Șapte ani fără maxi-taxi în transportul public local. Rezultatele celor două revoluții pe roți
Foto: Arhiva VL

Șapte ani fără maxi-taxi în transportul public local. Rezultatele celor două revoluții pe roți
Evaluaţi acest articol
(29 voturi)

Șapte ani de la prima revoluție în transportul public local s-au împlinit marți, 9 mai 2023. Spunem "revoluție" pentru că data de 9 mai 2016 a fost prima zi în care transportul public local a fost asigurat doar de societatea Transurb, în vreme ce microbuzele au circulat pe vechile lor trasee în semn de protest. Cea de-a doua schimbare majoră în transportul public s-a petrecut la 1 aprilie 2021, când s-au introdus biletul temporar de călătorie, valabil 60 de minute, și noile tipuri de abonamente. Iată cum a evoluat transportul public în comun în cei șapte ani.

"Transurb a reuşit să facă faţă provocării primei zile în care a asigurat transportul public local de persoane, iar gălăţenii nu au avut de aşteptat prea mult în staţii. Microbuzele private au circulat, în semn de protest, pe fostele trasee, reuşind, pe unele străzi înguste precum Oltului, să provoace ambuteiaje", relatam, în ediția din 10 mai 2016 a ziarului "Viața liberă" despre urmările primei schimbări majore în transportul public local. A fost prima zi fără cele 170 de microbuze implicate în transportul public, iar străzile oraşului au fost mult mai libere şi mai aerisite.

Reamintim, decizia de delegare exclusivă a serviciului de transport public către SC Transurb SA fusese votată de Consiliul Local. Administraţia locală preciza, la acel moment, că, timp de o lună, maximum două, va monitoriza cu atenţie activitatea Transurb şi calitatea serviciilor de transport pe care le prestează populaţiei. Iar în cazul în care Transurb nu îndeplinea criteriile de calitate pe care şi le-a asumat şi perturba transportul public, Primăria susținea că va uza de prevederile Directivei Europene 1370 şi va apela, prin atribuire directă, la serviciile operatorilor privaţi. Acest fapt nu s-a întâmplat.

Câte trasee au fost, câte au mai rămas

Pe 9 mai 2016, gălățenii aveau la dispoziție 29 de trasee de autobuz, două trasee de troleibuz şi zece trasee de tramvai, care să le asigure posibilitatea de a ajunge la destinaţia dorită.

Pe 9 mai 2023, gălățenii mai au la dispoziție 20 de trasee de autobuz, dintre care unul alternativ - 30/31, un singur traseu de troleibuz și doar trei trasee de tramvai, dintre care unul asigurat pe sfert cu autobuzul. Și spunem asta pentru că ruta 39 nu a fost reluată în totalitate cu tramvaiul. De asemenea, există și două trasee destinate elevilor.

În mai 2016, biletul cu o singură călătorie costa 1,5 lei, în vreme ce acum biletul de călătorie valabil o oră costă 2,5 lei. Tarifele abonamentelor s-au majorat substanțial și ele.

Transurb era pe pierdere și atunci, și acum. La finele lui 2016, operatorul raporta o gaură de peste 3 milioane de lei, în vreme ce, la începutul acestui an rezultatul preliminar al lui 2022 arăta o pierdere de 5,1 milioane de lei.

Ceva mai mult confort

Nu mai puțin adevărat este că, în acești șapte ani, flota societății Transurb s-a înnoit cu: 17 troleibuze, 20 de minibuze, 40 de autobuze noi Euro 6 Diesel, opt tramvaie și 20 de autobuze hibrid. Mijloace de transport la care, s-o spunem drept, în 2016, doar visam.

Pe de altă parte, cele 105 autobuze, troleibuze și tramvaie sunt insuficiente. Motiv pentru care Primăria a atras finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență pentru 57 de mijloace noi de transport, însă acestea nu vor apărea peste noapte pe traseele orașului.

În concluzie, doar gălățenii pot spune, după șapte ani fără maxi-taxi, dacă așteaptă mai mult sau mai puțin în stații, dacă aglomerația este sau nu deranjantă, cât de des nu se respectă graficele de transport și mai ales cât timp le ia acum să ajungă dintr-un capăt în altul al orașului cu traseele care ne-au mai rămas. Și, eventual, să se întrebe când a călătorit ultima dată un ales local cu un mijloc de transport în comun...

