă investiţia are susţinerea Guvernului şi ce conexiuni rutiere va avea.
"Cu toţii vedem că lipsesc reprezentanţii Guvernului, dar au fost invitaţi. Ca să fie interesat cineva de la Guvern să pună nişte bani pentru a lega Galaţiul de orice fel de lucrare de infrastructură - autostradă, drum expres - mai întâi trebuie să fie o motivaţie, iar pentru acest lucru am pornit acest proiect”, a fost răspunsul administratorului public Aurel Vlaicu.

Ce urmează

Prima etapă a documentaţiei tunelului pe sub Dunăre este plătită cu 20 la sută din suma totală de 11,6 milioane de lei fără TVA, preţul cu care Louis Berger a câştigat licitaţia.
Etapa a II-a cuprinde elaborarea studiului de fezabilitate şi a studiului de oportunitate, elaborarea documentaţiilor de selecţie şi evaluare a partenerului privat, elaborarea tuturor documentaţiilor necesare accesării soluţiilor alternative de finanţare, pe baza cerinţelor finanţatorilor şi este plătită cu 30 la sută din preţ. Restul de 50 la sută va fi achitat în a treia etapă, care implică efectuarea selecţiei partenerului privat şi semnarea contractului sau asistenţă la obţinerea finanţării din fonduri publice.
Partea pragmatică a problemei este că suma de 2,5 milioane de lei, alocată în bugetul oraşului pentru subtraversare, nu acoperă decât prima etapă. Iar pentru a fi demarată a doua etapă este necesară o rectificare a bugetului, decizie care depinde de votul aleşilor locali...

Citit 9786 ori Ultima modificare Miercuri, 18 Mai 2016 21:38

15 comentarii

  • postat de Tiberiu
    Sâmbătă, 28 Mai 2016 09:35
    185.100.86.***
    @ victor

    Victor dar nu ai vrea mai bine sa-l construim tunelul direct in poarta la braileni? Ca sa intre brailenii din casa lor direct in tunel. Ce Doamne iarta-ma ati patit bai nene unii din voi de ganditi numai in interesul Brailei. Pai mai astia, ce facem le cream tot brailenilor 2 rute de acces peste Dunare sau construim si in partea opusa de oras a Galatiului, ca sa aiba si ceilalti galateni o ruta de tranzitare a Dunarii. Dupa mintea unora ar trebui sa inghesuim totul la/inspre Braila. Nu domnilor, ne-a ajuns atatea minti din acestea "luminate" care gandesc mai mult pentru orasul vecin decat pentru orasul Galati pe care-l reprezinta. Nu. Pai ce altii in lumea asta au construit 2 lucruri unul langa altul? sau au construim exact acolo unde au nevoie oamenii adica la trecere bac Galati - I. C. Bratianu. De ce sa facem mai multe pentru partea aceea de oras Galati dinspre Braila cand ei vor avea deja mai aproape acel pod, daca el s-o face si cand Doamne iarta-ma s-o face ca se tot vorbeste de 2030. Lasati domnilor sa existe o ruta de traversare a Dunarii si pentru partea aceasta de oras de la Inelul de Rocada inspre rasarit. Ce ati patit de luptati ca totul sa se faca inspre braileni. Lasati-i pe braileni ca pe ei nici in dos nu i-au durut de galateni si de nevoile galatenilor de tipau ca la ei sa se faca si podul si aeroportul...acum sa se faca si tunelul inspre ei? Poate ca vor brailenii sa si respiram pentru ei.
    0
    89
    Raportează
  • postat de Nu inspre Brailitza
    Sâmbătă, 28 Mai 2016 08:58
    62.102.148.***
    @ victor IP 217.156.52


    Du-te bai baiatule, iar ies din astia ca tine cu dragoste de braileni in suflet? Nu vrei sa le facem brailenilor si o mamaliguta calda? De ce draq sa faci tunelul acolo cand se va construi un pod un pic mai in colo. Totul la Braila, totul inspre Braila striga braileni. Aeroportul cica la ei, podul cica tot la ei la Braila, acum sa le construim si tunelul tot la "granita" cu Brailitza ca sa intre brailenii direct din gradina lor in tunelul. Du-te bai baiatule si te culca. Nu vrei sa ne mutam si noi galatenii la Braila?

