Dezastru financiar la Administraţia Porturilor Galaţi! Pierderi de 2,5 milioane de euro după scoatere epavei "Transilvania"

Dezastru financiar la Administraţia Porturilor Galaţi! Pierderi de 2,5 milioane de euro după scoatere epavei "Transilvania"
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Lovitură de graţie în instanţă: SC Superquatro Grup a obţinut, definitiv şi revocabil, suplimentarea cu 11 milioane de lei a contractului de 14,3 milioane de lei privind ranfluarea epavei navei „Transilvania” * APDM Galaţi făcut KO prin blocarea conturilor bancare * Alertă la Guvern – Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a declanşat o anchetă privind derularea contractului * Pentru a evita blocarea activităţii, administraţia portuară solicită ca despăgubirile să se facă de la bugetul de stat


Ranfluarea epavei „Transilvania” s-a soldat cu un dezastru financiar pentru Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi după ce instanţa a admis pretenţiile SC Superquatro Grup privind plata unor sume suplimentare pentru lucrările de ranfluare a navei. O sentinţă definitivă şi irevocabilă în acest caz a fost dată, pe 16 aprilie, de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, ADPM Galaţi având obligaţia ca, pe lângă valoarea iniţială a contractului, de 14,3 milioane de lei, să mai achite SC Superquatro Grup aproape 11 milioane de lei (adică aproximativ 2,5 milioane de euro), reprezentând contravaloarea lucrărilor suplimentare şi cheltuielile de judecată! Situaţia a fost adusă la cunoştinţa Guvernului, acesta fiind chemat să găsească o soluţie pentru evitarea paralizării activităţii APDM Galaţi din cauza datoriilor.

Războiul epavei purtat în instanţă
Contractul privind lucrările de ranfluare a epavei navei „Transilvania” a fost atribuit în iulie 2008 şi, în mod normal, lucrările ar fi trebuit să se încheie în octombrie 2009. Numai că, deşi a finalizat lucrarea, SC Superquatro Grup a depăşit cu un an de zile termenul fixat iniţial. Conform contractului, pentru fiecare zi de întârziere, firma ar fi trebuit să plătească penalizări de 0,1 la sută din valoarea contractului. Numai că, invocând apariţia unor dificultăţi tehnice neprevăzute (densitatea aluviunilor, fragilitatea epavei etc.), SC Superquatro Grup nu numai că a susţinut că nu trebuie să i se aplice vreo penalitate, ci şi că valoarea lucrărilor executate este mult mai mare decât cea specificată în contract. Potrivit unui raport prezentat recent Adunării Generale a Acţionarilor din APDM Galaţi, SC Superquatro Grup a convocat în octombrie 2010 conducerea administraţie portuare la o conciliere directă în vedere rezolvării pe cale amiabilă a conflictului intervenit între cele două părţi în urma refuzului APDM Galaţi de a modifica termenul şi valoarea contractului de servicii. Această conciliere a eşuat şi, în timp ce conducerea APDM Galaţi susţinea că termenii contractului sunt fermi şi fără echivoc şi nu permit nici un fel de modificare, SC Superquatro Grup a deschis o acţiune în instanţă, la Tribunalul Galaţi, prin care a solicitat obligarea APDM Galaţi la plata unei sume totale de 17,7 milioane lei reprezentând contravaloarea lucrărilor suplimentare. În cele din urmă, pe parcursul procesului, în baza unor rapoarte tehnice şi expertize contabile solicitate de SC Superquatro Grup, miza pusă în joc pentru lucrările suplimentare a fost de 10,3 milioane de lei (7,96 milioane de lei cheltuieli directe, 370.913 lei profit, 2 milioane de lei TVA). În ianuarie 2012, prin decizia Tribunalului Galaţi, SC Superquatro Grup a avut câştig de cauză, pe lângă suma lucrărilor suplimentare, APDM Galaţi fiind obligat să plătească şi 301.000 lei sume reţinute ca penalităţi de întârziere a lucrărilor din fondul depus drept garanţie de bună execuţie, precum şi 124.000 lei cu titlul de cheltuieli de judecată. În circumstanţe destul de bizare din punct de vedere juridic, APDM Galaţi a ratat şansa de a întoarce situaţia la Curtea de Apel Galaţi, decizia de la Tribunal fiind păstrată ca definitivă şi irevocabilă prin investirea cu formulă executorie începând din 12 iulie 2012. APDM Galaţi a făcut recurs şi cerere de suspendare a executării hotărârii judecătoreşti la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, termenul de judecată fiind fixat pe 16 aprilie 2013.
