Viitor incert / Spitalul CFR, victimă în războiul intereselor
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Viitor incert / Spitalul CFR, victimă în războiul intereselor
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* În vreme ce Valea oraşului riscă să rămână fără spital, angajaţii sunt speriaţi că vor rămâne fără locuri de muncă * Uniunea Sindicatelor din Spitalele CFR a depus o plângere penală împotriva lui Relu Fenechiu, cel care s-a debarasat de spitalele din Transporturi


Totul a început pe 28 decembrie 2012, când ministrul de atunci al Transporturilor, Relu Fenechiu, anunţa că în prima şedinţă de Guvern din 2013 va propune mutarea tuturor spitalelor CFR de la Transporturi, la Sănătate. Fenechiu încerca astfel să scape de ceea ce el numea “gaura neagră” pe care aceste unităţi o făceau în bugetul ministerului la cârma căruia se afla.

În ciuda luărilor de poziţie din partea liderilor de sindicat, pe principiul “câinii latră, caravana trece”, Fenechiu a reuşit pe 28 februarie 2013 să determine adoptarea Ordonanţei de Urgenţă prin care spitalele CFR treceau în curtea Ministerului Sănătăţii, acolo unde oricum nu erau bani suficienţi nici pentru activităţile proprii. Astfel, din unităţi stimate la nivel local în întreaga ţară, acestea au ajuns asemenea unor orfani pe care nimeni nu pare să-i mai dorească. Nimeni, cu excepţia cetăţenilor simpli, a căror părere însă nimeni nu pare dispus să o ia în considerare.

Sindicatele acuză interese imobiliare dubioase

Chiar dacă Ordonanţa de Urgenţă a intrat în vigoare la sfârşitul lunii februarie a.c. şi spitalele CFR au trecut la Ministerul Sănătăţii, lucrurile au rămas blocate în acest stadiu. Pentru că Relu Fenechiu a trecut peste anumite etape, obligatorii, de altfel, în adoptarea Ordonanţei, toate procedurile s-au blocat la Comisia de Sănătate din cadrul Camerei Deputaţilor. "Procesele verbale de predare - primire de la Transporturi la Sănătate nu pot fi astfel semnate, motiv pentru care Ordonanţa de Urgenţă este blocată.

Uniunea Sindicatelor din Spitalele CFR a depus în luna octombrie a.c. o plângere penală împotriva lui Relu Fenechiu, la Parchetul de pe lângă Înalta Curtea de Casaţie şi Justiţie, în care îl acuză pe fostul ministru al Transporturilor de "subminare a economiei naţionale", „abuz în serviciu contra intereselor persoanelor", „abuz în serviciu contra intereselor publice" şi „fals în declaraţii".

"Toată acea grabă a lui Relu Fenechiu a fost dictată în special de interese imobiliare, spitalele având clădiri de patrimoniu în zone imobiliare foarte bine cotate. Filiera era relativ simplă: spitalele erau trecute de la Transporturi la Sănătate, acolo unde nu existau bani şi pentru ele. Ministerul Sănătăţii le-ar fi trecut mai apoi către autorităţile locale, unde iar nu sunt bani. Inevitabil, ar fi ajuns în cele din urmă în domeniul privat, acolo unde normal că primează interesul financiar. Oricum, suntem încrezători că vom reuşi să readucem toate spitalele CFR înapoi la Ministerul Transporturilor, acolo unde le este locul", ne-a declarat dr. Denisa Popovici, liderul Uniunii Sindicatelor din Spitalele CFR.

În momentul în care Relu Fenechiu a înaintat ordonanţa pentru aprobare în Guvern, ministrul de atunci al Justiţiei, Mona Pivniceru, în prezent judecător la Curtea Constituţională, îi atrăgea atenţia asupra faptului că proiectul de ordonanţă de urgenţă privind reorganizarea reţelei sanitare proprii nu respectă prevederile legale, precizând că: „Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa".

