Până la Primărie, pe taximetriști îi "mănâncă" dispeceratele și Poliția Locală

Până la Primărie, pe taximetriști îi "mănâncă" dispeceratele și Poliția Locală
Evaluaţi acest articol
(26 voturi)

Pentru cei mai mulți dintre noi, taximetria pare un lucru simplu

Îți trebuie doar mașină și un telefon, o aplicație pentru comenzi, să fii „arondat” la un dispecerat avizat de Primărie, să nu circuli pe traseu îmbrăcat „în maiou și în șlapi”, să te întrebi dacă ce asculți tu în mașină îi place și clientului, să faci, în general, tot ce ține de tine, din punct de vedere al taxelor, asigurărilor și autorizațiilor, al întreținerii mașinii și al... bunului-simț. Restul ar ține de norocul tău la bani și la comenzi. Realitatea este, însă, cu totul alta, conform unei scrisori primite la redacție și al cărei autor preferă să fie numit „un simplu taximetrist”.

Acesta ne-a descris în detaliu, pe „capitole”, problemele cu care taximetriștii se confruntă în relația cu dispeceratele și autoritățile locale, chiar dacă nu toate țin de acestea, așa cum ar părea la prima vedere. În articolul nostru veți găsi și punctele de vedere ale Primăriei Galați și Poliției Locale.

Relația Primărie – taximetrist

„Aici e destul de simplă relația, plătim una dintre cele mai scumpe autorizații din țară an de an și ei își văd de cafele și de confortul scaunului din birou. Nu se fac controale în stradă care să eradicheze piețarii de la bac, piața mare, gară etc., iar aceștia ne strică imaginea și pierdem clienți din cauza lor. Primăriile din alte orașe au impus, de exemplu, echiparea taxiurilor cu POS-uri, ai noștri nici măcar atât nu au fost în stare și ăsta e alt motiv pentru care se pierd foarte mulți clienți în favoarea transportului alternativ”, spune „simplul taximetrist”.

Relația Primărie – dispecerate

„Activez în taximetrie de ani buni, dar nu am auzit vreodată ca Primăria să efectueze un control la dispecerate ori să îi sancționeze pentru practici neconcurențiale legate de colaborările pe care le cresc în același timp și în mod nejustificat.

Primăria, fiind cea care le eliberează autorizația de dispecerat, nu le impune anumite măsuri ce trebuie luate pentru o bună desfășurare a activității, cum ar fi digitalizarea preluării comenzilor prin aplicații, așa cum face transportul alternativ, deși toți taximetriștii și-o doresc. Noi pierdem foarte mult din cauza faptului că dispecerizarea nu ține pasul cu tehnologiile actuale și cu cererea clienților pentru acest tip de interacțiune client-prestator. Pe lângă acest aspect, Primăria nici măcar nu ne reprezintă interesele în vreun fel în fața dispeceratelor care fac o serie de abuzuri”.

Ce spune Primăria Galați

Conform Biroului de presă al municipalității gălățene, taxa de viză anuală a unei autorizații taxi este de 813 lei. „Viața liberă” a scris în anii trecuți că la Galați este una dintre cele mai scumpe autorizații din țară. În paranteză fie spus, la Cluj Napoca, taxa este de 50 de lei pe an.

„Controalele la dispecerate se efectuează din punct de vedere al documentației de funcționare, anual, odată cu obținerea vizei periodice, iar în teren, în funcție de apariția unor situații care să impună aceste controale, situații care să fie și de competența autorității publice. Acestea sunt reglementate de art. 55, pct. 3, lit. d si art. 55, pct. 7 din Legea 38/2003 cu modificările și completările ulterioare. În ultima perioadă, nu au existat sesizări cu privire la dispeceratele taxi și în niciun caz cuantumul taxei de dispecerizare nu este printre aspectele ce pot face obiectul unui control al autorității publice”, potrivit sursei citate.