    Si ceilalti galateni din partea cealalta de Galati ce ar trebui sa faca? sa se duca inspre Braila ca apoi sa poata trece dincolo de Dunare? Lasa dom'le sa faca tunelul in partea astalalta de oras, la I.C. Bratianu, nu tocmai pe langa Brailitza.

    Tunelul sa fie construit la trecere bac Galati - I.C. Bratianu ca este loc si pentru cine are minte si sunt convins ca atat americanii de la Louis Berger cat si constructorii unor astfel de proiecte mari au minte sa construiasca pe acolo.

    Ia uite dom'le am ajuns sa nu ne mai putem rahati la wc fara sa ne gandim la braileni. Totul la Braila si totul inspre braila sa se faca striga unii postaci. Nu domnilor, sa se construiasca ori la trecere bac Galati ori in partea cealalta inspre Damen, dar nu inspre Brailitza...ca nu le construim lor si pod si tunel.

    NU inspre Brailitza. Trezirea. M-am saturat ca tot ce ar trebui sa construim trebuie sa construim numai inspre Braila, numai la Braila si daca s-ar putea (in mintea unora) numai cu aprobarea Brailei. Hai ca sictireala din aceasta deja e gretoasa pentru galateni.
    0
    121
    Raportează
  • postat de victor
    Marți, 24 Mai 2016 14:15
    217.156.52.***
    Tunelul trebuie sa fie facut undeva pe la Auchan, ca sa treaca si pe sub Siret.
    224
    0
    Raportează
  • postat de Aad
    Joi, 19 Mai 2016 18:56
    70.25.40.***
    As fi facut un pod majestuos cam de pe la Fructul Soarelui, pe Faleza si sa mearga pana dincolo de IC Bratianu. Cu o iesire, urcare pentru localitatea respectiva. Numai ca-i greu sa iesi spre lume de acolo, trebuie traversat orasul si asa face sa-l aglomereze. Ar fi mers si de la Turnul de Televiziune un pod frumos.... Mai suntem noi capabili de lucrari momumentale???
    15
    0
    Raportează
  • postat de Nae Sighinau
    Joi, 19 Mai 2016 15:28
    91.208.234.***
    Pana hat departe la poalele muntilor Macin e zona inundabila protejata (doar) de un dig de pamant (proiectat sa apere terenuri agricole nu mari proiecte de infrastructura). Deci singura iesire din tunel poate fi pe la balta de la Latime.
    Dincoace, de la Valea Orasului spre Zona Libera, Damen, si pana la Zatun-Gura Prutului e o alta zona inundabila. Aici nici macar nu e nevoie sa vina Dunarea mare. Valea Orasului e inundabila si la o ploaie mai zdravana.
    Deci pe unde intra si unde iese tunelul?
    Apropo, in tunal apa curge, iar de pe pod se scurge. Deci despre ce vorbim?
    40
    13
    Raportează
  • postat de Mickey Mouse
    Joi, 19 Mai 2016 12:44
    79.116.104.***
    Bani tocati pe hartogaraie fara nicio valoare economica, probabil pentru a intoarce niste servicii din trecut. Diletantism cu iz de escrocherie atat din partea realizatorilor documentatiei cat si a prezumtivilor beneficiari.Proiect fara sprijin din partea autoritatilor nationale care au in plan un pod la cativa km care zadarniceste orice initiativa de a apela la o investitie privata. Fiindca nimeni nu-si pune banii la bataie sa concureze statul.Dar se insista in acest proiect care ar costa cat realizarea unei relele complete de metrou in Galati. Da chiar,nu vine nimeni cu ideea de metrou? Un studiu de fezabilitate pentru ridicarea celui mai mare si mai luxos hotel din lume la Galati sa fim un nou Dubai? Sau niste cazinouri luxoase sa transformam orasul in Las Vegas? Nu suntem luati in seama nici macar pentru un drum mai acatarii si vrem sa construim ceva care sa-i atraga pe guvernanti sa faca drumuri la Galati? Convingeti-i pe nemtii de la BMW sau Mercedes sa deschida o fabrica in parcul industrial si sa vedeti atunci masterplanuri cu Galatiul in