Evaluaţi acest articol
(18 voturi)
9 comentarii

* Anul trecut, şantierul gălăţean a raportat o cifră de afaceri de 500 milioane de lei * Profitul net raportat a fost, totuşi, la jumătate faţă de 2013, influenţat de ciclul lung de producţie al navelor * În schimb, în 2014 s-au făcut 350 de noi angajări în şantierul naval


Şantierul Naval Damen Galaţi a înregistrat profit pentru al cincilea an consecutiv, pasa neagră prin care a trecut după izbucnirea crizei economice, în perioada 2008 – 2009, părând a fi definitiv depăşită. Ce-i drept, profitul net raportat în 2014 a fost, conform datelor centralizate de Ministerul Finanţelor, cu puţin peste jumătatea celui din anul precedent. Mai exact, la o cifră de afaceri de 500 milioane de lei (aproximativ 112 milioane de euro), şantierul a obţinut anul trecut un profit net de 31,3 milioane de lei (adică peste 7 milioane de euro), faţă de un profit de 60,9 milioane de lei obţinut, în 2013, la o cifră de afaceri de 627 milioane de lei. Pe de altă parte, trebuie ţinut cont de faptul că fluxurile de producţie în cazul unui şantier naval diferă foarte mult de cele ale unei companii obişnuite, iar de aici şi aparenta scădere a profitabilităţii şantierului naval gălăţean.

„Un lucru foarte important de care trebuie să se ţină cont când se analizează rezultatele şantierul naval este acela că are un ciclu lung de fabricaţie. Comanda pentru o navă poate fi primită, de exemplu, de anul trecut, dar ea să fie în execuţie anul acesta şi anul viitor, iar livrarea sau plăţile să se facă peste doi ani. Ceea ce putem spune cu certitudine este că şantierul naval gălăţean are în prezent o situaţie economică solidă, sustenabilă şi sperăm să ne consolidăm poziţiile şi în continuare”, a declarat pentru „Viaţa liberă” directorul de Afaceri Corporatiste al SN Damen Galaţi, Florin Spătaru.

Într-adevăr, dacă s-ar merge strict „pe cifre” s-ar constata, de exemplu, că în anul 2009, deşi cifra de afaceri a şantierului naval a fost de 439 milioane de lei, acest lucru nu a ferit compania de o pierdere de aproape 9 milioane de lei. Asta după ce, cu un an înainte, pe fondul prăbuşirii pieţelor, se înregistraseră pierderi de 42 milioane de lei. Din fericire, la vremea respectivă, prin regândirea întregului lanţ de producţie, Şantierul Naval Damen nu numai că a reuşit să revină pe „linia de plutire” şi să-şi recâştige competitivitatea, ci şi să obţină rezultate financiare din ce în ce mai bune. Astfel, în 2010 a înregistrat, la o cifră de afaceri de 354 milioane de lei, un profit net de 25,7 milioane de lei, în 2011 a rămas în zona pozitivă cu o cifră de afaceri de 273 milioane de lei şi un profit de 13,5 milioane de lei, iar în 2012 s-a atins la o cifră de afaceri de 322 milioane de lei un profit net de 35 milioane de lei. Anul 2013 a fost, însă, după cum am arătat deja, unul de excepţie ca rezultate financiare raportate.

Noi locuri de muncă pentru navalişti

Un „barometru” foarte bun pentru starea de sănătate a afacerilor şantierului naval este numărul de angajaţi. Dacă înainte de criză şantierul naval avea 3.200 de angajaţi, până în 2011 numărul salariaţilor s-a înjumătăţit. După această dată, însă, numărul angajaţilor a început să crească, iar acesta este un semn bun pentru şantierul naval, dat fiind faptul că în ultimii ani s-a mers pe principiul unei creşteri controlate atât a producţiei, cât şi a numărului de salariaţi. SN Damen Galaţi a angajat anual 200 – 300 de noi navalişti. Mai mult, s-a îngrijit de asigurarea unor resurse umane bine pregătite prin dezvoltarea propriului centru de formare profesională, dar şi prin încheierea unor parteneriate cu unităţile de învăţământ gălăţene. În 2014, şantierul naval a ajuns la un număr mediu de angajaţi de 2.333 de persoane, cu aproape 350 mai mulţi decât anul precedent. Şi în 2015 s-a păstrat trendul ascendent şi, potrivit datelor furnizate de companie, în prezent s-a ajuns la aproximativ 2.500 de angajaţi.

Punctul forte, navele specializate

Creşterea numărului de salariaţi s-a făcut odată cu consolidarea segmentelor de piaţă pe care SN Damen Galaţi le-a abordat. Date fiind atât aspectele concurenţiale într-o piaţă tot mai globalizată a industriei navale, cât şi segmentele cu cel mai mare potenţial, şantierul naval gălăţean s-a orientat în special spre construirea navelor specializate, mai pretenţioase ca şi execuţie, dar care au şi o valoare adăugată mai mare.