În ceea ce privește dispeceratele și contractele taximetriștilor cu acestea, Biroul de presă afirmă: „Obligațiile ce revin dispeceratelor sunt cuprinse în art. 15, art. 16 si art. 52, pct. 5 din Legea 38/2003 cu modificările și completările ulterioare. Echiparea cu POS a taxiurilor nu intră în sarcina dispeceratelor, ci a transportatorilor, aceștia fiind cei care încasează prețul serviciului de transport.

Contractul de dispecerizare este un contract prin care un dispecerat preia solicitările unui client și le transmite transportatorului, pentru ca acesta din urmă să efectueze serviciul de transport. Părțile cad de acord asupra clauzelor aplicabile inclusiv asupra prețului contractului. La art. 15, pct. 8 din Legea 38/2003 cu modificările și completările ulterioare sunt descrise sumar câteva prevederi pe care contractele de dispecerizare trebuie să le conțină. Altfel, intervenția unui terț într-un contract nu este posibilă. Orice clauză considerată abuzivă de către una dintre părți poate fi negociată sau denunțată prin mijloace legale, inclusiv prin încetarea contractului sau prin acțiune în instanță”.

Relația dispecerat – taximetrist

Revenim la scrisoarea primită pe adresa redacției. „Relația dispecerat-taximetrist începe cu semnarea contractului de colaborare, moment în care se încasează și banii, fără a elibera chitanță ori factură pe banii încasați. Dacă acest contract se semnează pe 1 ianuarie, de exemplu, factura ne este înmânată în februarie, ea fiind emisă în luna semnării contractului, dar nu la data încasării banilor. Și această practică e continuată lună de lună, ne încasează banii, fără a elibera chitanță ori factură în momentul tranzacției.

Unele dispecerate cer banii pe întreaga lună indiferent de data semnării contractului, altele fac un calcul foarte ciudat și nu se plătește echivalentul zilelor rămase din lună, ci mai mult, iar alții nu cer bani deloc în cazul în care contractul este semnat după jumătatea lunii.

Unele dispecerate eliberează mai multe facturi pe diverse firme care nu au nicio legătură cu taximetria pentru a evita plata TVA-ului ori pentru a spăla banii. De exemplu, dacă acum colaborarea este 450 de lei, suma de pe factura eliberată de firma prin care activează dispeceratul este în jur de 200 de lei, restul prin firme create cu scopurile expuse mai sus”.

Dispeceratele scumpesc colaborările pentru că pot

„Noi, taximetriștii, ne dorim să plătim numărul de comenzi ce ne sunt oferite, nu taxa fixă care le permite dispeceratelor să nu se zbată pentru a câștiga comenzi, ei încasând aceiași bani chiar dacă de la o lună la alta comenzile din dispecerat scad vertiginos.

De-a lungul timpului, plata colaborării a fost crescută invocând tot felul de motive, cum ar fi plata parcării la Shopping City, deși, după ce au pierdut contractul cu aceștia, nu au scăzut suma cerută inițial; plata TVA-ului de către firmele lor; scumpirea cărților de muncă ale angajaților din dispecerat etc. Ultima mărire, de exemplu, nu a avut absolut nicio justificare, au făcut-o pentru că pot și nu îi ia nicio instituție la întrebări.

Abuzurile pe care le fac dispeceratele sunt suspendările abuzive pe care le dau, blocând accesul la comenzi din diverse motive pentru care acestea nu au nicio bază legală, schimbarea priorității la comandă, adică trec comenzile pe lângă noi dacă suntem «obraznici» și stăm cu orele degeaba în stație, ori pur și simplu deconectarea aplicației... Și primăria nu face nimic în privința asta, ne-au lăsat pur și simplu pe mâna lor și aceștia tind să aibă o relație de tip stăpân-argat cu noi.

O să vă întrebați poate de ce nu reclamăm toate aceste lucruri autorităților, ei bine.... nu prea putem, pentru că știm că nu ni se va respecta anonimatul, iar cei acuzați se vor răzbuna pe noi prin diverse metode: intimidare, controale la comandă ori, pur și simplu, refuzul de a ne oferi serviciile de dispecerat, deși legea îi obligă să ni le ofere”, ne spune interlocutorul nostru.

