Calea Prutului, ”bubă neagră” în infrastructura Galaţiului
Foto: Marian Calestru

Calea Prutului, ”bubă neagră” în infrastructura Galaţiului
Evaluaţi acest articol
(34 voturi)

Plină de gropi, cu asfalt fisurat şi macadam sărit, cu şine de tramvai care pun în pericol siguranţa circulaţiei, Calea Prutului, “poarta de intrare în ţară”, rămâne o pată neagră pe obrazul oraşului şi nu numai. Artera, aflată în prelungirea unui Drum European şi a străzii Basarabiei, ar fi trebuit să aibă asfalt ca-n palmă, reţea nouă de apă şi canalizare, iluminat public modern, locuri de parcare noi, trotuare, piste de biciclete, spaţii verzi şi marcaje rutiere.

Nu este gălăţean sau străin care să intre în ţară pe la Giurgiuleşti şi care să nu ştie că pe Calea Prutului te loveşti de cel mai negru coşmar pe care îl poţi trăi în trafic. Artera nu doar că nu a mai văzut o roabă de asfalt din timpuri imemoriale, dar a ajuns într-un asemenea grad de uzură, încât cu greu îşi mai poate merita numele de stradă. Iar de poartă de intrare intr-o ţară membră a UE, într-un oraş reşedinţă de judeţ, cu atât mai puţin. Între macadamul vechi şi sărit, liniile de tramvai dezgolite şi pe alocuri dislocate, şi asfaltul măcinat de vreme şi de roţile vehiculelor, de la cele mai mici la cele mai grele, Cale Prutului numără sute de gropi, vizibile şi greu de evitat pe timp uscat, dar care se transformă în capcane periculoase pe ploaie.

Odată proiect…

Ceea ce este vecin cu absurdul este faptul că această stradă a fost, în urmă cu vreo patru–cinci ani, parte a unui proiect ambiţios care ar fi trebuit să-i dea o faţă nouă, odată cu strada Basarabiei, altă arteră trecută, ani la rând, în mandatele mai multor primari, prin chinurile unor reparaţii cu grad discutabil de reuşită.

O investiţie de 145.101.299 de lei cu TVA - bani de la bugetul local, din credite şi din fonduri europene, una uriaşă, raportată la alte proiecte ample pe infrastructură care s-au derulat în Galaţi, era în discuţie în anii 2015-2016 în scopul reabilitării din temelii a celor două străzi. Lucrările ar fi trebuit să fie avansate, Calea Prutului urmând a fi renovată până la Port Bazinul Nou, nu doar până la capătul viaductului ori până la intersecţia cu centura.

Peste 140.000 de lei cu TVA, bani din bugetul local, au fost atunci plătiţi doar pentru realizarea documentaţiei necesare reabilitării şi pentru ca specialiştii şi autorităţile să concluzioneze oficial că “şinele de tramvai sunt uzate şi vălurite, iar banda prevăzută cu covor asfaltic prezintă fisuri şi crăpături. Starea tehnică a liniei este necorespunzătoare, fiind periculoasă din punct de vedere al siguranţei circulaţiei rutiere, prezentând defecţiuni majore, şine rupte sau fisurate. Durata de exploatare a firului de contact este depăşită, existând pericolul permanent de rupere”, se arăta în documentaţia de la Calea Prutului, realizată în cursul anului 2015. Nici stâlpii de beton armat pe care sunt montate corpurile de iluminat nu mai prezentau siguranţă, iar reţelele de apă şi de canalizare, inclusiv branşamentele pe ambele artere trebuiau înlocuite. Ei bine, aşa trebuie şi acum, pentru că lucrările la proiect s-au finalizat pe Basarabiei, la intersecţia cu strada Mihai Bravu, abia anul trecut. Dincolo de acest punct, situaţia a rămas la fel, lucru care nu este de mirare, în condiţiile în care pentru investiţie, planificată iniţial să se facă în 36 de luni, nu a putut fi stabilit, la acel moment, o dată certă de începere şi finalizare.

…acum speranţă

Tristul aspect al Căii Prutului, capcană mortală pentru tot ce înseamnă circulaţie, dar şi pentru imaginea oraşului, riscă să rămână încă nu se ştie cât timp, în acelaşi stadiu, sau chiar mai rău.

Am încercat să aflăm dacă există un astfel de proiect, de reabilitare măcar a unei părţi a drumului care deserveşte totuşi şi agenţi economici, şi o piaţă foarte frecventată din oraş, şi care asigură şi accesul la şoseaua de centură. Există, dar la nivel de dorinţă, ne-au comunicat reprezentanţii municipalităţii.

“Se are în vedere această arteră, mai ales că este la intrarea în oraş şi se doreşte să fie adusă la acelaşi nivel ca toate celelalte puncte de acces în municipiu, care au fost modernizate în ultimii ani. Începând cu anul viitor se vor căuta soluţii de finanţare pentru a se reabilita porţiunea cuprinsă între intersecţia cu strada Mihai Bravu şi intersecţia cu Drumul de Centură”, ne-a comunicat Ovidiu Matache, din partea Biroului de Presă al Primăriei Galaţi.

Planuri care ar rezolva o foarte mică parte a problemei, având în vedere faptul că artera este cel mai grav avariată dincolo de întersecţia cu şoseaua ocolitoare a Galaţiului şi unde, deci, ar fi nevoie de cea mai mare şi mai rapidă intervenţie.

Citit 16786 ori Ultima modificare Vineri, 18 Decembrie 2020 03:42

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.