Citit 5605 ori Ultima modificare Duminică, 14 Mai 2023 18:08

16 comentarii

  • postat de Marius
    Miercuri, 10 Mai 2023 18:38
    5.13.192.***
    Fara maxi-taxi este foarte bine! Nu le mai dorim inapoi!
    Transurbul trebuie sa-si imbunatateasca calitatea serviciilor si sa fie mai deschisa fata de cerintele clientilor, chiar daca are monopol. Atentie la fostii soferi de maxi-taxi angajati la Transurb deoarece saboteaza societate publica de tra
    0
    0
  • postat de eu
    Miercuri, 10 Mai 2023 14:55
    86.124.202.***
    Am o propunere pentru Primărie : o dată pe an, să fie permisă circulația unei cașcarabete pe o rută care să ducă undeva în Bădălan, la cerere. Dacă sunt mai mulți doritori, să facă și retur ! Nu toată lumea își permite o excursie în India, Pakistan, Asia de Sud-Est și mai știu eu pe unde circulă ase
    0
    0
  • postat de Zz
    Miercuri, 10 Mai 2023 13:14
    95.76.3.***
    7 ani de când suntem doar la mana Transurb care are grija doar de salariile lor, 7 ani de când trebuie sa suportam soferii Transurb care în loc sa fie atenți la
    condus VORBESC CONTINUU LA TELEFON , CU CASTI PARCA AR LUCRA LA TELEFONIE. ACESTI INDIVIZI NU INTERVIN DECAT DACA CONTROLORII, ALTI G
    0
    0
  • postat de George
    Miercuri, 10 Mai 2023 12:45
    109.166.131.***
    Galați are cel mai jalnic transport in comun din toate orașele țării. Trasee scoase degeaba = transport distrus. Nici un alt oraș nu și-a distrus în așa hal transportul in comun
    0
    0
  • postat de FARA MAXI TAXI
    Miercuri, 10 Mai 2023 11:53
    5.2.209.***
    E FOARTE BINE FARA CANCERUL NUMIT MAXI-TAXI!!!!!
    0
    0
  • postat de Galatean
    Miercuri, 10 Mai 2023 09:50
    5.13.233.***
    Chiar daca s-a scos 104 sau suplimentat in locul lor cu doua autobuze pentru tr 9 si unul pe 37 mai mic , in toal 5 masini pentru tiglina 3 , mai rau e ca s-a scos tr 17 , si 36 si 29 daca le facea sa circule pina la ora 19 seara cand circulatia e mai putina , era suuuper buna functionarea lor , dar
    0
    0
  • postat de Cristi
    Miercuri, 10 Mai 2023 09:44
    86.34.187.***
    Cert este ca au eliminat concurenta, Transurb avand monopol pe transportul public local. Prin metodele cu care ne-au obisnuit alesii locali, Transurb este an de an ajunsa in prag de faliment si mananca bani ca un sac fara fund. Practic au eliminat transportul privat care aducea bani la bugetul local
    0
    0
  • postat de florin
    Miercuri, 10 Mai 2023 09:15
    86.124.202.***
    1-In anul 2015 ultimul an de functionare intr-o piata libera, Transurb a terminat cu un profit de 73.643 ron si 619 angajati.
    Imediat in anul 2016 primul an cind a avut MONOPOL pe piata Transurb a terminat cu o pierdere de 3.084.726 ron si 694 angajati!In anul 2021 ne arata ca Transurb are o pi
    0
    0
  • postat de Maxi0taxi, electrice ?
    Miercuri, 10 Mai 2023 07:58
    109.166.128.***
    Așa, mă întrebam și eu....și dacă aceste microbuze maxi-taxi, erau acționate, pe mortare electrice electric , azi ?
    0
    0
  • postat de Leis
    Miercuri, 10 Mai 2023 03:47
    5.13.233.***
    Bine ca s-a terminat multi fosti soferi de maxi-taxi nu le-au fost platite cartile de munca, altii au avut cate 2 ore sau 4 ore , de-si munceai 10-12 ore pe zi , treaba propietarului de cascarabeta era sa bage bani cati mai multi in buzunar , iar ITM-ul se facea ca nu vede si nu aude , pur si simpl
    0
    0
  • postat de comunismul
    Miercuri, 10 Mai 2023 03:24
    5.13.223.***
    faceau tot felul de smecherii! ca sa numai pomenesc ca transpirau mult! vorbeau mult la telefon! mai in gluma mai in serios! trebuiau daca tot le placeau senzatiile tari! de ce nu aduceau in maxi taxi mai multe prostituate! vorba aia daca tot le placeau sa fumeze! puneau manele cu sonorul tare! face
    0
    0
  • postat de Alergătorul de pe Faleză
    Miercuri, 10 Mai 2023 00:42
    109.166.128.***
    Nu ii este dor nimănui de maxi taxi, dar și Transurbul de acum este o bătaie de joc. Trasee scoase după ureche, altele modificate după cum vrea mușchiul primarului. 104 scos, 29 scos, etc etc.
    0
    0
  • postat de Anda
    Marți, 09 Mai 2023 23:58
    5.13.133.***
    E mult mai civilizat acum - exista programe, afisaje in statii, posibilitatea de a plati online.
    Avem un transport in comun modern, poate ar fi nevoie sa fie si mai eficient.
    0
    0
  • postat de paloma
    Marți, 09 Mai 2023 23:14
    5.13.169.***
    Si daca spunem, cu ce ajuta ???
    0
    0
  • postat de Calator
    Marți, 09 Mai 2023 22:04
    51.179.40.***
    Afacerea aia dubioasa si clandestina cu maxitaxi a existat mult prea mult . Diversi factori locali aveau interese pentru că se produceau bani negri necontrolabili. Făceau concurenta neloiala transurbului. Totuși factorii de decizia au fost constransi să desființeze Afacerea asta dubioasa. Ei au am
    0
    0
  • postat de marr
    Marți, 09 Mai 2023 21:30
    86.124.202.***
    Au poftit la banii/incasarile de la privati(cota lor de piata) .
    Insa ...SURPRIZA , Gaura-pierderile s-a MARIT . Plus ca si galatenii (unii) au tot calatorit MOKA(daca tot s-a putut !) .
    Poluare-nePoluare ...se pare ca Statul(unele institutii) redescopera ca nu-i o mare Problema sa reMonopoliz
    0
    0

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.