Evaluaţi acest articol
(77 voturi)
11 comentarii


Chiar şi la aproape două decenii de când a fost înstrăinată pe nimic de autorităţi, nava "Libertatea" a rămas în memoria colectivă un simbol al Galaţiului. Numai că, astăzi, silueta zveltă a navei nu mai străjuieşte malurile Dunării, ci pluteşte pe apele îndepărtate ale Mării Caraibilor, proprietate a unui magnat britanic.

Înainte de 1989, deşi se vorbea de familia regală doar în "cercurile subversive", la Galaţi mai toată lumea ştia că nava "Libertatea", ancorată pe Faleza Dunării, i-a aparţinut cândva regelui Carol II-lea. Ce-i drept, regimul comunist dăduse fostului iaht regal o întrebuinţare mai utilă "clasei muncitoare", aceea de restaurant plutitor. E adevărat că nu tot "proletarul" îşi permitea să bea o bere pe puntea iahtului, dar nava era nelipsită din fotografiile celor ce vizitau Galaţiul. Oaspeţilor li se mai pomenea uneori de picanteriile aventurilor amoroase pe care regele Carol al II-lea le-a avut în discretele saloane ale navei.

Puţini ştiau, însă, că "restaurantul" avea un trecut romanţios mult mai bogat. În fapt, nava, cumpărată în 1937 de Guvernul Tătărăscu, pentru a o da în dar Casei Regale, era fostul iaht britanic "Nahlin", la bordul căruia s-a consumat o altă idilă celebră, cea dintre regele Edward al VIII-lea şi Wallis Simpson. În Marea Britanie, "Nahlin" a fost în centrul unei poveşti suficient de "scandaloase" pentru acele vremuri, pentru ca Edward al VIII-lea să-şi piardă tronul.

Dacă ar fi să mergem mai departe în timp, am afla că, iniţial, "Nahlin" a fost construit, în 1930, în Scoţia, în scopuri mai puţin picante. Beneficiară a fost lady Lady Annie Henrietta Yule, persoană elevată, cu virtuţi victoriene, dar pasionată de lectură şi călătorii exotice. Calităţi neîmpărtăşite întrutotul şi de Edward al VIII-lea, care, după ce a ajuns în posesia "Nahlin", s-a debarasat rapid de bibliotecă, pentru a face loc la bord bogatei sale rezerve de băuturi fine. De la şampanie la poveştile de amor nu a fost decât un pas, iar restul e… istorie.

Detectivi de iahturi


Ce nu ştiau autorităţile comuniste din anii ’80 era că "Libertatea" intrase în atenţia unui tânăr britanic pasionat de iahturi clasice, William Collier, care reuşise chiar să facă o investigaţie pe cont propriu, în România, sub acoperirea unei vize de student, şi să obţină dovezi că "Libertatea" de la Galaţi e legendarul iaht regal "Nahlin". Povestea a stârnit interesul unui iaht-broker cu experienţă, Nicholas Edmiston, care şi-a dat seama că sub carcasa de kitsch a "restaurantului plutitor" zăcea o mină de aur - o navă care, deşi trebuia restaurată, valora milioane de dolari!

Revoluţia din 1989 a dus "Libertatea" în apele tulburi ale… economiei de piaţă, în patrimoniul SC Regal SA Galaţi, total neinteresată de recuperarea valorii istorice a navei, chiar dacă ea figura în categoria Tezaur a patrimoniului naţional. Nava a ajuns, în 1998, să-i fie vândută, în circumstanţe controversate, lui Edmiston, pe doar 265.000 de dolari! Bâlbele administrative ale Ministerului Culturii şi gesturile mai degrabă tardive de apărare a valorilor istorice au contribuit şi ele la parafarea unei afaceri din care Galaţiul a avut doar de pierdut. În schimb, pentru Edmiston şi Coliier, achiziţionarea iahtului regal a fost afacerea vieţii lor.

