Transportatorii cer restituirea parțială a accizei la motorină

Transportatorii cer restituirea parțială a accizei la motorină
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

Guvernul României trebuie să reactiveze schema de restituire parţială a accizei, pentru a menţine competitivitatea industriei de transport rutier într-o piaţă europeană cu volume în scădere, susţine, într-un comunicat de presă, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), informează Agerpres.

UNTRR menţionează că a solicitat prim-ministrului Marcel Ciolacu şi ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, iniţierea procedurii de restituire a accizei la carburant, pentru menţinerea competitivităţii sectorului transporturilor rutiere. Această solicitare a industriei transporturilor rutiere vine în contextul majorărilor succesive ale nivelului accizelor la motorină, stabilite pentru anul 2024 conform Legii 296/2023.

Conform organizaţiei, începând cu 1 ianuarie 2024, acciza la motorină s-a majorat la 1.850,95 lei/1.000 litri, urmând o a doua majorare la 2.183,85 lei/1.000 litri, începând cu 1 iulie 2024. "După aceste majorări importante, acciza la motorină va trece de pragul de 400 euro la 1.000 litri şi, istoric vorbind, atunci când acciza a ajuns la acest prag, în ultimii zece ani s-a activat sistemul de rambursare parţială a accizei către operatorii de transport rutier", a explicat secretarul general UNTRR, Radu Dinescu.

Potrivit transportatorilor rutieri, la creşterea costurilor fără TVA pentru motorină în România, poate să apară imediat migrarea volumelor de alimentare din România în Ungaria sau Bulgaria cu până la 20%, aşa cum s-a mai întâmplat, mai ales ţinând cont că Ungaria este una dintre ţările care restituie parţial acciza, iar restituirea TVA din Ungaria către transportatorii din România funcţionează extrem de predictibil. Dacă preţul cu TVA al carburantului va fi mai mic în Ungaria/ Bulgaria, şi alţi consumatori privaţi, nu doar utilizatorii profesionişti, vor migra.

UNTRR reaminteşte că legislaţia europeană prevede posibilitatea restituirii parţiale a accizei suplimentare către utilizatori profesionişti, iar şase state membre UE aplică aceste prevederi în mod constant, în timp ce România le-a aplicat ocazional, doar când valoarea accizei la carburant a înregistrat valori peste minimul prevăzut în legislaţia europeană. În ultimii zece ani, schema de restituire a accizei la carburant a mai fost activată în România de trei ori.

"Industria transporturilor rutiere contribuie cu 46% la exportul de servicii al României şi de aceea este cu atât mai importantă menţinerea competitivităţii transportatorilor rutieri români", se precizează în comunicat.

Citit 600 ori Ultima modificare Joi, 25 Ianuarie 2024 17:43

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.