Campania VL "Profesioniştii"/ Gălăţeanul la uşa căruia a bătut Ion Ţiriac
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Campania VL "Profesioniştii"/ Gălăţeanul la uşa căruia a bătut Ion Ţiriac
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Gheorghe Solomon este singurul român autorizat de RAR pentru a produce garnituri de chiulasă * Garniturile pe care le produce sunt mai scumpe decât reproducerile din comerţ, însă la doar jumătate de preţ faţă de originale


Pentru Gheorghe Solomon arta fabricării garniturilor de chiulasă nu mai are niciun secret. Începând din urmă cu peste două decenii a confecţionat mai mult de 1.200 de modele de astfel de piese, pentru toate tipurile de motoare. La uşa sa au bătut de la politicieni, vedete şi oameni de afaceri români, până la pasionaţi de maşini de epocă din China sau America.

Laboratorul alchimistului

Uimirea te cuprinde imediat cum intri în atelierul lui Gheorghe Solomon sau Nea Ghiţă, aşa cum îi spun prietenii şi cunoscuţii. Curăţenia pe care am găsit-o aici rivalizează cu cea dintr-un salon de spital. Fiecare piesă şi piuliţă are un loc bine stabilit. Nimic nu pare lăsat la întâmplare, nimic nu încurcă, nimic nu e de prisos. Din radioul atârnat într-un colţ se aude o melodie plăcută. Nu o putem însă asculta până la capăt, pentru că meşterul închide repede aparatul. "Când te apuci de lucru nu trebuie să te laşi distras de nimic. Dacă gândul îţi este în altă parte, lucrul nu iese bun", ne răspunde pe un ton ponderat meşterul, la nedumerirea din privirile noastre.

În încăperea care are ceva din laboratorul alchimistului din poveşti, Gheorghe Solomon descoperă, zi de zi, "piatra filosofală". Nu trece mult timp şi aflăm a doua condiţie a excelenţei. Niciodată nu trebuie să lucrezi în grabă, doar cu gândul la cantitate. Ceea ce contează este câtă importanţă dai detaliilor obiectului pe care-l faci. Probabil acesta este şi motivul pentru care în urmă cu un an a refuzat o ofertă din Germania, de a face 10.000 de garnituri de chiulasă, în valoare de 1.000.000 de lei.

Singurul meşter autorizat din ţară

La aceste două reguli Gheorghe Solomon a adăugat pasiunea confecţionării garniturilor de chiulasă. Reţeta s-a dovedit un succes chiar imediat după ce şi-a deschis atelierul, la începutul anilor '90. La scurt timp comenzile au început să curgă. Vorba că piesele produse de gălăţean sunt asemenea sau chiar mai bune decât originalele s-a răspândit mai întâi în România, mai apoi în Europa, după care a trecut mările şi oceanele.

"Sunt singurul producător din ţară care deţine o autorizaţie dată de Registrul Auto Român. Primele maşini pentru care am făcut garnituri de chiulasă au fost o Dacia 1300 şi o Skoda 120L. Am primit apoi comenzi pentru toate mărcile. De-a lungul timpului am făcut garnituri pentru peste 60 de modele doar de Mercedes. Au venit şi proprietari de iahturi, disperaţi că nu mai găseau în altă parte piese care să reziste", ne spune profesionistul.

Ultima speranţă a colecţionarilor de maşini

În peste 20 de ani, la uşa lui Gheorghe Solomon au bătut nenumăraţi oameni de afaceri, politicieni şi vedete din ţară sau din străinătate. "A apelat la mine chiar şi Ion Ţiriac, care avea nevoie de mai multe modele de garnituri, unul pentru un Bugatti. A venit chiar aici în curte, de trei ori, şi fostul director de la Dacia Piteşti. Avea nevoie de garnituri de chiulasă pentru un BMW 524, un Opel diesel şi un Ford cu motor 6V. Cea mai veche maşină pentru care am făcut o garnitură este un Ford fabricat în 1926", ne mai spune gălăţeanul. Maşini pentru care nu se mai fabrică piese de schimb, trebuie făcute artizanal.

Aprecierea de care gălăţeanul se bucură printre colecţionarii de maşini din atâtea ţări se datorează şi materialelor pe care le foloseşte. Tabla, spre exemplu, este din Germania şi nu rugineşte oricât timp ar trece. O garnitură gata produsă poate rezita la temperaturi chiar şi de 700 de grade Celsius, în condiţiile în care costă doar jumătate din preţul uneia originale. Clienţii sunt apoi mulţumiţi de rapiditatea cu care sunt onorate comenzile. Nu doar printre împătimiţii de automobilism Gheorghe Solomon este însă ca o mană cerească. Peste jumătate dintre autobuzele care merg pe străzile oraşului au garnituri de chiulasă produse în atelierul său.

Cine este Gheorghe Solomon

S-a născut pe 14 septembrie 1952 la Târgu Bujor. După ce a terminat clasele gimnaziale a făcut trei ani de şcoală profesională, urmaţi de alţi doi ani la Şcoala de maeştri lăcătuşi mecanici. Are şi o postcalificare în sudură, meserie pe care însă nu a practicat-o până acum. Între 1971 şi 1995 a lucrat la Menarom. Spune că şi-a dat de aici demisia în momentul în care i-a fost luată abuziv categoria specială de care beneficia. De atunci şi până în prezent lucrează la atelierul personal de pe strada Coşbuc, alături de fiul său.

Citeşte şi: Campania VL "Profesioniştii"/ Cornel Gingăraşu, medicul-artist

 

Citit 4577 ori Ultima modificare Marți, 10 Iunie 2014 09:12

1 comentariu

  • postat de crystal
    Luni, 09 Iunie 2014 19:18
    95.77.107.***
    poate suntem si noi lamuriti cum de nu se gasesc garnituri originale de cumparat ?
    Treaba ca sunt prea scumpe nu cade bine la stomac deoarece oameni ca Ion Tiriac isi permit o garnitura oricat ar costa...Ceva este, E un ce , dar ce ..nu stiu. Care este smecheria la faza asta ?
    Ori omul e vizitat de oamenii grei din domeniu ca sa ii saboteze afacerea (concurenta)?
    Si nu cred ca garniturile originale nu ar fi de calitate altfel s-ar defecta de noi pe masinile proaspat cumparate.
    5
    5
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.