"Nu există profesor Bologna fără studenţi Bologna"

"Nu există profesor Bologna fără studenţi Bologna"
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

  • Prof. dr. ing. Marian Bordei are o carieră didactică de aproape 25 de ani şi a câştigat titlul de "Profesor Bologna", alături de alte şase cadre didactice universitare din Galaţi
  • Potrivit studenţilor care l-au votat, Marian Bordei este un profesor care "îşi învaţă studenţii să înveţe şi le deschide drumuri"

Este decanul facultăţii de Metalurgie, Ştiinţa materialelor şi Mediu, singura din cadrul Universităţii „Dunărea de Jos” care a obţinut pentru ambele specializări calificativul A în procesul de clasificare a universităţilor din România. În semn de apreciere pentru îmbinarea dintre cercetarea ştiinţifică şi o abordare pedagogică eficientă, prof. dr. ing. Marian Bordei a fost recompensat anul acesta cu titlul de „Profesor Bologna”, în cadrul galei cu acelaşi nume desfăşurată la Iaşi.

- De ce calităţi are nevoie un dascăl pentru a reuşi să se impună ca un model în faţa studenţilor săi?

Nu cred că există o reţetă exactă care să-ţi garanteze apropierea de studenţi. Personal, încerc să mă pun în situaţia lor şi să privesc lucrurile din acea perspectivă. Consider că studentul este punctul nodal al sistemului universitar. Mereu am văzut profesorul ca pe un fel de amortizor între sistemul de învăţământ şi student. Rolul său, pe lângă acela de a transmite şi de a face inteligibile informaţiile predate, este şi acela de a reduce influenţele negative din partea sistemului şi de a le amplifica pe cele pozitive.

Spre exemplu, eu nu am un program de consultaţie prestabilit. De multe ori discuţiile nu se limitează doar la aspecte ce ţin strict de facultate. Studenţii vin şi-mi cer sfaturi şi în privinţa vieţii sociale sau în dificultăţile pe care le întâmpină în relaţia cu celelalte cadre didactice. Păstrez legătura cu mulţi dintre absolvenţi, pe care încerc să-i îndrum şi să-i ajut după ce au terminat facultatea.

- Cum vă gândiţi cursurile? Preferaţi modelul „clasic” de predare sau sunteţi adeptul unei abordări mai moderne?

La începutul fiecărui nou semestru, înainte de a intra propriu-zis în materie, am o discuţie cu studenţii, în care îi întreb cum preferă să arate respectivul curs. Unii vor abordări mai moderne, cum ar fi prezentările power-point şi video, în vreme ce alţii sunt adepţii metodei „cretă-tablă”. Cred că cel mai important este să adaptăm modalităţile de predare la necesităţile reale de pregătire a studenţilor.

- Cum aţi aflat despre nominalizare? Aţi fost surprins?

Mărturisesc că vestea m-a luat pe nepregătite. În timpul unui curs am observat doi tineri pe care nu îi mai văzusem înainte. La sfârşit au venit la mine, mi-au spus că sunt de la ANOSR şi că vor să-mi ia un interviu ca urmare a nominalizării mele la gala „Profesorul Bologna”. Apoi, am primit vestea că am şi câştigat acest titlu. Însă, pe lângă mulţumirea resimţită, acesta a fost şi un prilej de a-mi face o analiză. M-am gândit dacă într-adevăr merit acest premiu, având în vedere că am perceput ultimul an universitar ca fiind oarecum mai slab decât anii precedenţi.

- Cum vedeţi viitorul, având în vedere situaţia ArcelorMittal şi a celorlalte întreprinderi din Galaţi?

Într-adevăr, faţă de anii în care fiecare absolvent de Metalurgie avea o şansă reală să se aleagă cu un loc de muncă în domeniu după absolvire, situaţia de acum este mai incertă. Şi aici a trebuit să dezvoltăm un plan de acţiune, pentru a nu ne limita doar la ceea ce ne oferă piaţa locală. Astfel, am încheiat contracte de colaborare cu diverse firme din ţară, unde studenţii noştri pot merge în stadii de practică. Avem internshipuri, burse în străinătate şi workshopuri cu firmele potenţial angajatoare.

- Fiind o facultate tehnică, pe lângă dăruirea dascălilor aveţi nevoie şi de materiale, laboratoare şi biblioteci de specialitate. Unde vă situaţi, din acest punct de vedere?

Prin intermediul unor proiecte desfăşurate de cadrele didactice, am reuşit să modernizăm laboratoare facultăţii, pentru a le oferi studenţilor şi posibilitatea de a pune în practică aspectele teoretice dobândite. Pe de altă parte, încercăm să ţinem pasul cu noile tendinţe. Începând cu noul an universitar vom înfiinţa disciplina Ingineria materialelor pentru medicină, în cadrul specializării Ştiinţa materialelor.

- Care sunt concluziile la care aţi ajuns în urma acestei experienţe?

Concluzia este una singură: nu există profesor Bologna fără studenţi Bologna.

Foto: Ionatan Ţuţu

Explicaţie foto: Prof. dr. ing Marian Bordei, câştigător al galei "Profesor Bologna"

Citit 1695 ori Ultima modificare Joi, 12 Iulie 2012 17:51

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.