Adio taxă auto, bun venit bir nou! Află cât costă timbrul verde pentru maşina ta

Adio taxă auto, bun venit bir nou! Află cât costă timbrul verde pentru maşina ta
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Începând din 15 martie, posesorii de autoturisme "beneficiază" de o nouă taxă


Denumită „timbrul verde”, taxa îşi propune să armonizeze legislaţia românească cu cea europeană. Potrivit primelor date făcute publice de Guvern, această taxă va fi mai mică pentru unii dintre posesorii de maşini. Astfel, conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea pentru Euro 2, pentru Euro 1 şi pentru non-euro. Culmea este că cei care deţin autoturisme Euro 3 şi Euro 4 vor plăti cu 10 la sută mai mult faţă de cât plăteau pentru actuala taxă de primă înmatriculare. Ideea de la care au pornit cei care au conceput acest nou impozit este că maşinile cu tehnologii mai învechite au o durată mai scurtă de funcţionare, concluzia fiind că vor avea mai puţin timp la dispoziţie pentru a polua.

Într-un document elaborat de Ministerul Mediului şi transmis presei se arată că taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic. Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj).

Exemple de calcul

Astfel, pentru o maşină Dacia Duster Euro 5 de 1461 cmc , fabricată în 2012 şi cu emisie 130 de CO2, taxa de plătit va scădea de la 164 euro la 119 euro, în timp ce pentru un Volkswagen Golf 1390 cmc Euro 4, emisie 161 CO2, fabricată în intervalul 2001-2003, taxa va creşte de la 147 euro la 264 euro.

Pentru maşinile second-hand înmatriculate în 2012, taxa creşte în majoritatea cazurilor:

-VW Golf 4 1.390 cmc, 161 CO2, Euro 4 din 2002 - de la 189 euro la 339 euro;

- VW Golf 4 1.390 cmc, 161 CO2, Euro 4 din 2003, de la 238 euro la 452 euro;

- Opel Astra 1.598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2001/2002/2003 - de la 222 euro la 354 euro;    - Opel Astra 1.598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2002- de la 285 euro la 455 euro;

- Opel Astra 1.598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2003 - de la 359 euro la 573 euro;

- Ford Focus 1.560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2004/2005/2006 - de la 293 euro la 336 euro;

- Ford Focus 1.560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2005 - de la 338 euro la 388 euro;

- Ford Focus 1.560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2006 - de la 383 euro la 440 euro;

- VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 4 din 2004 - de la 272 euro la 414 euro;

- VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004 - de la 905 euro la 1.243 euro.

Pentru maşinile tip Euro 3, Euro 2 şi non-euro, taxa scade de la 1.830 euro la 1.657 euro la maşini precum VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004, de la 1.593 euro la 684 euro pentru Dacia Super Nova 1475 cmc, Euro 2 din 2001 şi de la 3.321 euro la 363 euro pentru Dacia 1397 cmc, non-euro din 1990.

Cine plăteşte

Timbrul de mediu va fi aplicat numai maşinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu şi celorlalte tipuri de vehicule, precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitată în continuare actuala taxă auto. Potrivit Mediafax, modificările sunt argumentate de Guvern prin faptul că actuala formulă avea valori disproporţionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu ţineau cont de puterea de cumpărare a românilor, conţinea în calculul său, în afară de emisia de CO2, şi capacitatea cilindrică (deşi acest criteriu era deja taxat la impozitul pe maşină, plătit la administraţia locală), era discriminatorie şi atragea ameninţări cu infringementul din partea UE.  

Hibele noii legi

Dacă, până acum, taxa auto ţinea cont de maşinile mai noi, special fabricate pentru a polua mai puţin, datorită filtrului de particule, noul timbru de mediu pune în aceeaşi oală atât maşinile diesel vechi, fără filtru, cât şi cele noi, dotate cu aşa ceva. Este o scăpare sau o greşeală uriaşă din partea celor care au redactat legea. Taxarea suplimentară pentru maşinile diesel, fără a ţine cont de filtrul de particule, se adăugă raţionamentului ilogic de a taxa puţin maşinile vechi, după discernământul fără argumente cum că sunt la finalul ciclului de viaţă şi vor polua mai puţin. Asta înseamnă că o maşină Euro 5 care este mult mai nouă, aşadar va circulă mult mai mult timp şi va polua îndelung, ar trebui să aibă taxe şi mai mari. Dar nu este aşa deloc. Numai maşinile din categoria mijlocie, adică E3 şi E4 sunt persecutate şi plătesc cele mai mari taxe. Mai mult, în încercarea ministerului mediului de a stabili noi recorduri de incoerenţă, în timp ce ni se aruncă în faţă principiul „poluatorul să plătească” maşinile hibrid sunt complet scutite de acest timbru. Aberant nu este să nu plăteşti taxa de timbru pentru o Toyota Prius care are un motor de 1,5 litri. Dar în aceiaşi oală este pus şi un Lexus LS600 cu un motor de 5 litri. În regulă, este hibrid, dar acel motor de 5 litri poluează, atunci când funcţionează cu combustibil convenţional, cât zece maşini normale. În acest caz, principiul „poluatorul să plătească” nu este deloc respectat.

Citit 22024 ori Ultima modificare Vineri, 22 Februarie 2013 18:25

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.