Drumul spre Marea Britanie


În baza unui permis temporar, "Libertatea" a fost scoasă din ţară în 1999, pe motiv că nu putea fi reparată decât în străinătate. Numai că, odată plecată, "Libertatea" a fost rebotezată "Nahlin", iar de atunci nu s-a mai întors niciodată în România. Lucrurile au fost uşurate şi de faptul că, în 2002, în mod bizar, Ministerul Culturii a scos nava din categoria Tezaur, "Libertatea" fiind catalogată drept bun oarecare.

Departe de a fi considerat "o epavă", iahtul regal, încărcătura lui istorică, a intrat în Marea Britanie în atenţia unor oameni cu dare de mână. Cel care şi-a adjudecat nava a fost, până la urmă, Sir Anthony Bamford, magnatul ce deţinea Grupul JBC, specializat în excavatoare şi utilaje de construcţii. Cu o avere de peste 700 milioane de lire sterline, Sir Bamford a alocat un buget de nu mai puţin de 16 milioane de lire sterline pentru refacerea luxosului iaht. Se pare, însă, că trecutul navei a stârnit unele temeri, în sensul că "ar aduce ghinion" celor care îl deţin. Gurile rele spun că Sir Bamford nu ar fi neapărat o persoană superstiţioasă, însă a început să intre la idei în momentul în care compania însărcinată cu restaurararea iahtului - Cammell Laird - a intrat peste noapte în insolvenţă, deşi nimic nu anunţa că ar avea dificultăţi financiare. Complicaţii mai serioase puteau să apară, însă, în relaţiile cu Casa Regală britanică, de care Sir Anthony Bamford era destul de apropiat, mai ales prin prietenia cu Prinţul Charles. Şi se pare că Sir Bamford nu a dorit, prin restaurarea iahtului "Nahlin", să-i aducă aminte lui Charles de un moment întunecat al familiei regale. Aşa se face că, până la urmă, într-un mod destul de discret, iahtul "Nahlin" a fost vândut unui alt magnat, "regele aspiratoarelor", Sir James Dyson, un industriaş britanic ce şi-a câştigat faima şi o bună parte din avere prin inventarea… aspiratoarelor fără sac.

Refacerea navei


În demersurile de restaurare a iahtului regal, un rol important l-a jucat, din nou, William Collier, cel care descoperise nava la Galaţi. El s-a ocupat de partea tehnică a problemei, printr-o strânsă colaborare cu G.L.Watson & Comp., compania care, în anii ’30, a proiectat iahtului. Planurile iniţiale, detaliile privind echipamentele şi tipurile de materiale folosite au fost resurse preţioase în refacerea navei. Nu s-au făcut niciun fel de compromisuri în calitatea lucrărilor, executate în şantierele navale din Rendburg şi, ulterior, Hamburg. Caracterul istoric a fost păstrat, dar nava a fost, totuşi, adusă „în zilele noastre” în materie de echipamente de navigaţie. De asemenea, vechile turbine cu abur au fost înlocuite cu motoare diesel. Desigur, importante au fost planurile amănunţite de restaurare, dar la fel de importante au fost şi cele 25 milioane de lire sterline pe care Sir James Dyson a fost dispus să le bage în refacerea navei. Ce-i drept, rezultatul final a fost unul remarcabil. În 2010, iahtul „Nahlin” a revenit pe prima scenă a navigaţiei, fiind înregistrat la Glasgow, iar de atunci face senzaţie la toate regatele la care participă. Mai mult, pe lângă mândria a deţine o asemenea navă, Sir Dyson a făcut şi o afacere foarte bună. A investit mult în refacerea „Nahlin”, însă acum este în topul superiahturilor de lux, valoarea acestuia fiind evaluată la peste 40 milioane de lire sterline!

Desigur, privind imaginile cu „Nahlin”, ne dăm seama cât de puţin am ştiut să apreciem „Libertatea” pe care am avut-o la Galaţi. Şi probabil, după cum merg lucrurile la noi, nava ar fi avut toate şansele să ajungă la fier vechi, aşa cum, de altfel, au ajuns şi alte nave care au făcut istorie pe Dunăre. Drept urmare, să ne bucurăm cel puţin că britanicii au reuşit să redea navei - fie ea denumită „Libertatea” sau „Nahlin” - strălucirea pe care o merita. Vânt bun din pupa! Iar noi poate că vom învăţa să ne apreciem mai mult valorile culturale şi istorice.

