Cele patru nave de intervenție ale AFDJ Galați au intrat în serviciu (FOTO)
Foto: Ovidiu Amălinei

Cele patru nave de intervenție ale AFDJ Galați au intrat în serviciu (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(28 voturi)

Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați a marcat marți, 29 martie, definitivarea procedurilor privind intrarea oficială în serviciu a celor patru remorchere multifuncționale cu clasă de gheață, ce vor asigura asistență tehnică transportatorilor sau vor interveni pentru păstrarea unor condiții optime de navigație pe Dunăre. Investiția, în valoare de aproximativ 150 milioane de lei, a fost realizată cu finanțare europeană, prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020.

În condițiile în care Dunărea are capriciile ei - fie că e vorba de gheața care poate bloca iarna navigația, fie perioadele secetoase care accentuează unele dintre punctele critice - achiziția a patru remorchere multifuncționale - două fluviale și două maritime - a fost un mai vechi obiectiv al administrației fluviale. În 2018 s-au făcut primii pași în acest proiect menit să ducă la creșterea considerabilă a capacității de intervenție a AFDJ Galați. Licitațiile pentru realizarea navelor au fost adjudecate de firma constănțeană Tehnorex Internaţional SA, în parteneriat cu Șantierul Naval Celiktrans Deniz Inşaat Ltd. Tuzla, din Turcia - pentru remorcherele fluviale, respectiv, Med Marine Kilavuzluk ve Romorkor Hizmetleri Inşaat Sanayi Ve Ticaret Anonim Şirketi, din Eregli, Turcia - pentru remorcherele maritime.
În cursul anului trecut, s-a făcut recepția remorcherelor, navele au parcurs toate etapele și procedurile Autorității Navale Române și ale societăților de clasificare, iar marți a fost marcată, în mod oficial, încheierea acestui proiect.
Două dintre nave - remorcherul maritim "Covurlui" și remorcherul fluvial "Bicaz" - au putut fi admirate marți, ancorate chiar în fața Palatului Navigației, navele-surori "Sulina 2" și "Bechet" fiind deja la datorie, acționând în Bara Sulina.
"Suntem bucuroși că un proiect atât de important pentru administrația fluvială, dar și pentru toată flota de pe Dunăre, a fost dus la bun sfârșit. Colaborarea cu constructorii a fost foarte bună, iar acum avem patru nave de ultimă generație - cu aparatură ultramodernă, gata pentru orice tip de intervenție", ne-a declarat directorul general al AFDJ Galați, Angela Ivan.
La comanda remorcherului "Covurlui" l-am întâlnit de comandantul Daniel Stroiu, care ne-a prezentat câteva elemente despre navă: "Este o navă capabilă să acorde asistență în condițiile cele mai dificile - incendii, dezeșuări, remorcaje, orice tip de asistență tehnică. De altfel, am și avut o primă intervenție, în perioada 28 februarie - 2 martie, când am fost solicitați să ajutăm o navă care a pierdut o ancoră și nu putea naviga în aval decât cu ambele ancore. Pentru siguranța navei, fiind și încărcată la 7 metri pescaj, i-am acordat asistență tehnică de la Brăila până la Marea Neagră".
Șeful mecanic Marian Ciobotaru ne-a prezenta mașinăriile care pun "Covurluiul" în mișcare. "Uzina" de la bordul navei, prin cele două diesel-generatoare Volvo și două motoare principale, Caterpillar, dezvoltă o putere de 5.000 CP, dar forța se simte și în pompele hidraulice care deservesc vinciurile de remorcă din prova și pupa.
Am urcat și la bordul navei-soră, remorcherul "Bicaz", mai mic, destinat cu precădere zonei fluviale, dar la fel de ambițios în performanțele tehnice precum remorcherele mai mari.
"Fiind o navă multifuncțională, poate fi folosită pentru remorcaj, pentru salvare, pentru stingerea incendiilor, gheață, exact ca navele mai mari, atât doar că, având pescajul mai mic, poate acționa pe sectorul maritim, dar mai ales pe sectorul fluvial. Iarna asta am scăpat de gheață, dar nava era pregătită pentru prima ei intervenție, dacă era nevoie de ea!", ne spune comandantul remorcherului "Bicaz", Chitic Gilică.
"Este o navă puternică - dispune de două motoare Caterpillar, de câte 1.000 CP fiecare. Etrava și bordajul sunt întărite pentru spintecare și ridicare pe sloiuri pentru spargerea gheții; elicele sunt și ele în acest scop - au inversor reductor supradimensionat special pentru a face față în condiții grele de lucru!", ne spune la rândul său șeful mecanic de pe "Bicaz", Cătălin Popescu.
Acum, sigur, sistemele radar, hărțile electronice, sistemele GPS sau sistemele automatizate care permit manevre complicate doar cu ajutorul unui joystick sunt elemente ultramoderne, dar și tradiția marinărească are și ea rolul ei. Așa că, marți, dincolo de latura tehnică, festivitatea de botez și binecuvântare a navei a adus și ea un plus de emoție în acest moment important pentru administrația fluvială. Nouă nu ne rămâne decât să le urăm "Vânt din pupa!" noilor nave, ape line și reușită în intervenții, când va fi nevoie de ele!

