Cum să munceşti acasă, cu copiii pe cap

Cum să munceşti acasă, cu copiii pe cap
Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

Mai sunt câteva zile de situaţie de urgenţă şi multe companii îşi vor rechema, treptat, la posturi, salariaţii care în ultimele două luni au lucrat de acasă. Sunt însă şi angajatori care vor prefera să continue, cel puţin o perioadă, sistemul de "muncă de la domiciliu", ceea ce adaugă un plus de provocare pentru angajaţii care au copii, în condiţiile în care aceştia din urmă sunt încartiruiţi la domiciliu cu şcoală online şi au tone de energie infantilă de consumat.

Specialiștii în dezvoltare profesională încurajează părinții care lucrează de acasă să accepte că nu îşi vor finaliza niciodată sarcinile de birou de pe listă. Vor fi întotdeauna rufe de spălat, mâncare de făcut, copii care vor atenție. Însă, în loc să răspunzi pur și simplu la cerințele de muncă și viaţă personală pe măsură ce acestea apar, ia-ţi câteva minute în fiecare zi pentru a identifica primele două priorități. Mai întâi le faci pe acelea. În mod similar, încearcă să coordonezi activitatea care necesită atenția ta totală cu programul copilului tău. Cu siguranţă nu doreşti să ai o conferință telefonică importantă atunci când copilul tău stă agăţat de tine. Dar, poți să te ocupi de mailuri sau de unele activități administrative sau de rutină, atunci când ai parte de haos în jur.

Obține ajutor

Când lucrezi de la distanță, eşti în continuare responsabil față de colegii tăi. Se așteaptă de la tine să îţi respecți termenele, să participi la conferințe telefonice și să fii accesibil în timpul orelor de program. O opţiune bună ca să-ți faci treaba ar fi să recurgi la ajutorul partenerului, ocupându-vă pe rând de copii. În cazul în care asta nu este posibil, ia în considerare ajutorul unui alt părinte izolat împreună cu copilul. Găseşte un alt părinte care lucrează de acasă și sugerează-i să aveţi grijă de ambii copii pe rând, de câteva ori pe săptămână.

Grupează sarcinile

Un copil înseamnă noi sarcini zilnice pe care să le adaugi la ordinea de zi. Dar, în timp ce ai putea fi tentat să utilizezi pauza dintre apelurile telefonice pentru spălatul vaselor sau pentru a arunca o încărcătură de rufe în maşina de spălat, faptul că sari în "modul de părinte" chiar și pentru zece minute, poate să-ţi îngreuneze revenirea la "modul de lucru" pentru următorul apel telefonic. Când vine vorba de gestionarea timpului, dozarea este o tehnică destul de simplă: efectuează sarcini similare în același timp.

De exemplu, petrece dimineața pentru a răspunde la mailuri, efectuează o sarcină ce ţine de copii înainte de prânz și apoi foloseşte-ţi după-amiaza pentru a scrie propuneri. Concentrându-te pe un singur fel de sarcină la un moment dat "ușurează suprasolicitarea cognitivă, epuizarea mentală și timpul de "resetare". Multitaskingul este cel care ne epuizează și ne face să simțim că nu facem nimic foarte bine. Fă tot posibilul pentru a fi prezent total în ceea ce faci în acel moment.

Blochează elementele care îţi distrag atenţia

Copilul îşi face, în sfârşit, somnul de după-amiază și ai aproximativ două ore pentru a-ţi face treaba de birou. Îţi deschizi laptopul și decizi să parcurgi rapid noutăţile de pe reţelele de socializare, înainte de a te întoarce la excelul în care trebuie să lucrezi. Realizezi apoi că tocmai ai petrecut jumătate din timpul alocat lucrului pentru a citi lucruri neesenţiale. Te identifici cu acest scenariu? Este ușor să cazi în această capcană a reţelelor de socializare, mai ales atunci când simți că eşti singur sau deconectat. Poţi utiliza în schimb Google StayFocused, care limitează timpul petrecut pe site-uri care nu te încarcă cu adevărat, cum ar fi reţelele de socializare.

Nu munci în dormitor

Spaţiul pe care trebuie să îl împarţi cu copiii poate fi o problemă, mai ales dacă locuieşti într-un apartament. Locul de joacă sau de lecţii al copilului nu ar trebui să fie acelaşi în care părintele îşi are "biroul", dar chiar şi aşa nu e indicat ca adultul să se refugieze în dormitor ca să poată munci. Cu atât mai puțin în pat. Patul este locul în care dormi, la fel este perceput și de creierul tău, așa că oricât ți-ar plăcea să faci asta și oricât de comod te-ai simți în el, încearcă să îți găsești un loc în care să muncești, fie că e vorba despre o canapea, un birou improvizat ori masa pe care mănânci.

Urmăreşte-ţi timpul

Este ușor să cedezi când lucrezi de acasă, mai ales când atenția îţi este împărțită între laptop și familie. Conform "Legii lui Parkinson", munca se extinde pentru a umple timpul disponibil pentru finalizarea acesteia. Asta înseamnă că îţi finalizezi munca în timpul pe care i-l aloci. Practic, dacă îţi acorzi o săptămână pentru a termina o sarcină care ar dura doar câteva ore, sarcina va deveni mai complexă și mai stresantă și se va extinde pentru a umple săptămâna. Pe de altă parte, atribuirea timpului potrivit unui proiect îţi permite să lucrezi mai inteligent și mai rapid. Nu eşti sigur cum să determini cât timp ai alocat unei sarcini? Pur și simplu începe să urmăreşti timpul. Există câteva moduri diferite de a face acest lucru. Poți seta un cronometru pentru o perioadă de timp - 30, 15 sau chiar cinci minute - și nota ce poți realiza în acest interval de timp.

(articol preluat din surse online)

Citit 1637 ori Ultima modificare Marți, 12 Mai 2020 19:43

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.