centru.Sau pe coreeni de la Samsung ,pe americanii de la Apple,Microsoft sau IBM.Dar edilii nostri n-au convins nici macar un localnic sa-si deschida o taraba sa vanda covrigi paznicilor din parcul industrial si acum, pe acelasi principiu,vor sa bage multi bani si-n studii de fezabilitate pentru un utopic tunel. Ganditi-va mai bine politicienilor cum sa infratiti aceste doua orase,Galati si Braila, care impreuna pot demola ierarhiile metropolitane din tara asta.Ca distanta din Galati in Braila nu e mai mare decat din Pipera in Berceni.Sau nu cadeti la pace cu functiile,ca asta-i lucrul cel mai important pentru voi?Si o intrebare pentru Sergiu, chiar crezi ca un tunel facut peste vointa guvernantilor de la Bucuresti ii va obliga p-aia sa-ti faca tie autostrada?
    44
    18
    Raportează
  • postat de Gelu
    Joi, 19 Mai 2016 11:31
    81.12.149.***
    BLA, BLA, BLA.. Campanie Electorala!!
    Un proiect foarte controversat si ciudat.. Lipsesc multe elemente!
    Sunt galatean, dar as opta tot pentru un pod, chiar daca e mai scump. Trebuie sa facem un lucru bun si avantajos! Nu doar asa ca eu sunt Primarul smecher si ma iau dupa un City manager venit de prin alte parti!
    52
    19
    Raportează
  • postat de Sergiu
    Joi, 19 Mai 2016 10:32
    207.244.70.***
    Auzi "logica" in mintea reprezentantului patronatului IMM-urilor Marian Filimon..."are sustinerea Guvernului?"
    Pai draga Filimoane daca este sa asteptam naibii dupa Guvernele Romaniei pai tara aceasta si mai ales orasul acesta ajunge o ruina. Pai toate Guvernele care s-au perindat prin fruntea statului dupa Revolutie pana in prezent nici macar nu au luat in seama, nimic, din partea anumitor orase, zone ale tarii si unde s-a ajuns? Din cauza acestor guverne orasul nostru nu a beneficiat de nicio investitie. Prin proiectul acesta trebuie sa fortam guvernantii sa vina cu autostrada cu investitiile in aceasta parte a tarii, ca daca stam dupa ei atunci nu s-ar mai face nimic niciodata pentru aceasta parte a tarii si mai ales pentru acest oras. Sau ai uitat ca si fara tunel guvernantii nu au catadicsit sa puna pe harta o autostrada pentru Galati asa ca trebuie fortati prin acest proiect sa aduca si o autostrada aici la Galati. Daca stam dupa "dosul" guvernantilor cred ca ne mananca sfintii. Si oricum bre nea Filimoane tulcenii au zis de multe ori ca nu conteaza ce s-o face, sa faca galatenii tunel iar ei vor veni cu drumurile, ei vor face conexiunile rutiere. Lasa naibii guvernantii ca mi s-a acrit de atata guvernanti care nu au dat si nu dau niciun rahat pe anumite orase. Bine ca Guvernul Boc a facut din Cluj ditamai metropola implicit cu investitiile Guvernului, dar nu a fost in stare sa investeasca macar 1 leu in plus si pentru Galati, IAR MATALE NEA FILIMOANE AI PRETENTIA CA GALATENII SA ASTEPTE MURA-N GURA DE LA GUVERNELE ACESTEA CARE NU DAU 2 LEI PE TARA, DAPOI SA DEA 2 LEI PENTRU ORASUL NOSTRU? HAI (...), CA SI TIMPUL AR STA IN LOC DACA E SA NE LUAM DUPA VOI SI DUA GUVERNELE ACESTEA DE 2 LEI.

    Si noi avem dreptul ca oras la modernizare, la investitii in infrastructura si in multe altele, dar "desteptii" astia de guvernanti niciodata nu au luat Galatiul in seama, smereu s-au facut ca nu aud si nu ne vad.
    6
    57
    Raportează
  • postat de Madalin
    Joi, 19 Mai 2016 10:04
    94.242.246.***
    Nu au urlat brailenii, reprezentantii consiliului judetean Braila ca le moare capra daca Galatiul continua cu "tupeul" (in opinia lor) de a incerca sa ne dezvoltam si sa atragem si noi catre orasul nostru o autostrada, daca altii nu au vrut sa ne faca?

