Șapte ani de la prima revoluție în transportul public local s-au împlinit marți, 9 mai 2023. Spunem "revoluție" pentru că data de 9 mai 2016 a fost prima zi în care transportul public local a fost asigurat doar de societatea Transurb, în vreme ce microbuzele au circulat pe vechile lor trasee în semn de protest. Cea de-a doua schimbare majoră în transportul public s-a petrecut la 1 aprilie 2021, când s-au introdus biletul temporar de călătorie, valabil 60 de minute, și noile tipuri de abonamente. Iată cum a evoluat transportul public în comun în cei șapte ani.
"Transurb a reuşit să facă faţă provocării primei zile în care a asigurat transportul public local de persoane, iar gălăţenii nu au avut de aşteptat prea mult în staţii. Microbuzele private au circulat, în semn de protest, pe fostele trasee, reuşind, pe unele străzi înguste precum Oltului, să provoace ambuteiaje", relatam, în ediția din 10 mai 2016 a ziarului "Viața liberă" despre urmările primei schimbări majore în transportul public local. A fost prima zi fără cele 170 de microbuze implicate în transportul public, iar străzile oraşului au fost mult mai libere şi mai aerisite.
Reamintim, decizia de delegare exclusivă a serviciului de transport public către SC Transurb SA fusese votată de Consiliul Local. Administraţia locală preciza, la acel moment, că, timp de o lună, maximum două, va monitoriza cu atenţie activitatea Transurb şi calitatea serviciilor de transport pe care le prestează populaţiei. Iar în cazul în care Transurb nu îndeplinea criteriile de calitate pe care şi le-a asumat şi perturba transportul public, Primăria susținea că va uza de prevederile Directivei Europene 1370 şi va apela, prin atribuire directă, la serviciile operatorilor privaţi. Acest fapt nu s-a întâmplat.
Câte trasee au fost, câte au mai rămas
Pe 9 mai 2016, gălățenii aveau la dispoziție 29 de trasee de autobuz, două trasee de troleibuz şi zece trasee de tramvai, care să le asigure posibilitatea de a ajunge la destinaţia dorită.
Pe 9 mai 2023, gălățenii mai au la dispoziție 20 de trasee de autobuz, dintre care unul alternativ - 30/31, un singur traseu de troleibuz și doar trei trasee de tramvai, dintre care unul asigurat pe sfert cu autobuzul. Și spunem asta pentru că ruta 39 nu a fost reluată în totalitate cu tramvaiul. De asemenea, există și două trasee destinate elevilor.
În mai 2016, biletul cu o singură călătorie costa 1,5 lei, în vreme ce acum biletul de călătorie valabil o oră costă 2,5 lei. Tarifele abonamentelor s-au majorat substanțial și ele.
Transurb era pe pierdere și atunci, și acum. La finele lui 2016, operatorul raporta o gaură de peste 3 milioane de lei, în vreme ce, la începutul acestui an rezultatul preliminar al lui 2022 arăta o pierdere de 5,1 milioane de lei.
Ceva mai mult confort
Nu mai puțin adevărat este că, în acești șapte ani, flota societății Transurb s-a înnoit cu: 17 troleibuze, 20 de minibuze, 40 de autobuze noi Euro 6 Diesel, opt tramvaie și 20 de autobuze hibrid. Mijloace de transport la care, s-o spunem drept, în 2016, doar visam.
Pe de altă parte, cele 105 autobuze, troleibuze și tramvaie sunt insuficiente. Motiv pentru care Primăria a atras finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență pentru 57 de mijloace noi de transport, însă acestea nu vor apărea peste noapte pe traseele orașului.
În concluzie, doar gălățenii pot spune, după șapte ani fără maxi-taxi, dacă așteaptă mai mult sau mai puțin în stații, dacă aglomerația este sau nu deranjantă, cât de des nu se respectă graficele de transport și mai ales cât timp le ia acum să ajungă dintr-un capăt în altul al orașului cu traseele care ne-au mai rămas. Și, eventual, să se întrebe când a călătorit ultima dată un ales local cu un mijloc de transport în comun...