„Botezul cu public” al navei REXDAN. Colocviile navaliștilor gălățeni, în premieră, pe apă

„Botezul cu public” al navei REXDAN. Colocviile navaliștilor gălățeni, în premieră, pe apă
Evaluaţi acest articol
(21 voturi)

Salonul principal de la bordul navei REXDAN a Universității „Dunărea de Jos” din Galați a fost neîncăpător, luni, cu prilejul organizării ediției cu numărul 101 a Colocviilor Constructorilor de Nave gălățeni (CCN). Lăsând deoparte ceremonia de primire a navei făcută pe 31 august, atunci când a ajuns pentru prima dată „acasă”, la Galați, luni a avut loc primul eveniment oficial cu public organizat pe această navă gălățeană unică în Europa.

Cu exact un an în urmă, în octombrie 2022, la ediția 93 a CCN a fost prezentat pentru prima dată proiectul navei REXDAN, cea mai mare navă de cercetare de pe apele interioare ale Uniunii Europene, realizată în cadrul unui proiect de 20 de milioane de euro al universității gălățene, cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională, prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020. Participanții la colocviul din octombrie anul trecut au putut afla detalii despre proiectarea și construirea navei de la doi dintre membrii echipei de proiectare, Dan Drăgan și Leonard Domnișoru.

Un campus mobil unic în Europa

Luni, 16 octombrie 2023, la un an distanță, membrii CCN, dar și studenți și numeroși alți invitați au putut urca pentru prima dată pe REXDAN. Le-au vorbit reprezentanții gazdelor: Jean Sever Popovici, coordonator al Colocviilor navaliștilor și reprezentant al sponsorului principal Bureau Veritas, Gabriel Popescu – decanul Facultății de Arhitectură Navală (FAN), Sorina Păcuraru – responsabilul Centrului de Cercetare FAN și Leonard Domnișoru – Departamentul de Arhitectură Navală. A urmat apoi, pentru toți cei prezenți, un tur al navei, „ghid” fiind Dan Drăgan, cel care a supravegheat construirea REXDAN la Șantierul Naval Giurgiu (șantier care este, de doi ani, membru al grupului francez Piriou).

„Nava REXDAN va fi un campus mobil unic în Europa, în principal pentru Facultatea de Științe și Mediu, dar unde vor avea și studenții FAN posibilitatea de a desfășura unele laboratoare”, ne-a spus decanul FAN, Gabriel Popescu.

„Ne place să spunem că suntem unici în România, dar chiar așa este”, a spus Sorina Păcuraru, reprezentant al Centrului de cercetare FAN, vorbind despre acest proiect care „a fost dezvoltat de cei de la Știință și Mediu și FAN de la început”.

REXDAN va avea propriul ponton

Și pentru că vorbim despre o navă, să dăm și câteva date tehnice, așa cum ne-au fost furnizate de Leonard Domnișoru. Acestea sunt: lungimea maximă 43,9 metri, lățimea maximă 9,7 m, înălțimea de construcție 3,2 m, deplasamentul – peste 400 de tone, air-draftul 7,4 m (distanța pe înălțime care permite trecerea în siguranță pe sub un pod), pescajul maxim 1,8 m.

Conform lui Leonard Domnișoru, REXDAN va avea și propriul ponton, care a fost avizat săptămâna trecută și care a fost construit tot la Șantierul Naval Giurgiu. Pontonul are lungimea de 27 m, lățimea de 6 m, pescajul de 0,7 m, fiind susținut de două flotoare prismatice. Va fi amplasat undeva în aval de Hotelul Vega.

Pentru cei care se întreabă de ce nava REXDAN a fost construită la Giurgiu și nu la Damen Galați, răspunsul este simplu și poate fi confirmat pe site-ul SEAP: oferta celor din Giurgiu a fost mai competitivă decât cea a șantierelor din Galați și Brăila.

Citit 2582 ori Ultima modificare Marți, 17 Octombrie 2023 21:07

3 comentarii

  • postat de Gimi
    Marți, 17 Octombrie 2023 12:37
    109.166.245.***
    Nava este construita de la 0, in santierul de la Giurgiu. Pe pagina web proiectului se pot gasi poze de la fiecare etapa importanta de construire.
    2
    22
  • postat de io
    Marți, 17 Octombrie 2023 09:18
    5.14.132.***
    Se poate observa de la distanta ca aceasta este o nava veche data cu vopsea si daca nici nu este doatata cu laboratoare de ultima genratie clar scopul nu a fost cel declarat.
    19
    7
  • postat de Ivascu
    Luni, 16 Octombrie 2023 21:14
    195.142.150.***
    UE finanteaza tot felul de proiecte fanteziste, cum ar fi aceasta ambarcatiune pe care se organizeaza suete, pentru CA dotarea tehnica a laboratoarelor Este zero barat. Si chiar daca laboratoarele ar fi dotate, rezultatele cercetarilor ar neutilizate, pt CA in Ro totul Este de forma.
    23
    24

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.