În 2014, în şantierul Damen Galaţi s-au lansat 27 de nave, acelaşi ritm urmând să fie păstrat şi în 2015. „Vom avea nave destinate platformelor petroliere, nave de patrulare, remorchere, avem şi aceste proiecte noi - Ropax Ferry, feriboturi destinate unui client canadian şi care deschide calea şantierului spre noi pieţe. Important este să ne păstrăm versatilitatea şi să fim capabili în continuare să abordă proiecte pe cât de complexe, pe atât de diverse”, a precizat directorul de Afaceri Corporatiste al SN Damen Galaţi, Florin Spătaru. Şantierul Naval Damen Galaţi rămâne aşadar, nu numai o „locomotivă” a economiei gălăţene, ci şi a întregului grup Damen.

În acest context, nu trebuie însă uitat că, deşi şantierul gălăţean rămâne „bijuteria coroanei” - cel mai important din cele 32 de şantiere navale pe care grupul olandez le deţine în toate colţurile lumii, atât în ceea ce priveşte accesul pe pieţe, cât şi în ceea ce priveşte expertiza şi sprijinul pentru derularea unor investiţii în noi capacităţi de producţie, colaborarea la nivel de grup a fost esenţială pentru ca şantierul naval gălăţean să-şi pună în valoare întregul potenţial.

Info grafic: Ovidiu Amălinei

Citit 20463 ori Ultima modificare Luni, 15 Iunie 2015 14:53

9 comentarii

  • postat de @ Costel Nejneru Sâmbătă, 30 Ianuarie 2016 23:07 78.96.255.*** Link la comentariu
    0
    8

    "M-as intoarce si maine pentru ". Nu te mai intoarce , ramai acolo, Damen Galati iar da oameni afara. Asa de bine merge.

    Raportează
  • postat de Costel Nejneru Joi, 14 Ianuarie 2016 13:16 213.105.85.*** Link la comentariu
    2
    3

    Am lucrat in functia de Tubulator Naval si am fost instruit de Dl. Bagu Emil.

    Referitor la precizarile facute de: "eek, vrajeala comunisto-psdista, Realitatea, PipeFitter Man" - sunteti ignoranti (cautati in dictionar, sinonim cu "prost").

    "eek", nu-ti place de soferi sau masini? Fa reclamatie, suficiente reclamatii si soferul sau firma care beneficiaza de traseul acela nu o sa mai existe pe acolo. Stiu sigur, am facut-o si pe asta. Damen nu produce pentru Galati, produce pentru Damen. Si cand iti faci asigurarea la masina in Bulgaria sa fii sigur ca nu o sa-ti asfalteze nimeni strada(asta e generalizare).

    "adrian", ai dreptate dar problema este ca daca n-ai pile chiar faci pentru cel care are pile (nu te poate obliga nimeni s-o faci). Amenintari? Legal nu pot sa te cheme la suplimentare fara acordul tau si nu o sa.ti faca nimic daca zici "nu" (dar sa fii rezonabil, daca nu vii niciodata bineinteles ca nu e corect, te cheama pentru ca au nevoie)

    In fiecare zi aveam dispute verbale cu Dl. Chescu, Dl. Blanaru pe subiecte profesionale. Uneori aveam ceva de discutat chiar si cu Dl. Galateanu. Am avut sansa sa ma "cert" si cu Dl Gaibar (si mi-a facut placere :P). In fiecare zi trebuia sa am o disputa verbala cu cel putin un inginer din proiectare care se ocupa de instalatia pe care lucram. Tot "tupeul" de care am dat dovada a facut sa fiu considerat, si colegii chiar sa creada, ca sunt "neputu' lu' Galateanu". Si aici a aparut problema mea personala.

    Nu toti colegii intelegeau ca toate certurile mele erau in urma faptului ca pentru a putea sa.mi fac treaba mergeam dupa program la Proiectare si ii rugam pe inginerii de acolo sa ma lase sa analizez proiectul 3D al instalatiei si chiar stiam si inca stiu sa folosesc Solidworks. Asta imi oferea un avantaj foarte mare.

    Unde vreau sa ajung?

    In loc sa fiu apreciat ca ajut cat pot si cat ma duce capul sa usurez munca mea si acolegilor cu care lucrez..., unii dintre ei au considerat ca am pile sau ca sunt pupincurist si au preferat sa ma barfeasca si sa-mi puna bete in roate, ceea ce nu m-a oprit sa ajung sa fiu transferat la "Job Preparation" (si asta pentru ca intelegeam si stiam sa folosesc 3D software, in cazul in care mai apar ignoranti).

