Dacia nouă sunt doar trei
Foto: Ilustraţie: Monica Zanet

Dacia nouă sunt doar trei
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Când îi vezi cât de rotunzi ca roata se dau pe la saloanele auto, îţi vine să crezi că au inventat-o ei . De fapt, cei de la Dacia nu sunt departe de ce se făcea acum 30 de ani, ba poate chiar au involuat un pic.

Să ne amintim. Au plecat de la două modele concepute tot de francezi, dar totalmente diferite. Dacia 1100 avea motor spate, suspensie independentă şi frâne disc pe toate roţile (un echivalent al ABS-ului cu tot cu ESP, la nivelul tehnologic de atunci). Dacia 1300 a retrogradat la tamburi pe spate, dar a plusat cu motor faţă, servofrână şi repartitor de frânare pe spate. Dacă punem la socoteală şi faptul că Daciile utilitare s-au fabricat mai ales cu tracţiune spate luată de la Aro 10, se poate bifa o a treia soluţie constructivă de bază.

Deci românii, aşa cum erau ei conduşi de comunişti, făceau trei maşini diferite iar ca variante nici n-are rost să mai înşirăm aici breakul, cu şi fără benă, papucul cu două, patru uşi, tracţiune faţă, spate sau integrală, Dacia sport în două uşi, 1325 cu hayon, apoi Liberta, Nova şi toate bâzdâgăniile făcute până la a doua venire a francezilor. Motoarele au fost şi ele vreo cinci, luate de la carburator simplu, dublu sau inversat şi duse până la injecţie.

La même... şasiu

Te aşteptai ca francezii să facă şpanul bici şi să fabricăm Dacii măcar variate ca Renault-urile, dacă nu şi la fel de bune. Ei bine, gama actuală de la Dacia se bazează pe patru motoare mari şi late, tratate diferit, aspirate, cu turbo, mai turate sau mai relaxate, dar numai unul Diesel.

Caroserii sunt de fapt doar trei: Sandero/Logan, Duster şi Lodgy/Dokker, dar şi alea cu multe "organe" de maşini comune. Iar gama cică are nouă modele, cu tot cu Stepway şi camioneta ce va apărea curând.

Asta n-ar fi o problemă, că românul e inventiv şi se mulţumeşte cu puţin. Dar ce te faci când ceilalţi constructori europeni vin cu câte un model şi şapte, opt motoare disponibile pe el? Noi ne ducem pe rând, ba cu microbuzul Lodgy, ba cu el tăiat ca Dokker, ba cu Loganul ciopârţit pe post de Sandero, ba cu el gheboşat ca să iasă MCV. Şi avem pretenţia că am lansat enşpe maşini noi.

La Geneva nu e TIB-ul, unde o Dacie cu patru faruri şi eleron de cauciuc era o nouă cucerire socialistă revoluţionară! Când alţii aduc concepte noi cap-coadă, te întrebi cam ce minte au vesticii să înghită lansarea de noi bucăţi din aceeaşi Dacie?

Păi, cam aceeaşi minte cu care le şi cumpără apoi în draci...

RO-chichiţa cu volane

Citit 14741 ori Ultima modificare Marți, 05 Martie 2013 21:43

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.