Protest spontan la Transurb

Protest spontan la Transurb
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Şoferii şi vatmanii de la Transurb Galaţi au refuzat, marţi dimineaţă, să iasă pe trasee * Primii sunt nemulţumiţi de salarizare, iar colegii lor, de sistarea transportului cu tramvaiele * Derularea programului ISPA presupune dezafectarea liniilor  timp de doi ani * 300 de oameni vor rămâne rămâne fără loc de muncă *

Marţi dimineaţă, timp de aproximativ de două ore, mii de gălăţeni au aşteptat în zadar în staţiile Transurb mijloacele de transport în comun. Motivul: o grevă spontană declanşată la îndemnul câtorva membri ai Sindicatului Liber al Angajaţilor Transurb, membri  care i-au convins să se ralieze protestului şi pe colegii lor din cel de-al doilea sindicat existent în societate, cel al şoferilor.

Dumitru Lungu, liderul Sindicatului Şoferilor, ne-a declarat: „Unii conducători auto şi-au exprimat nemulţumirea legată de salariile  prea mici. Deşi nemulţumirea este generală, n-au dat curs îndemnului toţi şoferii de autobuz. Subvenţia a scăzut cu 30 la sută aşa că de unde majorări ? Sperăm să ne putem lua salariile în continuare şi să rămână măcar cât au fost anul trecut”.

„În orice caz, dimineaţă s-a semnat un protocol după ce s-a convenit să se reia lucrul şi, dacă va fi posibil, să se acorde un spor de muncă grea, de trei la sută şi o majorare cu doi la sută a salariilor sub zece milioane (lei vechi n.n.). Cum însă majoritatea salariilor sunt sub zece milioane… Salariul tarifar de încadrare al unui şofer de autobuz este de 918 lei brut”.

La rândul său, directorul general al SC Transurb SA, Genica Totolici, ne-a informat că inconvenientele de marţi s-au datorat nemulţumirii angajaţilor Sindicatului Liber. După negocierea Contractului Colectiv de Muncă, era programată semnarea acestuia, la data 16 de aprilie. S-au prezentat doar reprezentanţii Sindicatul Liber, şoferii absentând, nesatisfăcuţi de salariile obţinute, precum şi de anumite sporuri.

Ulterior, personalul de la tramvaie (în marea lui majoritate înscris în Sindicatul Liber) a aflat că, timp de doi ani, va rămâne fără „obiectul muncii” din cauza lucrărilor ISPA şi astfel semnarea CCM a picat. Ameninţaţi de şomaj, angajaţii care deservesc transportul în comun cu tramvaiele, la care se renunţă temporar, solicită acordarea unei indemnizaţii compensatorii.

„Câţiva dintre aceşti salariaţi i-au convins şi pe şoferi să nu mai iasă pe trasee pentru a protesta împotriva salariilor mici. Practic, marţi dimineaţă, nu au circulat nici autobuzele şi nici tramvaiele. Am discutat cu protestatarii şi i-am convins să iasă pe trasee, astfel încât să nu afecteze populaţia şi activitatea societăţilor comerciale. 2.000 de salariaţi din Combinat sunt dependenţi de tramvaie, iar alte câteva mii, de autobuzele cursă convenţie”.

„Şi cum marţi era oricum programată o întâlnire cu dl viceprimar Ciumacenco, după protest, împreună cu câţiva reprezentanţi ai salariaţilor Transurb, am analizat soluţiile posibile. La Tramvaie, lucrează în prezent 350 de persoane. Dintre acestea, 20–30 vor fi  recalificate în meseriile de şofer şi de mecanic auto. De asemenea, sperăm să mai putem păstra încă vreo 20 de persoane pentru activitatea de control bilete şi pază”.

„Restul angajaţilor vor fi disponibilizaţi. Primăria ne-a promis sprijin pentru plata cursurilor de recalificare, precum şi pentru acordarea unei indemnizaţii de 300 de lei lunar, timp de un an, pentru fiecare persoană trimisă în şomaj”.

Nu doar cei 350 de salariaţi ai Depoului de tramvaie vor fi afectaţi de încetarea activităţii, ci şi toţi gălăţenii care circulă în mod curent cu acest mijloc de transport.

„Lucrările de modernizare a reţelelor de canalizare, de distribuţie a apei şi a străzilor, derulate prin ISPA, reprezintă o oportunitate care nu putea fi ratată. Din păcate, aceasta presupune o serie de sacrificii din partea populaţiei, care însă, finalmente, va fi beneficiara modernizării. Aceste lucrări presupun printre altele dezafectarea căii ferate stradale şi încetarea activităţii Secţiei 3 Tramvaie pentru o perioadă de 24 de luni”.

„O modalitate de compensare a efectelor negative resimţite de publicul călător ar fi achiziţionarea mai multor autobuze care să deservească trasee importante, precum 39, 37, 7 ş. a.. Suntem în discuţii cu Primăria pentru a vedea ce posibilităţi în acest sens există”, ne-a mai informat directorul general al SC Transurb SA.

Aşadar 300 de angajaţi ai societăţii locale de transport în comun vor rămâne fără locuri de muncă, iar alte mii de gălăţeni, fără tramvaie.

Activitatea în Combinat nu a fost afectată de protest

Cu toate că mulţi dintre angajaţii combinatului siderurgic ArcelorMittal ajung zilnic la muncă folosind autobuze ale Transurb, activitatea în această unitate nu a fost afectată semnificativ. Cei aproximativ 2000 de oameni care folosesc aceste mijloace de transport pentru a ajunge la serviciu au fost nevoiţi să urce în microbuze li să plătească biletul din buzunar.

Cu toate că au existat întârzieri ale unora dintre angajaţi, acestea nu au afectat bunul mers al lucrurilor pe platforma siderurgică, ne-au declarat surse din Combinat.

Citit 1759 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.