Construit la Galați - Spărgătorul de gheață "Nuyina", primele misiuni la Polul Sud (FOTO)

Construit la Galați - Spărgătorul de gheață "Nuyina", primele misiuni la Polul Sud (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(23 voturi)

Spărgătorul de gheață "Nuyina", construit în Șantierul Naval Damen Galați, a trecut în cursul acestui an probele primelor misiuni la Polul Sud, marcând o serie de premiere pentru programele de cercetare ale Diviziei Antarctice Australiene (AAD), aferente sezonul 2021-2022.

"Botezul antarctic" a fost făcut în urma unei călătorii de peste 13.000 de kilometri, ce a durat aproape 40 de zile, până în februarie a.c., care a avut drept destinații stațiile de cercetare Davis și Casey. Cu această ocazie, ca parte a procesului de commissioning (punere în funcțiune - n.r.), personalul Diviziei Antarctice Australiane (AAD) a testat "pe viu", împreună cu operatorul navei, Serco Australia, "arsenalul" de echipamente științifice aflate la bord.

De asemenea, au fost puse la încercare și capacitatea navei de a face față provocărilor antarctice, precum trecerea printre primele aisberguri și croirea drumului prin spargerea gheții, dar și primele operațiuni de aprovizionare a bazelor științifice și susținerea misiunilor executate cu ajutorul elicopterelor.

Primele misiuni, primele teste "pe viu"

Coordonatorul primei misiuni la care a participat "Nuyina", Lloyd Symons, a ținut să aprecieze calitățile navei construite la Galați, subliniind că aceasta a răspuns cu succes tuturor provocărilor de care a avut parte. "Prioritatea noastră principală a fost să livrăm aproape un milion de litri de combustibil stației de cercetare Casey, pentru a permite stației să-și continue activitatea importantă pentru încă un an", a explicat comandantul Lloyd Symons. "De asemenea, am livrat cu succes două elicoptere și echipajele lor la stația de cercetare Davis și am îndeplinit o serie de sarcini de commissioning privind echipamentele marine, inclusiv traulerele și bazinele destinate cercetării științifice", a precizat Symons.

Fascinantă pentru cercetători a fost testarea echipamentelor de cartografiere a adâncurilor mării. Așa au fost refăcute cu mai multă exactitate hărțile munților subacvatici și au fost descoperite inclusiv noi canioane pe sub ghețari, formațiuni de care cercetătorii nici nu știau până atunci. "Deși am vizitat această regiune de zeci de ani, nu am avut capacitatea de a face acest tip de cartografiere detaliată până acum", a spus ofițerul specializat în acustică, Floyd Howard. "Este un privilegiu să putem configura aceste instrumente și să ne asigurăm că funcționează corect și sunt calibrate, astfel încât să avem noi instrumente pentru științele marine australiene", a precizat Howard.

O altă premieră marcată de "Nuyina" a fost participarea la primele misiuni de studiere a ecosistemelor antarctice. Noile sisteme de colectare a krillului și planctonului, de exemplu, i-au entuziasmat pe cercetători, aceștia având posibilitatea de a efectua experimente mai diverse și mult mai apropiate de condițiile în care vietățile marine trăiesc în adâncuri. Aceste acțiuni fac parte din efortul pe care cercetătorii îl fac pentru a asigura conservarea mediului marin și gestionarea durabilă a resurselor din Mările Sudului.

Într-o a doua călătorie printre ghețurile antarctice, "Nuyina" a aprovizionat stația Davis, dar și stația de cercetare de pe Insula Macquarie, fiind asigurată totodată rotația personalului expediționar. În premieră, în operațiunile din insula Macquarie au fost folosite vehiculele amfibii, care pot da piept cu marea, dar pot executa şi misiuni pe uscat. De altfel, acestea vor juca un rol important într-un mai amplu program de modernizare a stației de cercetare de pe această insulă, proces ce va dura în jur de șapte ani.

Din Antarctica în Singapore

După aceste misiuni, în cursul lunii aprilie, nava "Nuyina" s-a îndreptat spre Șantierul Naval SembCorp Marine Admiralty Yard, din Singapore, ca parte a programului de mentenanță și a pregătirii echipamentelor pentru sezonul antarctic 2022-2023.

Teoretic, nava ar trebui să stea pentru lucrările de mentenanță până în luna octombrie, însă totul depinde de... lanțurile logistice. Asta pentru că, în cursul inspecțiilor tehnice ale părții mecanice s-a constatat că este nevoie de o serie de ajustări și de înlocuirea unor componente care fac legătura între sistemul hidraulic al sistemului de transmisie și sistemul de propulsie al navei. Din păcate, timpul de livrare a unor astfel de componente este destul de îndelungat, determinate în mare măsură de lipsa unor materiale speciale și problemele din lanțurile de aprovizionare.

Pentru cazul în care "Nuyina" nu va fi gata la timp pentru a participa la misiunile din sezonul 2022-2023, Divizia Antarctică Australiană are pregătită o variantă de rezervă, care să asigure continuitatea activității în stațiile de cercetare.

"Planificarea pentru întreruperi și evenimente neașteptate este o parte importantă a Programului Antarctic Australian și am pregătit întotdeauna astfel de situații în timpul fazei de punere în funcțiune și de garanție pentru Nuyina", a arătat directorul AAD, Kim Ellis.

Dată fiind complexitatea și unicitatea unei nave precum "Nuyina", procesul de commissioning și de reglare a tuturor echipamentelor este unul amplu, care se poate întinde și pe o durată de doi, trei ani.

În același timp, odată încheiat "rodajul" unei astfel de nave, ea va fi capabilă să înfrunte cele mai aspre condiții de mediu vreme îndelungată. Spărgătorul de gheață "Nuyina" este planificat să fie în activitate, ca "navă-amiral" a Diviziei Antarctice Australiene pentru cel puțin 30 de ani.

Program științific de amploare

Spărgătorul de gheață "Nuyina" a fost construit la Galați pentru Divizia Antarctică Australiană, în cadrul unui mai amplu program științific al guvernului australian, în valoare de aproape 2 miliarde de dolari.

Spărgătorul de gheaţă "Nuyina" este cea mai complexă navă construită în ultimele decenii de navaliştii gălăţeni.

Contractul pentru construirea la SN Damen Galați a spărgătorului de gheaţă destinat Diviziei Antarctice Australiene a fost semnat între reprezentanţii guvernului australian, contractorul Serco şi grupul Damen, în aprilie 2016, iar lucrările efective au început în 2017 și au durat până în 2021, pe lângă partea tehnică, o provocare în plus fiind și gestionarea dificultăților induse de pandemia de Covid-19.

După ce a parcurs o serie de teste în Marea Nordului, nava a ajuns în portul Hobart (Tasmania), acolo unde se află sediul Diviziei Antarctice Australiene, în octombrie 2021, după un marș de peste 24.000 de km.

Menirea navei "Nuyina" este de a o înlocui în misiunile antarctice pe veterana ghețurilor sudice - "Aurora Australis", ce a susținut până nu demult activitatea bazelor științifice australiene din Antarctica.

Foto: Divizia Antarctică Australiană

Citit 15482 ori Ultima modificare Sâmbătă, 03 Septembrie 2022 10:01

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.