Codul tranzacţiilor imobiliare corecte

Codul tranzacţiilor imobiliare corecte
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Prevederile privind relaţiile clienţilor cu agenţiile imobiliare, înaintate de către ANPC la sfârşitul lunii octombrie, au fost aprobate * În timp ce unii patroni de agenţii imobiliare spun că ei respectau şi înainte prevederile din acest act şi îşi informau corect, concret şi precis clienţii, alţii speră că astfel le va dispărea concurenţa neloială

Odată cu publicarea OUG nr. 174/2008, relaţia clienţilor cu agenţiile imobiliare va suferi câteva schimbări menite să-i protejeze pe cei care doresc să achiziţioneze sau să vândă un imobil de capcanele întinse de unele agenţii imobiliare. Actul normativ care a fost publicat pe 27 noiembrie în Monitorul Oficial al României va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la publicare.

Surse din cadrul Protecţiei Consumatorilor susţin că în fiecare an au fost sesizări ale persoanelor care au avut neînţelegeri cu agenţiile imobiliare. „Necunoaşterea legislaţiei de către consumatori îi determină să nu reclame problemele pe care le au. La fel s-a întâmplat şi cu modificările legislative aprobate în şedinţa de guvern din 19 noiembrie 2008, prin care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) va asigura protecţia intereselor financiare ale clienţilor în relaţiile cu băncile. Înainte de aceste prevederi erau rare reclamaţiile privind problemele cu banca, iar acum avem 4-5 reclamaţii pe zi. Când au văzut că pot fi ajutaţi, au început să facă sesizări. Omul nu are habar care îi sunt drepturile. Neştiind, lumea îşi ţine gura. Cred că după ce vor vedea câteva cazuri concrete rezolvate vor veni să reclame şi probleme cu agenţiile imobiliare”, declară sursele citate.

Şi da, şi ba

La sfârşitul lunii octombrie, atunci când ANPC a propus acest act normativ, foarte mulţi patroni de agenţii imobiliare spuneau că orice act normativ care aduce clarificări ale relaţiilor pe care trebuie să le aibă cu clienţii sunt binevenite. Deşi destul de puţini sunt cei care ştiu că în curând Ordonanţa intră în vigoare, aceştia consideră că orice agenţie care se respectă întruneşte deja condiţiile stipulate în OUG nr. 174/2008.

În plus, unii merg până acolo încât afirmă că astfel vor dispărea agenţiile de cartier a căror activitate era obscură şi care, de cele mai multe ori, dădeau ţepe, rămânând astfel doar agenţiile cu vechime, cele care îşi respectă clienţii.

Concret şi corect

Ce prevede practic această ordonanţă? Ei bine, agenţiile imobiliare vor fi obligate să prezinte clienţilor încă din faza precontractuală, în scris, corect, complet şi precis, informaţii despre: preţurile practicate pe piaţă pentru tipul de imobil care urmează a fi obiectul intermedierii imobiliare, aşa cum sunt ele în baza de date a agenţiei imobiliare; deficienţele şi alte inconveniente cunoscute de agenţie sau pe care în mod rezonabil putea să le cunoască, incluzând sursele de zgomot, umezeală, poluare, miros, pericolul de inundaţii sau surpări, organizarea în apropiere a unor manifestări populare periodice, istoricul terenului sau al clădirii, posibilele dezavantaje ale vecinătăţilor; nivelul comisionului practicat de agenţia imobiliară; situaţia juridică a imobilului; nivelul estimativ al costurilor care urmează să fie suportate de consumator pentru obţinerea documentelor şi întocmirea actelor necesare încheierii contractului.

De asemenea, agenţiile imobiliare nu vor mai avea voie să perceapă penalităţi pentru neefectuarea tranzacţiei, din vina consumatorului, în cuantum mai mare decât valoarea comisionului pe care acesta îl datora agenţiei în cazul efectuării tranzacţiei. Nerespectarea acestor prevederi de către agenţiile imobiliare duce la sancţiuni aplicate de către ANPC între 3.000 şi 30.000 de lei.

Citit 2048 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.