Executaţi şi cu banii luaţi
Chiar dacă între termenele de judecată era vorba de un interval de nouă luni, asta nu înseamnă că litigiul a stat în loc. Cu o decizie executorie la mână, SC Superquatro Grup a băgat APDM Galaţi în corzi. Cum administraţia portuară nu s-a grăbit să vireze cele 10,3 milioane de lei în contul SC Superquatro Grup – nici nu avea de unde – iar demersurile pe lângă Ministerul Transporturilor pentru includerea acestor plăţi în bugetul pe 2013 s-au soldat doar cu tăcere, în februarie 2013 s-a trecut la folosirea unor instrumente de constrângere mult mai drastice. Mai exact, SC Superquatro Grup a apelat la un executor judecătoresc, iar pe data de 14 februarie APDM Galaţi s-a trezit cu conturile blocate, ceea ce însemna practic paralizarea întregii activităţi a administraţiei portuare! În această situaţie, APDM Galaţi nu a avut încotro şi a solicitat ea însăşi o conciliere cu SC Superquatro Grup. În urma acesteia, în timp ce firma s-a ales cu 425.000 lei, reprezentând garanţia de bună execuţie, cheltuielile de judecată şi cheltuielile de executare judecătorească, APDM Galaţi a căpătat o perioadă de graţie de 6 luni, termen în care să se găsească soluţii pentru plata celor 10,3 milioane de lei stabilite ca valoare a lucrărilor suplimentare. Desigur, SC Superquatro Grup urma să monitorizeze şi deciziile conducerii APDM Galaţi în sensul achitării datoriilor.
Cu nota de plată la Guvern
Decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, în urma şedinţei de judecată din 16 aprilie, a fost, practic, lovitura de graţie pentru APDM Galaţi. Recursul administraţie portuare a fost respins, motivarea deciziei nu a fost încă făcută publică, dar cert este că APDM Galaţi este bun de plată. Dar cum APDM Galaţi nu are de unde să plătească, datoria ajunge la forul tutelar, respectiv Ministerul Transporturilor. Iar de aici, ranfluarea epavei „Transilvania” va ajunge pe masa Guvernului cu tot cu nota de plată. În legătură cu situaţia din momentul de faţă, Marius Luigi Ciubrei, directorul general al APDM Galaţi ne-a declarat: „AGA a APDM Galaţi a mandatat Consiliul de Administraţie să hotărască forma de obţinere a sumelor de la bugetul statului pentru acoperirea despăgubirii de 10,3 milioane de lei. CA a hotărât să iniţiem o Hotărâre de Guvern pentru obţinerea fondurilor de la bugetul statului, având în vedere că compania nu dispune de fonduri pentru acoperirea acestor sume. La nivelul companiei s-a constituit o comisie care să analizeze şi să pregătească un draft (un proiect – n.r.) al Hotărârii de Guvern, termenul de realizare a acestuia fiind 26 aprilie, urmând ca el să fie înaintat Ministerului Transporturilor, Direcţia navală, în vederea promovării acestei hotărâri la nivelul Guvernului”. Dacă Guvernul va accepta sau nu să facă o rectificare de buget şi să plătească sumele pierdute în proces, rămâne de văzut. „Deocamdată nu s-au alocat sumele, trebuie promovată Hotărârea de Guvern… Dacă se vor da sau nu? Urmează să se analizeze – la Ministerul Transporturilor, la Ministerul Finanţelor, trebuie găsită o variantă de rezolvare”, a precizat directorul Marius Luigi Ciubrei.
Dincolo de aceste socoteli bugetare, cert este că APDM Galaţi este în fierbere. În urma litigiului privind ranfluarea epavei navei „Transilvania” şi consecinţelor dezastruoase pentru finanţele companiei, AGA a APDM Galaţi a solicitat, în februarie, demararea unei anchete din partea Corpului de Control al Ministerului Transporturilor. Pe la APDM Galaţi, în perioada ianuarie – februarie a.c., s-a făcut şi un control al Camerei de Conturi. Trebuie să facem precizarea că, de la declanşarea acestui litigiu, conducerea APDM Galaţi s-a schimbat de două ori. Contractul de ranfluare a epavei „Transilvania” cu SC Superquatro a fost semnat când la conducerea administraţiei portuare se afla Mihai Ochialbescu. Acestuia i-au urmat George Petcu, în perioada căruia s-a derulat o bună parte a procesului, în toamna anului trecut la conducerea APDM Galaţi fiind numit Marius Luigi Ciubrei. „Au venit reprezentanţii Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, au preluat documentele referitoare la derularea contractului de ranfluare a epavei „Transilvania”, urmează să întocmească raportul… Ce să verifice? Absolut toată activitatea care s-a desfăşurat privind urmărirea derulării contractului, efectuarea plăţilor şi toată corespondenţa care s-a ţinut. Va fi verificată inclusiv partea de derulare a procesului şi documentele depuse în instanţă. Urmează să primim raportul Corpului de Control, să vedem care sunt concluziile”, a precizat directorul general al APDM Galaţi. Aşteptăm şi noi să vedem care vor aceste concluzii, poate Guvernul şi Ministerului Transporturilor vor putea să explice cum de s-a ajuns ca o companie de interes naţional să intre într-un litigiu care, în final, să-i pună în pericol chiar integritatea. 
