Ramona Băluţescu, Ceai din căni de copii, Ed. Emma, Cluj, 2017  

Ramona Băluţescu, Ceai din căni de copii, Ed. Emma, Cluj, 2017  
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Ramona Băluţescu, zână bună a multor păsări din lumea aceasta (conform altor preocupări pragmatice), că de alte înaripate din alte lumi nu prea ştim agnostic mai nimic, ne-a obişnuit cu o anumită temperatură a cărţilor sale. Poemele sale se toarnă cât mai sunt fierbinţi, cititorul nu se poate mulţumi cu "ceva" căldicel. Poveşti mai vechi par a fi tocate mărunt, puse în pliculeţe speciale:

"Oricîţi pui de pasăre aş plînge, după ce nu i-am putut salva,/ Pentru că au plecat fără să înveţe vreodată să zboare,/ Probabil nu m-aş califica pentru respectul tău,/ Pentru zîmbetul tău larg, cu un pahar în mînă,/ Pentru politeţea ta de club de oameni bogaţi.// De vei trăi îndeajuns,/ Cîndva o să fiu deasupra serbărilor tale sofisticate,/ Cu lume calpă şi fără ca oamenii chiar să se privească-ntre ei…" (p. 27)

Filosofic vorbind - poezia pe care i-o ştiu eu nu a fost niciodată facilă -, obsesia Numelui pare să fie punct de plecare (la propriu, este poemul care dă titlul cărţii şi cu care se şi deschide… petrecerea în pijamale): "Într-una din încăperile numelui tău locuiai tu./ Şi eu îţi băteam - chiar şi noaptea - la poartă, spunîndu-l,/ Căutînd gîlceavă şi venind cu plocoane celor care-l ştiau,/ Şi-aproape plătindu-i să îl rostească, odată cu mine,/ Hîşîind cîinii cu joarda, din preajma lui,/ Şi punîndu-l pe pernă, ca pe un Înger, Îngeraşul meu,/ Spre dimineaţă, alături,/ Cînd deja şi ecoul era sleit să participe/ La joaca mea de-a servitul de ceai din căni de copii,/ Din care, uneori, ai fi putut să te prefaci că bei,/ În numele Tatălui, şi-al Fiului,/ Şi al Stafiei lucrurilor ce-ar mai fi avut loc în matcă,/ Dar nu s-a vrut."

Invocarea ludicului este, desigur, o glumă… jucăuşă: Poezia este, totuşi, o treabă serioasă, de viaţă şi de moarte, adică de Iubire sau de lipsă a Iubirii. Ultimul poem, "Încheieri", este exemplar în acest sens: "Am crezut mereu/ Că rămîne ceva după dragoste./ Chiar şi pasărea cea mai dragă/ Ia urma pămîntului,/ Sau pămîntul o înconjoară/ În palma sa, tăcut./ Am crezut/ Că locuim un dram de încredere,/ Care păstrează ceva în el,/ Şi după ce ne răsucim a plecare./ Doare mai tare acum,/ Decît atunci cînd mă scuipai în faţă./ Viaţa mea, lîngă care te guduri,/ Tace./ Plecarea a fost deja./ Doar am rămas puţin mai mult pe peron,/ Lîngă ceştile de ceai, de copii,/ Cu apă."

Desigur, Poezia poate să fie şi doar apă chioară, nu este cazul aici! În privinţa păsărilor care tot apar, tot zboară, se zbenguiesc, înoată, mor, într-o nouă ecranizare a "Păsărilor", Ramona Băluţescu trebuie să fie angajată consilier fără nicio discuţie (este aici şi un apropo la o anume pasiune/meserie)! Poemul "Încredere de pasăre" este un certificat/ atestat mai mult decât concludent: "Mă întreb/ Ce gîndeşte pasărea mea cea mai dragă despre mine,/ Cînd eu îi deschid carnea,/ Şi răscolesc cu unelte reci şi metalice/ Răul de-acolo, înflorit între dureri,/ Şi, după toată spaima şi contradicţia,/ După o vreme prea scurtă,/ Ea tot la mine vine,/ Printre picioarele mele,/ Ţipînd, a luare în braţe…" (p. 23)

Fiinţe-oameni-păsări-suflete-seminţe (germinare senină ori nu), prea mici pentru răzbunare, căutând sicrie potrivite (Cutie potrivită: "Încă mă-nchipui mergînd cu tine pe străzi.// Dragostea mea atîta de mare,/ Încît nu-şi găseşte o potrivită cutie înstejărată,/ Pentru înmormîntare.// Încă mă-nchipui mergînd cu tine de mînă pe străzi..." (p. 41)), oamenii Ramonei jinduiesc după un "ce-ai" anume, "Ce-ai, Ramona?", dor de dragoste: "N-am mai sărutat de atîta vreme un bărbat,/ Şi sărutarea nedată/ Umblă după mine, agăţată de două fire,/ Ca un căţel,/ Ca un mărţisor neprimit, ca o poşetă,/ Ca un ochi, în tandră vorbire cu nervul optic,/ Şi, în timp, cu coacerea, maturarea, fezandarea cojii./ Simt cum mă transform, din fetiţa cu chibrituri,/ În casa cu trei fete,/ În care eu-s cea hîdă şi îngălată,/ Cu cartea în mînă, şi lipsită de evenimente propice rutului…" (p. 45)

Vegetalul îşi solicită şi el dreptul ecologic la existenţă (apropo de germinare), corul fredonând corcoduşilor, macilor ş.a.m.d. Într-un fel, sunt şi poemele unei calde uimiri a Maturităţii: "Nici nu ştim din ce clipă a vieţii/ Am ajuns un balast,/ Înveşmîntaţi în resemnare,/ Ca-ntr-un cocon de mătăsoasă tristeţe."

Rareori, Deznădejdea, Luciditatea, poate chiar Moartea, să se adune, să se prindă în mrejele Frumuseţii, să-nrobească fiinţa femeii în numele Libertăţii, dându-i şansa de a folosi cuvintele pentru cântarea minunilor înfrângerilor: "Eu,/ Cînd vorbesc cu tine,/ Parcă brăzdez nisipul,/ Cu degete de teamă,/ Să pun cuvinte de nespus, în urmă,/ Să crească, aşa, pigulind,/ Ca un golumb, aripa,/ Îngropînd, mai apoi, cu tandreţe, gîndul,/ Spre seară,/ Că şi nisipul încins rodeşte -/ Îngropîndu-l cu ochii deschişi." (p. 72)

"Beţia de a încă iubi" adună omul să tot zică, chiar şi pentru "Improbabil rod", cum s-a numit poemul de mai sus. Ramona Băluţescu, Mary Poppins a poemelor sale copii, cântă bine "A Spoonful Of Sugar"!

Citit 1024 ori Ultima modificare Vineri, 17 Noiembrie 2017 11:15

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.