Fişă tehnică a navei


Proiectată de G.L.Watson & Co. Glasgow
Construită în 1930, la John Brown & Co. - Clydebank, Scoţia
Prevăzută pentru croaziere lungi, cu saloane luxoase, apartamente de oaspeţi, bibliotecă, sală de gimnastică, sală de observaţie
Lungime - 89,3 metri, lăţime - 10,38 metri
Pescaj - 4,42 metri
Propulsie - motoare 2 x 2.200 CP
Deplasament 2.107 tone

Proprietari şi denumiri


Nava a avut de-a lungul timpului mai multe nume şi proprietari, după cum urmează:
- 1930-1936 - „Nahlin” - lady Lady Annie Henrietta Yule, ulterior Eduard al VIII-lea al Marii Britanii
- 1937 - redenumită „Luceafărul”, a fost cumpărată de Guvernul României şi dăruită lui Carol al II-lea
- 1948 - naţionalizată şi redenumită „Răsăritul”, apoi „Libertatea”
- 1999 - redenumită „Nahlin”, cumpărată de William Collier şi Nicholas Edmiston, care i-au revândut-o lui Sir Anthony Bamford
- 2010 - „Nahlin” revine pe mare, proprietate a lui Sir James Dyson4

Relansarea industriei iahturilor neoclasice


Restaurarea iahtului „Nahlin” i-a deschis lui William Collier drumul spre afaceri de anvergură. El a devenit manager al G.L.Watson, iar arhiva de planuri a companiei de peste 1.500 de nave istorice a devenit o afacere profitabilă, dat fiind faptul că tot mai multe persoane cu dare de mână doresc să achiziţioneze iahturi de inspiraţie neo-clasică. Planurile originale furnizează informaţii nu numai pentru restaurarea unor nave istorice, ci sunt sursă de inspiraţie şi pentru noi nave.

Cu iahtul de lux, pe mările şi oceanele lumii


Iahtul „Nahlin” a navigat pe oceanele lumii din Scoţia până în Mexic, din insulele greceşti până în Galapagos, din Indiile de Vest până în Noua Zeelandă.

Iahtul şi-a câştigat celebritatea, în perioadele regale, şi prin croazierele pe Mediterana. Din 2010, „Nahlin” a fost prezent la marile regate dedicate navelor istorice. Zilele trecute, potrivit site-urilor de navigaţie, iahtul se afla în drum spre insulele Turks and Caicos, dominion britanic din Marea Caraibilor.

Citit 28345 ori Ultima modificare Marți, 14 Martie 2017 10:36

11 comentarii

  • postat de Jiji Duminică, 19 Martie 2017 14:44 212.233.40.*** Link la comentariu
    2
    9

    Intrebati-o pe Butnaru de la Regal S.A. cum a fost vanduta nava pe nimic. Cine si-o fi tras partea leului. Functionari paraziti care au facut ce-au vrut cu avutul national. Prosperi oameni de afaceri galateni. Detalii in articolul mai vechi din Viata Libera
    http://www.viata-libera.ro/reportaj/33863-viata-libera-galati-istoria-vanduta-ca-fier-vechi-nava-libertatea-tezaurul-pierdut-al-galatiului

    Raportează
  • postat de Dan Luni, 13 Martie 2017 23:48 5.13.155.*** Link la comentariu
    6
    20

    Da-i naibii de occidentali fraieri. S-au ales cu bodega aia plutitoare. Noi ? Pfoaaa, noi am ramas cu Monumentul Comunismului. Opera aia de arta de pe Faleza :)))))

    Raportează
  • postat de lilo Luni, 13 Martie 2017 13:32 194.78.127.*** Link la comentariu
    6
    3

    poate este vorba de Marea CARAIBELOR....