Citit 11339 ori Ultima modificare Sâmbătă, 27 Aprilie 2013 15:18

14 comentarii

  • postat de Gyany
    Duminică, 24 Mai 2015 18:03
    5.13.141.***
    Sa vedeti cum se imparte ''cascavalul'' , adica profitul realizat , pana se hotarasc sa de-a si la salariati niste firimituri, trece si o luna de zile, grosul il impart rechinii intre ei.
    Nu au nici respect si nici bun simt, sunt mai rai decat sacalii .....
    Iar de plimbari cu avionul , ce sa mai discutam, tot in plimbari si asa zise delegatii fara nici un randament, tot pe banii nostri.............
    0
    0
    Raportează
  • postat de EES
    Joi, 23 Mai 2013 09:44
    VREM PARTENERIAT CIVIL IN ROMANIA

    SEMNEAZA PETITIA AICI:
    HTTP://WWW.PETITIEONLINE.COM/VREM_PARTENERIAT_CIVIL_IN_ROMANIA
    1
    0
    Raportează
  • postat de suparat
    Sâmbătă, 27 Aprilie 2013 22:38
    Cind oare voi auzi , ca unul cite unul va face PUSCARIE ??????'Vorbim de amenzi pt. proprietarii de ciini ........
    dar de acesti incapabili care au distrus un oras, si altii care au dustrus o tara ce amenzi vor primi ????????
    0
    1
    Raportează
  • postat de Tirpitz
    Sâmbătă, 27 Aprilie 2013 14:39
    Monsieur Popica cel far' de frica si far' de lege, iti doresc sa mesteci multa loboda dupa gratii atunci cind se vor trezi unii la realitate sa vada cite furaciuni ai facut si cit de incompetent si de fudul erai in timpul mandatului de director la apdm sau de city-manager. Acum esti lovit si cu functia de vice-primar. Ce realizari ai avut de cind ai detinut celelalte functii si pina in prezent, stimabile? In afara faptului ca esti o sluga credincioasa a vatafilor de la mosie, cu ce poti iesi in fata sa arati ca ai contribuit cu ceva la bunastarea galateanului?
    0
    1
    Raportează
  • postat de Un funcționar amarat care contribuie la bunastarea lui Popa Florin si a altora ca el
    Sâmbătă, 27 Aprilie 2013 12:40
    Toata lumea știe ca asta e firma viceprimarului Popa Florin . Inhalitul asta suge si de la stat si de la privat . Nu iti mai ajunge bai , nu te mai saturi de bani bai , toata viata ai alergat dupa funcții si bani , sa cumperi medicamente de ei nesatulule
    0
    1
    Raportează
  • postat de Hotie pe fata , prostii plătesc
    Sâmbătă, 27 Aprilie 2013 12:29
    Asta e inginerie financiară făcută printr-o firma privată cu scoatere de bani de la stat. Fraierii , adică noi cetățenii plătim sa se imbogateasca funcționarii de la stat cu acțiuni in firma privată ...Florin Popa cand o sa te mai sfaturi ? Ochialbescu așa ți-ai plătit funcția cu contractul asta si cate altele ? Ciubrei trebuie sa faci ceva ca doar nu degeaba te-a pus Popa Florin director ...nu va e Rusine ...sa putreziti in pușcărie nemernicilor
    0
    1
    Raportează
  • postat de Prostii plătesc si smecherii se umplu de bani
    Sâmbătă, 27 Aprilie 2013 11:02
    Mafie . Se știe de manevra cu banii . Prostii plătesc . România plătește .. Cine se imbogateste ?.. O firma privată care suge bani de la stat pentru Popa Florin , Toader , Ochialbescu , Ciubrei , Atanasiu . Merge in România la prosti
    0
    1
    Raportează
  • postat de OCHI MARO
    Sâmbătă, 27 Aprilie 2013 09:28
    Chiar asa de prosti suntem! Superqatro, Ochialbescu, APDM, AFDJ...Toader sunt "notiuni"comune! Auzi, sa raspunda guvernul si ministerul! Sigur ca nici ministerul nu este strain, dar manaria este la Galati. Nici Luigi Ciubrei nu este chir strain de golanie.Ca nu i se poate imputa, e altceva!