    Intradevar am corectat greseli facute de ingineri si am terminat lucrari cu mult inainte de termen, modificari fara materiale la dispozitie si scule dar am avut intotdeauna respect pentru ceea ce faceam si cum faceam.

    Imi pare rau ca am pleacat din santier... Imi placea munca pe care o faceam.

    Sunt in Anglia acum si din respect pentru profesie nu muncesc in acelasi domeniu. Damen Galati m-a invatat sa fiu tubulator si doar Damen Galati v-a profita de cunostintele pe care le am. M-as intoarce si maine pentru ca imi place profesia dar mentalitatea majoritatii muncitorilor ma face sa ma consider nefolositor.

    Daca aveti ceva de spus de ce nu folositi numele vostru? Frica, ignoranta?

    Raportează
  • postat de PipeFitter Man Duminică, 20 Decembrie 2015 12:31 82.98.6.*** Link la comentariu
    0
    15

    Santierul e pe val dar trimite din ianuarie lumea acasa cu 75%... numai mangleala si pupincuristi...Am lucrat si eu pe acolo si m-am lamurit.. sclavagism cu acte in regula... dar asa este cum s-a mai mentionat in alte comentarii meseriasii au plecat in stainatate SNDG e bun doar sa iti faci oleaca de vechime sa vezi maximul de rau care poate fi in domeniul constructiilor navale si dupa sa iti iei zborul imediat cum ai prins nitel de experienta si vechime. Salutari din Franta!!!

    Raportează
  • postat de Realitatea Luni, 14 Septembrie 2015 15:34 109.166.134.*** Link la comentariu
    1
    14

    da mai marii meseriasi au plecat afara nu au stat sa indure sclavia, au plecat din ROMANIA , insa neamurile,nemurelele si-au deschis firme prestatoare de servici,cei care au ramas la damen sunt: lingaii,turnatorii,sifonarii,stresantii,si de ce nu chiar si handicapatii,pentru ca cei competenti si-au luat zborul afara.ce s-ar intampla daca aceasta companie ar plati ca afara 2000-3000 de euro .maine ar fi inchis. aici e piata ieftina,si mana de lucru.asa ca tara-tara,avem nevoie de sclavi,de pile cunostinte si relatii...

    Raportează
  • postat de @vrejeala Miercuri, 17 Iunie 2015 18:44 5.13.241.*** Link la comentariu
    0
    2

    Of Mertecane Mertecane!

    Raportează
  • postat de Eu Luni, 15 Iunie 2015 15:17 5.2.208.*** Link la comentariu
    5
    13

    Sustin cele spuse de adrian.Lucrez la unu din subcontractori si am vazut destule magarii din toate punctele de vedere,inclusiv aberatii..

    Raportează
  • postat de adrian Sâmbătă, 13 Iunie 2015 22:04 86.34.253.*** Link la comentariu
    6
    29

    Laudati santierul. Dar voi nu stiti cu ce presiuni se face acest profit. Ore taiate angajatilor, lipsa scule, lipsa materiale, dar instalatia trebuie sa fie gata. Amenintari daca nu vii la suplimentare si sambata, concediu cand vor ei, iar dacs n ai pile tragi si pt ala care are pile si nu face nimic...cereti o comparatie intre angajatii santierulului olandez si cel galatean. De asta sunt lucrari la Gl, ca se da cu biciul si romanul trage la jug.

    Raportează
  • postat de vrajeala comunisto-psdista Vineri, 12 Iunie 2015 10:59 5.13.245.*** Link la comentariu
    19
    13

    e o mare vrajeala compania asta din romania poate 95-96% din angajatii deakolo sunt akolo pentru ca au dat spaga sau pentru ca au neamuri akolo e o balacareala comunisto-psdista o manipulare de ultima speta, guvernul scumpeste gazul populatiei ca sa tina in viata astfel de relicve necompetitive

    Raportează
  • postat de eek Vineri, 12 Iunie 2015 09:55 5.2.209.*** Link la comentariu
    2
    27

    E foarte bine. Ne mandrim cu asemenea firme.
    Dar conducerea orasului cum vine in ajutorul oamenilor care muncesc la firmele din zona Damen??
    Cu strazi pline de gropi, cu mijloace de transport in comun inexistente.
    Este o aventura sa ajungi dimineata la servici daca lucrezi in acea zona. Cele 2 trasee de maxi taxi au masini foarte putine, iar oamenii stau ca sardinele. Asta ca sa nu mai vorbim de calitatea jalnica a masinilor si de marlania soferilor.
    Doamne fereste sa faca soferii maxi taxi greva ca trebuie sa pleci cu 2 ore inainte la cat este de mers.
    In concluzie, banii produsi in zona industriala Damen sunt foarte buni pentru oras, dar in schimb municipalitatea nu vine cu NIMIC in ajutorul oamenilor care lucreaza acolo.

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.