    Raportează
  • postat de Costi Luni, 13 Martie 2017 11:56 95.77.96.*** Link la comentariu
    4
    49

    Intr-adevar la ce oameni are Galatul, nu meritam decat barca gonflabila cu Ponta in ea si trasa de pompieri prin mlastina. Important e sa fie pensiile mari, da-le dracu de vapoare ruginite.

    Raportează
  • postat de Diana72 Luni, 13 Martie 2017 11:49 81.12.149.*** Link la comentariu
    1
    34

    Uite asa, pe langa Clubul Otelul, Galatiul a mai pierdut un simbol al orasului!
    Cei care se fac vinovati de acest jaf, complicitate sau de tradare, sa plateasca!
    Vad ca la Galati, DNA iar doarme! Poate vin altii cu mai mult tupeu la conducere.
    Doamna fosta directoare de la REGAL S.A., membra PSD, doarme linistita?

    Raportează
  • postat de calator GB Luni, 13 Martie 2017 10:58 89.137.225.*** Link la comentariu
    1
    34

    bun articolul. Fac o completare : o scurta perioada de timp , cam prin anii "6o.se faceau plimbari cu iahtul Libertatea. Se pleca din Galati la ora o3, escala la Tulcea si o a doua la Sulina de unde se intra intra in mare la ora 14 si pe mare pana la Constanta.In apropiera portului venea pilotina care aducea pilotul pt.a intra si acosta la Constanta la 0ra 22. Veneau calatori si de la Cluj si din alte orase pt.aceasta calatorie. Sunt dintre acei care au facut-o. Dar nici atunci nu avea indianul de la prova- cica era scos pt.restaurare. Se mai stie ceva de el ? S-a vandut si indianul ? Il mai are acum,l-au refacut ? Ar fi interesant de stiut. A fost cineva tras la raspundere pt.aceasta abuziva vanzare,etc.,etc.

    Raportează
  • postat de mda Luni, 13 Martie 2017 09:45 109.103.162.*** Link la comentariu
    1
    54

    Deși o pierdere pentru gălățeni, mă bucur să o văd restaurată, atât fizic cât și moral.
    Un asemenea vas nu merita să ajungă o bodegă ruginită.

    Raportează
  • postat de GL Luni, 13 Martie 2017 08:31 5.13.238.*** Link la comentariu
    2
    39

    Parca prin anul 2012, a mai fost scris un articol asemănător si nimeni nu a fost tras la răspundere pentru aceasta marsavie.
    Dosar penal ptr.cei vinovați.

    Raportează
  • postat de Yahtul nu e pt golani . Luni, 13 Martie 2017 06:34 108.245.201.*** Link la comentariu
    4
    39

    Foarte bine , voi nu meritati asa ceva , ati distrus tot .
    Voi meritati "panzarul moldovenesc " care doar de pus pe foc e bun acum , nici de ala n-aveti nas , n-ati avut bani sa-l mentineti si acum e o epava ....Vai de voi .

    Raportează
  • postat de asta e Luni, 13 Martie 2017 04:44 89.136.187.*** Link la comentariu
    3
    34

    mai bine asa. la malul dunarii o minca rugina.

    Raportează
  • postat de un cioban Luni, 13 Martie 2017 02:56 5.13.170.*** Link la comentariu
    0
    38

    Tatal meu a facut armata la marina 3 ani,un an jumatate a fost pe submarine si un an jumatate pe vasul Libertatea unde a fost si instructor,cind eu eram elev la grupul scolar C.S.G prin anul 1971, am fost sa mancam niste mici si sa bem o bere ,dar sa imi arate si nava ca o stia ca pe casa lui..Surpriza i-a fost mare ca nu mai corespundea nimic cu realitatea pe care o stia el a fost modificata complet in interior.Seful de sala sau restaurant care era atunci imi aduc aminte ca si-a facut o schita si nota toate cele indicate de tatal meu ca sa stie istoria lui,dar lipseau elementele decorative de bronz,alama de peste tot, si multe compartimente modificate.

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.