Operaţiunea "Cauciucuri de iarnă" - Timp pierdut, bani şi nervi
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Operaţiunea "Cauciucuri de iarnă" - Timp pierdut, bani şi nervi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Pentru cei mai mulţi proprietari de maşini, noua lege a anvelopelor de iarnă înseamnă timp pierdut pe la cozile vulcanizărilor, nervi şi o gaură deloc de neglijat în bugetul personal. Pentru că de azi intră în vigoare noua lege, am vrut să vedem cum stau lucrurile la vulcanizări şi la magazinele care se ocupă cu comercializarea cauciucurilor la mâna a doua.

Cozi de cel puţin două ore

Totul începe cu un drum la magazinele care vând cauciucuri noi sau folosite. După ce au fost cumpărate, anvelopele şi, eventual, jantele trebuie montate. Astfel, drumul logic ne poartă către o vulcanizare. Aici constatăm că în faţa noastră sunt cel puţin 4 sau 5 maşini, care aşteaptă acelaşi lucru ca şi noi: schimbarea anvelopelor de vară cu cele destinate sezonului rece. „Pentru montarea a patru anvelope cu tot cu jante avem nevoie cam de o jumătate de oră. Este inclus aici şi intervalul de timp necesar pentru echilibrarea roţilor”, ne spune managerul unei vulcanizări de pe Bulevardul Coşbuc. Astfel, având în vedere coada, reiese că avem de aşteptat între două ore şi două ore şi jumătate până când putem intra cu autoturismul la schimbatul cauciucurilor. „Lucrurile stau cam la fel de cel puţin două săptămâni, interval în care lucrăm la foc continuu. Deşi programul nostru este de la 7.00 dimineaţa şi până la ora 22.00 noaptea, numărul maşinilor care aşteaptă la coadă nu scade aproape deloc”, adaugă grăbit şeful aceleiaşi vulcanizări. Întrebaţi despre intervalul orar în care recomandă proprietarilor de maşini să vină pentru a-şi schimba cauciucurile, deoarece au şansa de a găsi cozi mai mici, cei mai mulţi manageri de vulcanizări au indicat primele două ore ale dimineţii, de la 7.00 la 9.00 şi seara, după ora 19.00. De aici rezultă un fapt interesant: cele mai mari cozi se înregistrează tocmai atunci când marea parte a oamenilor ar trebui să se afle la serviciu. Un lucru care ar putea contribui la evitarea formării cozilor şi, implicit, la dispariţia timpului pierdut cu aşteptatul, ar fi să se lucreze pe baza programărilor. Însă niciunul dintre patronii cu care am vorbit nu a aplicat un astfel de artificiu organizatoric. În anii din urmă, prima zăpadă care reuşea să acopere drumurile aducea la vulcanizări o avalanşă de şoferi care cereau să le fie schimbate cauciucurile cu unele potrivite pentru iarnă. Dacă ţinem cont că atunci montarea anvelopelor de iarnă era o chestiune care ţinea de alegerea fiecăruia şi nu una obligatorie, nu e greu să ne imaginăm ce se va întâmpla anul acesta, cu venirea primei zăpezi. „Cu prima ocazie când şoselele vor fi acoperite de ninsoare, ne aşteptăm ca să fim luaţi cu asalt de şi mai mulţi proprietari de maşini, care să solicite montarea anvelopelor de iarnă”, este de părere managerului unei alte vulcanizări.

Cât ne costă echiparea pentru iarnă

În funcţie de uzura sau de marca de cauciucuri pe care dorim să le montăm, precum şi dacă optăm pentru anvelope noi sau pentru cele la mâna a doua, preţurile diferă foarte mult. Astfel, dacă pentru un set de cauciucuri vizibil uzate, cu tot cu jante şi cu montaj plătim puţin sub 400 de lei, în cazul în care vrem să achiziţionăm produse noi preţul, în care includem şi manopera, poate depăşi simţitor 2.000 de lei. La centrele care comercializează anvelope la mâna a doua, preţurile sunt cuprinse între 50 şi 100 de lei pe bucată. La stabilirea tarifului se are în vedere gradul de uzură a cauciucului şi diametrul acestuia. Dacă vorbim despre anvelope al căror diametru este mai mare, preţurile pot depăşi suma de 100 de lei. Cele mai ieftine jante costă puţin peste 100 de lei, dar şi aici preţurile diferă mult în funcţie de diametru sau de materialul din care sunt fabricate. În cazul în care optăm pentru un set de jante noi, trebuie să plătim cu aproximativ 50 la sută mai mult. Ajungem la vulcanizare, unde pentru montarea cauciucurilor de iarnă, a jantelor şi echilibrarea roţilor mai suntem nevoiţi să scoatem din buzunar între 60 şi 80 de lei. „În cazul jantelor din metal, tariful standard este de 60 de lei. Pentru jantele din aliaj, tariful se încadrează între 70 şi 80 de lei”, ne-a spus casierul unei vulcanizări. Din punct de vedere tehnic, se recomandă schimbarea cauciucurilor de vară cu cele de iarnă atunci când temperatura coboară sub 7 grade Celsius, pentru o perioadă de mai multe zile consecutive. În aceste condiţii, din cauza temperaturii scăzute, anvelopele de vară îşi pierd din elasticitate, afectând performanţele maşinii şi ale sistemului de frânare.

Citit 2394 ori Ultima modificare Luni, 31 Octombrie 2011 23:18

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.