CRONICĂ DE CARTE | "Destine artistice" - repere ale artei gălăţene

Cartea criticului de artă Corneliu Stoica "Destine artistice" (Editura "Axis Libri", Galaţi, 2017) reprezintă un studiu de sinteză, extrem de bine documentat, o readucere în atenţia publicului iubitor de artă a plasticii româneşti gălăţene, reprezentată de 22 de artişti care astăzi nu mai sunt printre noi, dar care, prin activitatea lor, au avut o mare contribuţie la crearea şi consolidarea Filialei Galaţi a UAPR, aducând, în acelaşi timp, un imens aport întregii arte româneşti contemporane.

Demn de apreciat este modul în care această carte acoperă o muncă impresionantă, reflectată atât în bogăţia informaţiei pe care ne-o aduce referitor la viaţa artiştilor gălăţeni - scriitorul oferindu-ne la fiecare artist în parte o descriere biografică amănunţită, foarte bine documentată în Arhivele Naţionale ale României sau din studiul lucrărilor de specialitate - cât şi în aprecierile critice ale stilului fiecăruia, printr-o pertinentă şi amănunţită analiză a demersului lor artistic, ce acoperă toate genurile artei plastice: pictură, sculptură, grafică sau arte decorative.

Inserarea în paginile cărţii a numeroase citate din ziarele vremii, cataloage, pagini de jurnal sau din corespondenţele personale sau ale unor artişti cu diverse personalităţi ale vremii, precum şi atenţia acordată factorilor care au influenţat parcursul lor artistic şi stilul sau tehnica abordată, completează textele şi le imprimă acea accesibilitate care face plăcută lectura. Toate demonstrează calitatea domnului Corneliu Stoica de a sesiza şi de a pune în valoare atât operele, cât şi viaţa unor artişti plastici care nu mai sunt printre noi, dar care au lăsat în urmă un tezaur artistic ce nu trebuie uitat, iar scopul cărţii domniei sale este chiar acesta, de a-i readuce în faţa publicului iubitor de artă, a criticilor de specialitate şi a artiştilor.

Contactul pe care autorul l-a avut încă din tinereţe, chiar de la începuturile carierei sale în domeniul criticii de artă, cu o parte dintre artişti, precum şi vizitele în atelierele lor - ce i-au permis cunoaşterea directă a operei acestora şi stabilirea acelui contact unic cu artistul aflat în mediul intim al spaţiului de creaţie - dau cărţii o notă de familiaritate şi de căldură, care completează studiile critice făcute pe marginea lucrărilor de artă. De asemenea, materialul ilustrativ, format din reproduceri ale lucrărilor atent selectate pentru a puncta stilul fiecărui plastician şi o serie de fotografii ale artiştilor, întregeşte imaginea de ansamblu asupra vieţii şi operelor celor 22 de plasticieni. Astfel putem parcurge şi vizual lucrările de pictură ale lui Nicolae Mantu, Dorotheei (Lola) Schmierer-Roth, Sorin Manolescu, Gheorghe Naum, Gheorghe Levcovici, Mihai Dăscălescu, Nicolae Spirescu, ale Emiliei Iacob, Doinei Elena Ştefănescu, Ioan Simion Mărculescu, Gheorghe Suciu, acuarelele lui Mihail Gavrilov, Elenei Hanagic, Emiliei Dumitrescu, sculpturile lui Vasile Vedeş, Marcel Grosu, Constantin Dimofte, Silviu Catargiu, Sergiu Dumitrescu, sculptura, pictura şi grafica lui Vasile Onuţ, grafica şi pictura Paraschivei (Paşa) Smirnov sau pictografiile lui Aurel Manole.

Voi urma îndemnul din prefaţă al autorului Corneliu Stoica de "a lăsa drum liber spre sufletul şi inima mea" acestui discurs critic şi biografic şi, cu bucuria celui care şi-a îmbogăţit universul cunoaşterii artistice în urma parcurgerii acestei minunate cărţi, îi sfătuiesc pe toţi iubitorii de artă, şi nu numai, să nu ocolească acest volum şi să-l preţuiască pe măsura valorii lui.

N.R. Odată cu lansarea cărţii, Muzeul de Artă Vizuală a vernisat o expoziţie cu lucrări ale artiştilor menţionaţi (curator, pictorul-muzeograf Gheorghe Miron), care este deschisă până pe 26 noiembrie.

Citit 1453 ori Ultima modificare Marți, 21 Noiembrie 2017 12:30