De ce sunt aşa de multe ACCIDENTE PE ZEBRĂ la Galaţi (FOTO)
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

De ce sunt aşa de multe ACCIDENTE PE ZEBRĂ la Galaţi (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

* Municipiul e plin de treceri de pietoni amplasate anapoda * La polul opus, artere mari sunt văduvite de zebrele care ar trebui să facă traversarea sigură


Numărul accidentelor petrecute în Galaţi pe trecerile de pietoni a ajuns, de la începutul acestui an, la nu mai puţin de 42, de multe ori vina fiind împărţită între victime, care adesea se aruncă pe marcaje ca şi cum acestea ar fi protejate de ziduri invizibile, şi şoferii care nu încetinesc, considerând că a merge pe carosabil reprezintă un caz de prioritate absolută.

Acestor două mari cauze, care fie împreună, fie separat duc la producerea de evenimente rutiere destul de frecvent, li s-ar mai adăuga una, care, însă, nu îi absolvă nici pe pietoni, nici pe şoferi de răspundere: amplasarea marcajelor pietonale în zone greu vizibile pentru conducătorii auto, unde pietonii nu sunt protejaţi sau în locuri unde este imposibilă acordarea de prioritate fără crearea unor ambuteiaje.

Vom aborda, pe rând, câteva dintre situaţiile marcajelor pietonale a căror amplasare este cel puţin discutabilă, care lipsesc ori sunt în număr insuficient raportat la traficul rutier.

Zebra de după colţ

Cea mai frecventă anomalie întâlnită la trecerile de pietoni este cea a amplasării marcajelor imediat după curbe fără vizibilitate. Este lesne de imaginat că multe dintre accidentele petrecute pe marcaje au loc în astfel de locuri, unde şoferii care iau curbele cu viteză nu au timp să oprească pentru a da prioritate vreunui pieton angajat în traversare. Astfel de situaţii regăsim la intersecţia străzii Henri Coandă cu bd. Traian Vuia (în Micro 40, vizavi de Beverly Hills), unde trecerea de pietoni a fost de multe ori scena unor evenimente provocate de şoferii ce virau dreapta, sau la trecerea de pietoni de pe strada Oltului, înainte de „Cina”, marcaj amplasat „strategic” după o curbă de aproape 90 de grade. Tot pe strada Oltului, la câţiva metri de zebra de după colţ, se află un alt marcaj „inteligent”, chiar lângă staţia de autobuz de la acelaşi restaurat.

"De multe ori, observ cum ambalează lumea exact în curbă, mergând spre „Cina”. În situaţia asta se pot întâmpla două incidente: să fie lovit un pieton plus încă o maşină care depăşeşte microbuzul oprit în staţie. Noaptea e şi mai grav, pentru că nu există bec să lumineze carosabilul, vizibilitatea fiind foarte scăzută", este de părere Andrei Ene, un gălăţean care locuieşte în Micro 17.

Treceri desfiinţate sau lipsă

Chiar dacă oficial nu mai există, sunt o serie de marcaje pietonale în municipiul Galaţi care, odată, şi-au justificat prezenţa pe carosabilul arterelor intens circulate, dar, din varii motive, au fost desfiinţate. Chiar şi aşa, ele au rămas în conştiinţa şi mai ales în obişnuinţa pietonilor, care în lipsa marcajului alb şi a indicatoarelor care să îi avertizeze pe şoferi continuă să le folosească. Putem menţiona la acest capitol zebra de pe Coşbuc, din dreptul blocului M2, a cărei desfiinţare îi obligă pe pietonii ce vor să traverseze regulamentar să o facă fie pe la Păpădie, fie pe la intersecţia bulevardului cu strada Mihail Kogălniceanu. O distanţă apreciabilă, am zice noi, având în vedere că pe acea porţiune se află o piaţă, numeroase magazine şi alte societăţi comerciale de prestări servicii. În acelaşi registru, merită menţionată şi fosta trecere de la Potcoava de Aur, „ştearsă” probabil pentru a le da undă verde şoferilor. Iarăşi, pierd pietonii, care au la îndemână fie trecerea de la Sanepid, fie pe cea de mai sus, de la fostul „Stirex”.

CITEŞTE ŞI: Cum facem faţă camuflajului din TRAFIC? Siguranţa în INTERSECŢII a ajuns în copac (FOTO)

Greu de înţeles este şi lipsa trecerilor de pietoni de pe bulevardul George Coşbuc, în zona Carrefour. Acolo s-a făcut un sens giratoriu, s-a reparat strada, însă pietonii care ar vrea să treacă de pe o parte pe alta a bulevardului în acea zonă, intens circulată de altfel, ori îşi riscă pielea, ori trebuie să parcurgă câteva sute de metri între cele mai apropiate două treceri.

Zebre "încurcă-lume"

Unde nu sunt, le ducem dorul, unde sunt prea multe, încurcă traficul. Cam asta ar fi părerea multor gălăţeni despre marcajele pietonale din sensul giratoriu de la Cimitirul Cătuşa. Sensul giratoriu a fost amplasat acolo pentru a fluidiza traficul din zona Drumului de Centură, la intersecţia cu strada Brăilei, dar cele trei treceri de pietoni „rup” fluxul autovehiculelor şi, de multe ori, creează încurcături. "E absurd să opreşti maşina în mijlocul sensului, pentru a le da prioritate pietonilor. Ar trebui mutate cu cel puţin 30-40 de metri distanţă faţă de sens”, este de părere Ionuţ Ciacîru, un şofer din Galaţi.

Un alt marcaj pietonal care le dă mari bătăi de cap şoferilor este cel de la Parma, în Micro 19. Cu nimic deosebită în aparenţă faţă de alte treceri din oraş, zebra respectivă are o caracteristică: maşini parcate până în „buza” marcajului, ceea ce duce la o lipsă a vizibilităţii, care în concurs cu graba pietonilor de a se arunca pe trecere poate echivala cu o nenorocire.

"Acolo se trece pe bicicletă, bicicliştii vin în viteză dintre blocuri şi trec pe zebră. Ar trebui puşi nişte popici, să nu mai poată trece călare”, este de părere Mugurel, un şofer gălăţean care trece frecvent prin zona respectivă.

Pe Oţelarilor, treceri puţine şi anapoda

Una dintre cele mai bune străzi ale Galaţiului, recent trecută printre amplu proces de renovare, le-a scăpat edililor la capitolul sistematizare. Că Oţelarilor e praf la acest capitol este, tot mai mult, şi părerea şoferilor şi a pietonilor, aceştia din urmă căzând victime numeroaselor accidente rutiere produse pe această arteră. Trecerile de pietoni, în număr de şase de la Lupul de Mare până la intersecţia cu strada Stadionului, ar fi, poate, suficiente dacă ar fi amplasate la distanţe egale. Patru dintre marcaje sunt însă înghesuite pe jumătate de stradă, lăsând porţiunea cuprinsă între Poştă şi staţia de tramvai dinspre intersecţia cu Stadionului la discreţia absolută a şoferilor.

Citit 4328 ori Ultima modificare Miercuri, 22 Octombrie 2014 09:32

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.