Branşamentele individuale la apă sunt legale! ANRSC afirmă că Apă Canal Galaţi este în gravă eroare

Branşamentele individuale la apă sunt legale! ANRSC afirmă că Apă Canal Galaţi este în gravă eroare
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

ANRSC susţine, în scris, că "legislaţia în vigoare permite adoptarea soluţiei de individualizare a consumurilor de utilităţi" * Totuşi, de aproape un an, Apă Canal SA refuză să mai facă astfel de branşamente, iar autorităţile locale întârzie să ia măsuri pentru ca drepturile consumatorilor să fie respectate


Branşările individuale la Apă Canal sunt posibile. E drept, permisiunea este mai degrabă teoretică, pentru că, practic, e mai uşor să îţi faci o casă de vacanţă pe Lună decât să-ţi tragi apă curentă direct în apartament. Cel puţin aşa rezultă din actele normative care reglementează în acest moment relaţia dintre furnizor şi consumator, precum şi din declaraţiile oficialilor gălăţeni. Din păcate, legile care ar trebui să facă lumină în hăţişurile sistemului de utilităţi publice sunt în egală măsură interpretabile, inconsecvente şi greu de aplicat. Asta în timp ce consumatorii de bună credinţă îşi plătesc lunar întreţinerea şi, la intervale regulate, rămân fără utilităţi din cauza vecinilor rău-platnici sau a administratorilor de asociaţie incompetenţi.

Galaţiul, împărţit în două

În acest moment, există în Galaţi peste 8.000 de persoane fizice care au deja încheiate contracte individuale cu Apă Canal, ca urmare a unei acţiuni de amploare de branşare în paralel cu asociaţia de locatari din care fac parte. Din păcate, situaţia juridică a acestor contracte trebuie cumva rezolvată întrucât un control efectuat anul trecut de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC) a decis că aceste branşări nu au respectat legea. Drept urmare, după controlul ANRSC, Apă Canal a închis "vana" branşărilor individuale, dar a rămas cu două probleme deschise: pe de o parte situaţia celor 8.000 de persoane care au deja contracte şi, pe de altă parte, situaţia celor care doresc branşamente individuale. Branşamente care, din punct de vedere strict teoretic, se pot face, dar practic sunt imposibil de realizat acum. "La acest moment, Apă Canal nu face convenţii individuale la nivelul condominiului. Au fost cereri multe, dar acum s-au mai liniştit. Noi nu mai putem face aceste branşări individuale pentru că ANRSC a decis că nu s-a respectat legea", este explicaţia pe care a dat-o purtătorul de cuvânt al Apă Canal, Cornelia Arnăutu.

"Nu branşările sunt ilegale, ci modul în care s-au făcut"

Dar ANRSC nu a spus că branşările individuale sunt ilegale, ci doar că modul în care au fost făcute la Galaţi a încălcat legea. "Soluţia propusă şi aplicată de SC Apă Canal SA de a furniza apă potabilă prin relaţii directe cu proprietarii de apartamente şi având la bază branşamente create distinct de branşamentul imobilului este nelegală, iar echipa de control a ANRSC a constatat aplicarea de către operator a unei astfel de soluţii greşite în aria administrativ teritorială a municipiului Galaţi (...) Argumentul emis de SC Apă Canal SA cu ocazia controlului efectuat în luna iulie 2012, pentru justificarea situaţiei constatate, prin care toate aceste acţiuni de separare a alimentării cu apă a unor apartamente de restul asociaţiei de proprietari, au avut loc la solicitarea proprietarilor bun-platnici, este unul greşit, având în vedere că legislaţia în vigoare permite adoptarea soluţiei de individualizare a consumurilor de utilităţi cu ajutorul repartitoarelor de costuri", se arată într-un răspuns al ANRSC la o petiţie adresată de câţiva membri ai unei asociaţii de locatari care doresc branşament individual.