Obiective operaționale în planul de modernizare a flotei

Achiziționarea de către AFDJ Galați a două remorchere maritime multifuncționale și a două remorchere fluviale multifuncționale, cu clasă de gheaţă, contribuie la atingerea majorității obiectivelor operaționale pentru transportul naval din cadrul Master Planului de Transport pe termen scurt, mediu și lung: îmbunătățirea navigabilității Dunării; îmbunătățirea legăturilor cu Dunărea pentru a reduce costurile și timpul de operare; deblocarea barierelor pentru eficiență operațională; reducerea costurilor prin eficiența operațională; reducerea numărului de accidente pe Dunăre și a costurilor generate de acestea; creșterea volumului de mărfuri transportate prin moduri de transport sustenabile; utilizarea eficientă a porturilor și a facilităților acestora.
Cele patru remorchere vor patrula pe sectorul românesc al Dunării cuprins între km 1075 și Bara Sulina și vor contribui la îmbunătățirea siguranței și securității traficului navelor maritime și fluviale.

Foto: Ovidiu Amălinei

Citit 12432 ori Ultima modificare Vineri, 01 Aprilie 2022 19:09

9 comentarii

  • postat de din galati
    Joi, 31 Martie 2022 08:12
    86.124.202.***
    Asteptam explicatiile ministrului Economiei, Presedinte la Anconav, cu sediul in Galati, cu sef din Galati, etc. sa ne explice care a fost si este rolul actual al organizatiei.
    Pana la relocarea firmelor in zona Galati-Braila, deocamdata s-au relocat comenzile in Turcia si navalistii (ingineri, muncitori, toate categoriile) in Damen workforce si mai degraba afara.
    Probabil ca protocolul de la turci este mai bun la partid.
    Deocamdata avem povesti PSD cu aeroport, avioane, drone, mini-submarine, etc. DAR nu au fost in stare de la venirea Renault sa le faca niste km de autostrada, sa faca port multimodal la Galati, exploatare gaze, corvete, reactoarele nucleare etc. lucruri care trebuiau, putea fi facute de mult timp (chiar si cu imprumuturi) si care acum ne-ar fi prins bine.
    Acum se lucreaza la vouchere de 50 sau 100 EUR, traiasca PSD si PNL cu ei
    4
    10
    Raportează
  • postat de Marinel
    Miercuri, 30 Martie 2022 23:49
    109.166.138.***
    Stati linistiti ca nu se bucura nimeni de ele ca sunt noi ca la astea nu pot sa fure motorina ca de la cele vechi!
    0
    6
    Raportează
  • postat de Brailean
    Miercuri, 30 Martie 2022 20:36
    95.76.2.***
    Pentru Galatean sau ce o fi el , ce treaba are A.F.D.J-ul cu digul de pe malul Galatean ?? Am impresia ca o alta institutie ar trebui sa se ocupe de asta ! Pune mana si mai citeste putin inainte de a debita prostii
    4
    5
    Raportează
  • postat de cristinel Frangulea
    Miercuri, 30 Martie 2022 14:03
    5.13.213.***
    eswte bine ca se mareste dotarea flotei AFDJ Galati
    1
    12
    Raportează
  • postat de Alien
    Miercuri, 30 Martie 2022 12:48
    109.166.132.***
    Râsul curcilor, administrația fluvială a comandat ÎN TURCIA nave folosite într-o țară cu tradiție în construcții navale, într-un oraș CU ȘANTIER NAVAL!
    1
    30
    Raportează
  • postat de Cristi
    Miercuri, 30 Martie 2022 09:23
    86.34.187.***
    Probabil si marinarii sunt mandri sa lucreze pe nave noi, probabil sunt satui de fier vechi plutitor. Bravo! La mai multe, mai lipsesc inca 2-300(Militare, comerciale, de agrement etc.). Spor!
    1
    15
    Raportează
  • postat de macarie banu
    Miercuri, 30 Martie 2022 08:52
    78.96.87.***
    Tiurk mali!....made in Turcia.Ieftineala dar asta e......speram sa tina,mai bine le comandau in Bulgaria,mana de lucru net superioara......in rest,Doamne ajuta!
    3
    18
    Raportează
  • postat de Galatean
    Miercuri, 30 Martie 2022 07:47
    84.243.108.***
    poate reparati si digul de pe malul galatean! Nu de altceva, sa nu confunde turistii Galatiul cu Mariupol, cand vad in ce hal arata digul...
    1
    25
    Raportează
  • postat de Traiasca marea constructoare de nave..Turcia.
    Miercuri, 30 Martie 2022 00:13
    89.137.138.***
    ...care ne mai da si noua vapoare !
    5
    17
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.