    0
    1
    Raportează
  • postat de Cadou de Florii pentru POPA FLORIN
    Sâmbătă, 27 Aprilie 2013 07:56
    Dar de Florin Popa viceprimarul care are acțiuni la Superquatro dar si interese la APDM , care sacrifica banul public doar pentru satisfacerea interesului personal , care își umple buzunarele cu bani de la SUPERQUATRO dar si de la APDM , nu spuneti nimic ?
    acest individ e in stare .nu contează cat pierde bugetul doar sa câștige el si famiglia lui
    Nu este individul interesat de Galați absolut deloc ci doar de smenuit ..nu poti sa te misti in portul asta nenorocit ca își baga coada peste tot stimabilul FLORIN POPA marele strateg al PSD.
    Asta e cadoul de Florii al lui Popa Florin .sper sa se sature de atâta banet , sa ii ajungă pe câteva luni , între timp coace alt tun
    0
    1
    Raportează
  • postat de Prevenirea si combaterea coruptiei NU se aplica, deocamdata (2)
    Vineri, 26 Aprilie 2013 18:37
    Cum de s-a ajuns ca o companie de interes naţional să intre într-un litigiu? Pt. ca e companie de interese politice si nu de interes national, chiar nu stiati? "Prietenii" stiu de ce (Gali marinarul, Popa economistul, Costache careia nu-i scapa nici un avion care decola de pe aeroport, Georgica barmanu', Ochialbescu, inginerul de mare valoare) pentru functia de director general era obligatoriu sa indeplinesti niste conditii fara de care nu pupai locul in jilt. Si uite-asa s-au perindat la conducerea acestei companii, o multitudine de personaje, unul mai competent decit altul. Cu politica in frunte, vom avea "succesuri" multe!
    0
    2
    Raportează
  • postat de Indescriptibil
    Vineri, 26 Aprilie 2013 13:26
    Deci Florin Popa s-a capatuit inca o data, nu? Fie primit! Asa oameni, asa tara, halal viitor.
    0
    1
    Raportează
  • postat de ion
    Vineri, 26 Aprilie 2013 12:19
    Mi se pare "fenomenal" cum poti sa ai un contract semnat pentru o lucrare de realizat, cu periada de executie , valoare si penalizari si sa vina la sfarsitul contractului sa spuna ca pe el la costat mai mult si judecatorul sa ii dea dreptate.
    Dar tu cand ai semnat contractul nu teai interesat sa vezi ce semnezi???
    Traim in romania.
    0
    1
    Raportează
  • postat de Prevenirea si combaterea coruptiei NU se aplica, deocamdata.
    Vineri, 26 Aprilie 2013 10:56
    Stie Ochialbescu ce contract a facut cu "pretenul" Atanasiu S. si sigur isi mai aduce aminte si cum a angajat niste slugi cotizante, cum erau nevoiti salariatii sa ia CFS-uri la comanda, cum ii crestea pulsul cind ii suna telefonul, si nu dupa mult timp a sunat si ceasul schimbarii. Sa-i multumeasca barmanului trimis de Toader, sigur, la comanda matusii Ancuta B., ca l-a inlocuit exact cind apele Dunarii erau tulburi rau de tot. Toate escrocheriile sunt legal facute, nu se va intimpla nimic, eventual sa-si adune "galbenii" firma SuperQuatro, in rest se traieste bine in APDM dadorita mega super proiectelor europene. In ceea ce priveste punguta cu galbeni, se imparte conform cerintelor de sus.
    0
    1
    Raportează
  • postat de IC
    Vineri, 26 Aprilie 2013 04:01
    Aproape numai necazuri a adus nava Transivania . A stat ca un ghimpe burghezo-mosieresc ,aproape 50 de ani ,in ochii tovarasilor comunisti (care au last-o sa se rastoarne ca o barca pescareasca) desi pe multi i-a plimbat in lux iar acum da ultima lovitura razbunatoare buzunarului contribuabililor .Poate ca singurii oameni recunoscatori ,bijuteriei care a fost acea nava , ar trebui sa fie evreii transportati in Palestina ,inclusiv urmasilor acestora ,nava efectuand curse cu emigranți evrei către Haifa, pentru societatea „Aliyah” condusă, la București, de Eugen Meissner și Șamuel Leibovici ,de la izbucnirea razboiului si pana in decembrie 1941 (a fost blocata de anglo-americani in Bosfor ) cursele cu emigranti fiind reluate dupa 1945 . Blocarea in Bosfor a facut ca sa nu aiba soarta navei "Struma " scufundata impreuna cu peste 800 de evrei de aceiasi aliati care la acea vreme bombardau Ploiestiul ,de scufundare tot nu a scapat ,a fost "torpilata" de cei adusi la putere de tancurile acelorasi aliati. Cursele efectuate cu emigranti evrei ,de nava "Transilvania" si alte nave, nu au reusit sa estompeze pecetea de holocaust pus in dreptul Romaniei ......Intamplator sau nu ,unul din cuvintele cheie pentru trimiterea comentariului este "Roosevelt "...........
    0
    1
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.