    Nu au urlat de durere brailenii prezenti ca le moare capra daca galatenii incearca prin propriile forte sa se dezvolte, sa se ridice din mocirla si sa realizeze acest proiect? Ca avea dreptate cine spunea ca "s-ar imbolnavi brailenii daca s-ar face ceva la Galati. Brailenii s-ar bucura numai daca ne-ar merge noua rau". Brailenii stiu doar cateva chestii: podul la ei, aeroportul la ei, etc. Colaborarea cu Braila e inteleasa de braileni intr-un singur fel: totul sa se faca la ei cu banii si munca galatenilor daca s-ar putea. Pur si simplu s-ar imbolnavi brailenii daca s-ar face ceva la Galati. Ei se bucura doar daca ne merge noua rau."

    Si atunci intreb ce au mai cautat reprezentantii Brailei la conferinta daca ei nu au nicio treaba cu tunelul ca ei au fost intotdeauna impotriva a orice s-ar face la Galati. Brailenii vor sa se faca totul la ei.
    11
    53
    Raportează
  • postat de Miu
    Joi, 19 Mai 2016 09:46
    109.103.162.***
    deci au gasit niste locuri de intrare in tunel chiar pe malul garlei, mai au putin si fac intrarea direct din apa ... mie mi se pare total amatoristica situatia
    43
    16
    Raportează
  • postat de Adrian
    Joi, 19 Mai 2016 08:58
    5.2.205.***
    Mai terminati cu prostia asta de tunel. Altele sunt problemele orasului, iar banii trebuie canalizati pe alte doenii nu pe vise. Acest tunel nu se va realiza niciodata. Singura lucru cert este podul de la Braila, si ala e preconizat a incepe dupa 2030.
    50
    14
    Raportează
  • postat de malacu
    Joi, 19 Mai 2016 07:36
    78.96.59.***
    Se pare ca vom pierde iarasi niste bani aiurea pe proiecte nefinalizate.......
    45
    17
    Raportează
  • postat de IC
    Joi, 19 Mai 2016 06:18
    5.13.140.***
    "Monitorizare a la Teodorovici "???? Psd-istul asta ,fost ministru de finante ,nu a fost in stare sa-si monitorizeze modul in care-si achita impozitele datorate statului si vrea sa ne convinga ca este in stare de ceva ???? Sa fim seriosi ,nu se va face nici un tunel si nici un pod ,judetele care au participat la intrunirea respectiva sunt eminamente votante ale stangii iar acolo unde esti sigur de vot nu mai dai "galeata cu macrou congelat "( a se citi investitii majore in infrastructura) si nici dreapta nu o mai da ,fiindca stie rezultatul ....In ultimii 27 de ani ,galatenii ,prin votul lor ,au ingropat definitiv orasul ..
    36
    23
    Raportează
  • postat de MARIUS SaTAN
    Joi, 19 Mai 2016 05:22
    84.117.40.***
    Iar bateti campii, tavarasi domni, cu podul peste dunare si cu aeroportul, ca in ultimii 25 de ani, pana trec alegerile, apoi tacere 4 ani ?
    37
    22
    Raportează
  • postat de Iancu Jianul
    Joi, 19 Mai 2016 02:20
    5.13.229.***
    Nebunului ii trebuie tichie de margarintar! Cap de minge vrea sa faca tunel intr-un oras in care locuitorii fug in trainataturi prin tunelele vazand cu ochii! Noi nu avem infrastructura normala, industrie, agricultura si ne mai trebuie o gaura scumpa sa dea de unde si sa duca la ce? La garvan? HA HA HA! Trebuia in 26 de ani sa adaptati industria la cererile pietei fara sa o vindeti la pret de pomana, construit de la zero multe, central de scara sau etaj, aeroport intre Galati si Braila, zona libera functioanala, transport de persoane pe dunare etc etc.
    50
    14
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.