Profesorul gălăţean MEDALIAT CU AUR la Salonul UGAL INVENT

Profesorul gălăţean MEDALIAT CU AUR la Salonul UGAL INVENT
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* De doi ani, specialistul nu a mai ştiut ce înseamnă weekend sau concediu, dar rezultatele se văd

Inginer navalist la origine, profesor doctor inginer Ionel Chirică face ce-i place: după o perioadă de stagiatură în câteva şantiere navale, predă de mai bine de 30 de ani la Facultatea de Inginerie de la “Dunărea de Jos”, iar disciplinele pentru care e temut în rândul studenţilor sunt: Rezistenţa materialelor, Elasticitate şi Analiza cu elemente finite. A participat la Ugal Invent, alături de colegii săi din colectivul de Rezistenţa structurilor, cu patru proiecte de cercetare în care este implicat, toate în domeniul naval şi, din fericire, toate perfect aplicabile în practică începând cu 2015. Una dintre ideile inovatoare a fost reţinută de juriu şi premiată cu aur. Este vorba despre un sistem inedit de amortizare a vibraţiilor structurilor de nave, adică de un amortizor care reduce semnificativ zgomotul şi vibraţiile din cabinele echipajului. “Elementul principal este un material de tip elastomer magnetoreologic, care îşi schimbă proprietăţile în baza unui sistem automat atunci când se află într-un câmp magnetic activat de vibraţii. Încă nu este brevetat, de altfel nici celelalte trei nu sunt”, spune Chirică, cercetătorul care recunoaşte că s-a pregătit încă din studenţie pentru acest moment şi că în ultimii doi ani nu a mai ştiut ce înseamnă weekend şi concediu.

Cum să lungeşti o barjă şi să capitonezi o navă

Tot el şi colegii săi s-au gândit cum ar putea mări capacitatea de transport a unei barje, prin lungirea acesteia. Proiectul de cercetare, deloc simplu, a implicat studii şi probe de laborator şi a rezultat într-o soluţie perfect viabilă pentru navigatori, mai ales atunci când nivelul Dunării e scăzut. “De la 1 ianuarie 2016, navele fluviale nu vor mai avea voie să navigheze fără elemente de siguranţă împotriva poluării mediului. Atunci când Dunărea este scăzută, apare posibilitatea lovirii corpului navei, iar şocul poate să producă deteriorări majore, dacă aceasta nu are dublu înveliş. Noi am venit cu o soluţie uşor de pus în practică şi destul de ieftină: capitonăm spaţiul dublului înveliş cu spumă poliuretanică, material uşor, care protejează şi asigură flotabilitatea vasului”, a explicat profesorul Ionel Chirică. Ship Design Group, compania parteneră în proiectul de cercetare va aplica soluţia şi partea bună a lucrurilor este că această operaţiune de capitonare de care vor avea nevoie toate navele vechi se va face la Galaţi. Asta înseamnă locuri de muncă şi menţinerea pe linia de plutire a companiei care face modificarea. “Un inventator este astăzi un cercetător cu picioarele pe pământ care stă în mijlocul producţiei pentru a inventa sisteme noi, absolut necesare eficientizării muncii. Eu le spun studenţilor şi doctoranzilor mei că în domeniul naval e loc de invenţii: orice navă poate fi la un moment dat o invenţie. Iar satisfacţiile sunt imense!”, spune profesorul gălăţean.

 

Citit 4601 ori Ultima modificare Duminică, 12 Octombrie 2014 17:20

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.