Relația taximetrist – Poliția Locală

„Durerea cea mai mare este că, deși a fost sesizată în nenumărate rânduri legat de faptul că unele stații sunt ocupate abuziv de mașini particulare, Poliția Locală nu ia măsuri și le tratează ca pe niște obiective de mâna a doua. Dacă o mașină este observată într-o stație de autobuz, se iau masuri imediat pentru amendare și ridicare. În schimb, pe lângă stațiile noastre trec pur și simplu, le văd ocupate și își văd în continuare de plimbare. Chiar dacă îi atenționăm verbal de faptele acestea, ei ne spun să facem sesizare telefonic, sesizare care rămâne nerezolvată în 99% din cazuri”, încheie „simplul taximetrist” gălățean.

Contactată de „Viața liberă, Poliția Locală Galați ne-a informat că, în anul 2023, a aplicat 145 de sancțiuni, în valoare de peste 168.000 de lei. Amenzile au fost date pentru încălcarea HCL 243/2021 și a Legii 38/2003, privind activitățile de taximetrie.

Citit 7163 ori Ultima modificare Luni, 05 Februarie 2024 20:49

7 comentarii

  • postat de Gigel
    Luni, 05 Februarie 2024 10:49
    5.13.174.***
    Atat timp cat "firmele de taximetrie" se vor rezuma la un dispecerat fara sa aiba garaje cu mecanici, spatii cu aparate de curatat si spalat masinile si doar vor lua bani de la cei"arondati" vom avea aceiasi treaba.
    0
    21
  • postat de Razzy
    Luni, 05 Februarie 2024 07:19
    5.13.214.***
    Maxim 2 ani mai rezista taximetria din Galati ! Cu indulgenta
    12
    12
  • postat de Gigel
    Duminică, 04 Februarie 2024 23:33
    5.13.174.***
    Lasa ca nici de masinile parcate prin statiile de autobuz nu se ia nimeni. Ii mai inghesuie uneori cu autobuzul si ii claxoneaza pana pleaca "fiinta deosebita" cu masina.Dupa ce si-a luat un covrig.
    1
    23
  • postat de Taximetrist
    Duminică, 04 Februarie 2024 22:31
    109.166.129.***
    Cat despre politia locala...ar trebui sa faca controale mai des la atestate. Sunt multi soferi fara atestat. Dar sa vina in civil. In rest chiar isi fac treaba. Pentru parcarea civililor in statia taxi.....nu este nici o lege de sanctionare cum este la statia de bus. Doar ca verbal o pot face.
    0
    21
  • postat de Taximetrist
    Duminică, 04 Februarie 2024 22:27
    109.166.129.***
    Dispeceratele ar trebui sa inteleaga ca noi le tinem si poate ne vom trezi si-i vom lasa sa alerge la putinele comenzi . Daca au cheltuieli si noi avem. Ar trebui sa se plateasca la comanda. Ai luat comanda platesti si atunci intrresul lor este sa furnizeze comenzi in mod egal nu preferential.
    0
    24
  • postat de Taximetrist
    Duminică, 04 Februarie 2024 22:04
    109.166.129.***
    Adica primaria are rolul doar de a incasa bani iar politia locala de a da amenzi,adica tot de a incasa. Sa inteleg din comentariul autoritatilor ca suntem la mana lor ,a dispeceratelir si a politiei. Pai nu ar fi mai bine sa blocam toate strazile?!
    2
    24
  • postat de Taximetrist
    Duminică, 04 Februarie 2024 21:49
    109.166.129.***
    Taxa de jmecher ( colaborare) este impusa de dispecerate,nejustificat. Curtea de conturi ar trebui sa se trezeasca macar odata. Apoi legea 38 este facuta pe genunchi in folosul marilor dispecerate din toata tara. Ar trebui abrogata obligativitatea de a adera la un dispecerat.
    4
    39

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.