Salariaţii unităţii sanitare sunt îngrijoraţi

Managerul Spitalului CFR Galaţi, dr. Gabriela Ionescu, admite faptul că unitatea se află în prezent într-o situaţie dificilă şi că oamenii sunt îngrijoraţi de ce se va întâmpla din 2014. "După ce Casa de Asigurări de Sănătate a Ministerului Transporturilor a fost desfiinţată (prin aceeaşi ordonanţă - n.r.), am încheiat contracte cu Casele Judeţene de Asigurări de Sănătate din Galaţi şi Buzău (pentru spitalul din Galaţi şi pentru Secţia exterioară pe care spitalul o deţine în Buzău - n.r.). În Galaţi am primit suficienţi bani de la CJAS Galaţi, în vreme ce la Buzău au apărut probleme din cauza fondurilor insuficiente date de către CJAS Buzău. Dintre cele 80 de paturi existente acolo, CJAS Buzău a acceptat să finanţeze doar 65. Astfel, banii daţi abia dacă ajung pentru plata angajaţilor de la Buzău, înregistrându-se un deficit de aproximativ 100.000 de lei pe lună. Acest deficit a fost acoperit până acum în mare parte din veniturile proprii ale spitalului. Nu ştim cât mai putem menţine această situaţie însă", explică dr. Ionescu.

Primărie vs. Universitate

La începutul anului, atunci când a fost anunţată trecerea de la Transporturi la Sănătate, Primăria Galaţi şi-a manifestat dorinţa de a prelua Spitalul CFR şi de a-l transforma în spital municipal. Din cauza blocării ordonanţei, însă, totul a rămas la nivel de intenţie. "Municipalitatea gălăţeană îşi menţine în continuare disponibilitatea de a prelua unitatea spitalicească. Demersurile s-au blocat, însă, la nivelul ministerelor Transporturilor şi Sănătăţii. În momentul în care se vor rezolva problemele la nivelul celor două ministere, Primăria şi Consiliul Local Galaţi sunt gata să facă toate demersurile de preluare a Spitalului CFR", se arată într-un răspuns al Primăriei Galaţi trimis cotidianului "Viaţa liberă".

Disponibilitate de a prelua spitalul există şi la nivelul conducerii Facultăţii de Medicină şi Farmacie din cadrul Universităţii "Dunărea de Jos" Galaţi. "Dacă Spitalul CFR Galaţi va ajunge cu "acte în regulă" la Ministerul Sănătăţii, cred că în Galaţi avem două variante: să fie preluat de Primăria Galaţi şi transformat într-un mic spital municipal sau să fie preluat de Facultatea de Medicină şi transformat într-un spital universitar. În calitate de cadru didactic al facultăţii, bineînţeles că mi-aş dori transformarea unităţii în spital universitar. Detaşându-mă însă de problemă, trebuie să recunosc faptul că Primăria are mai mulţi bani. Pentru oraşele în care există Universităţi de Medicină şi Farmacie, preluarea unui astfel de spital nu este imposibilă din punct de vedere financiar. Pentru o facultate tânără de medicină, aşa cum încă este cea din Galaţi, efortul financiar ar fi unul colosal", a precizat prof. univ. dr. Aurel Nechita, cadru didactic la Facultatea de Medicină şi Farmacie Galaţi.

Despre Spitalul CFR Galaţi

Spitalul general Căi Ferate Galaţi a fost înfiinţat în urmă cu 33 de ani. Cu un număr de 235 de paturi, unitatea sanitară are în total 380 de angajaţi, mulţi dintre ei medici foarte apreciaţi de către pacienţii gălăţeni. În spital sunt internaţi anual în jur de 9.000 de bolnavi. Potrivit doctorului Nechita, o eventuală închidere a spitalului ar fi o adevărată tragedie pentru toată partea de est a oraşului, în condiţiile în care, în toată zona cuprinsă între strada Domnească, lacul Brateş şi Prut, nu există nici măcar un dispensar medical, în afara Spitalului CFR.

Citit 3452 ori Ultima modificare Luni, 16 Decembrie 2013 17:55

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.