* Conform legislaţiei în vigoare, serviciile de stare civilă nu îşi pot îndrepta singure greşelile strecurate la întocmirea actelor
Certificatele de naştere, de căsătorie sau de deces pot conţine erori care ne pot aduce neplăceri când ne este lumea mai dragă. Nu putem întocmi un alt act, nu ne putem înscrie la o şcoală, nu ne putem căsători sau deschide o moştenire.
Erorile din cele trei categorii de acte de stare civilă pot fi îndreptate, în urma unui demers relativ simplu, în justiţie. Numai printr-o hotărâre judecătorească definitivă putem obţine rectificarea, completarea sau modificarea unui document din cele menţionate, iar pentru asta trebuie urmaţi câţiva paşi. Deci, nu la starea civilă trebuie să vă adresaţi în primă instanţă, deoarece dispoziţia primarului prin care emitentul actului poate opera modificarea poate fi dată numai în baza deciziei unui judecător.
Ce se poate cere
Prin cererea pe care o veţi adresa judecătoriei în raza căreia aveţi domiciliul puteţi solicita modificarea, care reprezintă înregistrarea unor menţiuni ce privesc schimbări în starea civilă a unei persoane, rectificarea, care presupune îndreptarea unor erori comise cu ocazia înregistrărilor de stare civilă (cum ar fi cele de nume, în cele mai des întâlnite situaţii), iar completarea actelor de stare civilă presupune întregirea acestora cu menţiunile omise atunci când, din diferite motive, unele rubrici au rămas libere deşi trebuiau completate.
În cerere se vor menţiona care este actul de stare civilă care se doreşte a fi corectat, în ce constă rectificarea, modificarea, respectiv, completarea solicitată. La aceasta se vor anexa înscrisuri care să dovedească eroarea şi taxa de timbru.
Hotărârea judecătorească definitivă se va comunica pe cale administrativă serviciului de stare civilă care trebuie să corecteze documentul solicitat şi să îl elibereze solicitantului în forma finală.