Evaluaţi acest articol
(20 voturi)
3 comentarii

Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi a reuşit, în sfârşit, „să spargă gheaţă” în materie de modernizare a flotei de intervenţie şi să finalizeze licitaţia în urma căreia se va alege un remorcher multifuncţional nou-nouţ, cu o putere de 5.000 CP. Nava, în valoare de peste 22,5 milioane de lei (fără TVA) va fi construită chiar la Galaţi, în Şantierul Naval Damen, fiind unul dintre cele mai fiabile şi performante modele realizate de grupul olandez.

Necesitatea achiziţionării unui nou remorcher multifuncţional, ca navă de intervenţie în caz de incidente navale, dar şi pentru menţinerea condiţiilor de navigaţie pe timp de iarnă, a fost adesea adusă în discuţie, atât de administraţia fluvială, cât şi de armatorii care desfăşoară activităţi de transport pe Dunăre. Cazul de acum câţiva ani, când cargoul „Fortuna S” a eşuat în zona Barei Sulina, dar şi recentul caz din zona Portului Mineralier, când nava „MV Akaylar II” s-a pus pe o dună de nisip în momentul în care a efectuat o manevră de întoarcere, sunt exemple de situaţii în care s-a făcut simţită necesitatea unor capacităţi de intervenţie sporite. Asta pentru a nu mai pune la socoteală problemele care apar pentru navigatori în iernile geroase, în care sloiurile de gheaţă nu se lasă bătute cu una, cu două.

Ei bine, iată că, în sfârşit, la Ministerul Transporturilor s-au găsit bani şi pentru acest mult dorit remorcher multifuncţional, iar licitaţia demarată la sfârşitul anului trecut de AFDJ Galaţi şi-a desemnat un câştigător. Interesaţi de proiect au fost Grupul Damen, Şantierul Naval ATG Giurgiu, Bogazici Denizcilik Sanayi Ve Tticaret AS Tulcea şi Tehnorex Internaţional Constanţa, aceasta din urmă a fost, însă, descalificată, din cauza ofertei neconforme. „În procedura de achiziţie publică, etapa finanţă a fost cu licitaţie electronică, iar rezultatul a fost unul foarte bun pentru noi. Câştigători au fost cei de la Damen, dar, dincolo de asta, noi am cerut ca remorcherul să aibă o putere de minim 4.000 CP, iar el va avea 5.000 CP (două motoare de 2.500 CP - n.r.). De asemenea, graţie sistemului de licitaţie şi preţul a fost cu aproximativ 400.000 euro mai mic decât estimările iniţiale”, ne-a explicat directorul general al AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru.

Caracteristici tehnice

Una peste alta, noul remorcher al AFDJ Galaţi va fi unul maritim (ASD 2810), clasă de navigaţie A2 (până la 50 de mile marine de ţărm) şi poate face faţă inclusiv sloiurilor de gheaţă, va fi prevăzut cu sisteme de stingere a incendiilor, macara hidraulică, echipamente moderne de radionavigaţie etc. Nava va fi realizată la Galaţi şi este unul dintre modelele de succes ale Damen, nave-soră ale acesteia fiind deja în serviciu în multe dintre porturile lumii. Faima şi-a căpătat-o graţie puterii şi capacităţii de accelerare rapidă, dar şi manevrabilităţii, inclusiv în condiţii extreme.

Se poate chiar mai repede

Conform termenilor contractuali, remorcherul destinat AFDJ Galaţi ar trebui finalizat în decurs de 12 luni, însă Şantierul Naval Damen Galaţi şi-a manifestat disponibilitatea de a livra nava chiar mai devreme, până la sfârşitul acestui an. De altfel, primii paşi au fost făcuţi, iar prima etapă a construcţiei - punerea chilei - s-a făcut chiar în cursul săptămânii trecute.

„Livrarea în avans ar fi un lucru foarte bun pentru noi, mai ales că, nu peste mult timp, va intra în lucrări de modernizare şi remorcherul „Perseus”. Depinde, însă, de finanţarea care ni se asigură pentru acest proiect, de posibilităţile care sunt la bugetul de stat. N-am ştiut că licitaţia va fi câştigată de un şantier cu o capacitate de execuţie atât de mare, iar anul acesta, în buget, s-au alocat doar 5 milioane de lei ca avans pentru acest lucrări. Dar am discutat această chestiune la nivelul conducerii Ministerului Transporturilor şi există posibilitatea ca, la următoarea rectificare bugetară, undeva în luna iulie, să se acorde şi diferenţa de aproape 17 milioane de lei din costul remorcherului şi astfel să-l avem în serviciu încă din iarna 2017-2018”, a arătat directorul AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru.

Acum, că un pas important în modernizarea flotei administraţiei fluviale a fost făcut, AFDJ Galaţi are în plan noi achiziţii, încă patru nave – două pentru sectorul fluvial, două pentru sectorul maritim al Dunării - însă acesta este un subiect asupra căruia vom reveni într-o ediţie viitoare a ziarului „Viaţa liberă”.

DAMEN a dat lovitura! SUPERNAVA de 200 milioane de dolari! Spărgător de gheaţă pentru Antarctica (VIDEO) - CLICK AICI

Citit 11497 ori Ultima modificare Luni, 05 Iunie 2017 13:39

3 comentarii

  • postat de Alex Luni, 05 Iunie 2017 11:25 Link la comentariu
    0
    5

    @IC Perseus va fi modernizat. Nava sora a lui Perseus este deja in modernizari la Mangalia. Nu ajunge la fier vechi.

    Raportează
  • postat de abcd Luni, 05 Iunie 2017 08:22 Link la comentariu
    2
    5

    " când nava „MV Akaylar II” s-a pus pe o dună de nisip "......... parca s-a pus pe toaleta...nu aveti alt vocabular?

    Raportează
  • postat de IC Luni, 05 Iunie 2017 05:53 Link la comentariu
    2
    12

    Si o slujba de inmormantare pentru PERSEUS (6600CP) invingatorul de la Port Said.......si a ghetii de pe Dunare .... cred ca deja isi freaca manile hingherii fierului vechi.

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.