Ce condiţii trebuie respectate

Aşadar, "consumul de utilităţi poate fi individualizat", însă, în acelaşi răspuns, ANRSC spune şi care sunt condiţiile care trebuie îndeplinite. Deşi instituţia cu rol de control susţine că "soluţia necesită eforturi minime", în realitate lucrurile nu stau chiar aşa. "Art. 30 din Legea nr. 241/2006 a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare cu modificările şi completările ulterioare menţionează că «operatorii pot solicita încheierea de convenţii individuale în baza metodologiei de repartizare şi facturare individuală a consumului de apă înregistrat la branşamentul condominiului, elaborate şi aprobate de autoritatea administraţiei publice locale», cu respectarea următoarelor condiţii cumulative:

- în baza hotărârilor aprobate de autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale;

- la nivelul întregului imobil / asociaţie;

- cu respectarea prevederilor contractului-cadru de furnizare / prestare a serviciului", se arată în documentul ANRSC.

Cerinţele legale sunt dificil de îndeplinit

Să le luăm în ordine inversă. Dacă ultima condiţie nu ar trebui să fie dificil de îndeplinit, greutăţile apar atunci când se pune problema respectării primelor două. Rare au fost situaţiile în care o proprietarii din cadrul unei asociaţii sau dintr-un imobil au căzut de acord asupra unei soluţii, oricare ar fi fost ea, ceea ce înseamnă că "încheierea de convenţii individuale" "la nivelul întregului imobil / asociaţie" este aproape imposibilă.

Chiar dacă s-ar putea, rămâne, totuşi, prima condiţie, care trebuie îndeplinită cumulativ cu celelalte două: cea a unei hotărâri de Consiliu Local. Or aşa ceva nu există în acest moment în Galaţi. Şi nici nu se ştie dacă va exista prea curând. "Avem în vedere o hotărâre de Consiliu care să reglementeze repartizarea şi facturarea individuală a consumului de apă, dar nu ştim când se va face asta", a spus Mihai Costache, purtătorul de cuvânt al Primăriei. "În prezent, SC Apă Canal Galaţi lucrează la revizuirea Regulamentului serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare al judeţului Galaţi, regulament care trebuie corelat cu ultimele modificări aduse Legii  nr. 241/2006. Acesta va fi supus aprobării autorităţilor deliberative ale tuturor unităţilor administrativ-teritoriale (toate consiliile locale din judeţ, n.r.) din aria de delegare a serviciului şi va include şi metodologia concretă privind perfectarea convenţiilor individuale în condominii", se arată într-un răspuns al Apă Canal, datat 4 aprilie 2013, la o solicitare a unui consumator.

Când vor fi gata regulamentul şi metodologia? Cândva în viitor. "Deocamdată lucrăm la acest regulament, nu putem avansa o dată la care va fi gata", a mai spus purtătorul de cuvânt al Apă Canal, Cornelia Arnăutu.

Situaţia va fi reglementată cândva în viitor

Sintetizând, la Galaţi avem cel puţin două probleme mari şi late: branşamentele individuale au fost sistate (deşi ele sunt legale, după cum recunoaşte ANRSC), iar cei care şi-au făcut trebuie să aştepte o soluţie din partea autorităţilor locale pentru a intra în legalitate. Iar la ritmul în care se derulează lucrurile în Galaţi s-ar putea să mai curgă multă apă pe Dunăre. Timp în care bun-platnicii îşi fac lunar datoria de a vizita casieriile asociaţiilor, dar au emoţii că la întoarcerea acasă s-ar putea să facă baie cu apă plată de la supermarket. Şi să îşi ocupe timpul cu petiţii în van adresate Primăriei Galaţi, cum e cea din care cităm: "Menţinerea în continuare a sistemului colectiv de facturare şi penalizare prin sistarea furnizării apei la toată asociaţia aduce mari prejudicii materiale şi morale tocmai celor bun-platnici şi lezează drepturile persoanelor fizice de a beneficia de serviciile pe care le plătesc".

Citit 17595 ori Ultima modificare Vineri, 07 Iunie 2013 10:27

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.