Util. Vezi aici cât vei plăti pentru o rablă

Util. Vezi aici cât vei plăti pentru o rablă
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Guvernul a anunţat că vrea să înlocuiască taxa auto de primă înmatriculare cu timbrul de mediu, cuantumul fiind calculat în funcţie de normele de poluare. Însă această modificare vine cu numeroase riscuri.

Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a precizat, într-o conferinţă de presă, că decizia de adoptare a acestei taxe va fi luată după ce va fi organizată o dezbatere publică şi a susţinut că acest concept al timbrului de mediu se are în vedere a fi finalizat la adoptarea bugetului pe acest an.

Rovana Plumb a mai spus că principiul de baza este cel potrivit căruia poluatorul plăteşte şi a arătat că, în cadrul dezbaterii publice, se va ţine cont de normele Comisiei Europene, instituţie cu care va exista de altfel un dialog în acest sens, pentru a nu se risca procedura de infringement. Ea a mai remarcat că, în acest moment, există, în România, foarte multe maşini care poluează.

Într-adevăr, parcul auto din ţară noastră este unul "îmbătrânit". În prezent există 932.000 de automobile mai vechi de 20 de ani, 1,3 milioane de automobile vechi de 6-10 ani şi doar 640.000 de unităţi de maxim doi ani vechime, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

O maşină veche emite mai multe emisii poluante, astfel că timbrul de mediu se anunţă a fi unul destul de scump, care va afecta, în mod evident, populaţia cu venituri mici a României. În consecinţă, clasica Dacia 1300, fabricată în anii '90, pe care proprietarul nu a avut bani să o schimbe, va fi taxată mai scump decât o maşină cu motor electric, care nu poluează, pentru care nu se va plăti niciun ban statului.

Astfel, în prima fază, legea îi va obliga să achite această taxă, care va aduce venituri considerabile la buget, însă, ulterior, ei ar putea renunţa la maşinile vechi şi să îşi achiziţioneze unele noi, dând astfel un impuls atât de necesar pieţei auto.

Potrivit datelor publicate de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), numărul de autoturisme noi înmatriculate a scăzut cu 16,7% în primele 11 luni din 2012, la 61.608, faţă de ianuarie-noiembrie 2011, când au fost 73.988 unităţi.

Dacă timbrul de mediu va fi mai mare decât fosta taxă, atunci vânzările second-hand vor suferi o lovitură puternică, odată cu relansarea treptată a pieţei auto de maşini noi. Dar dacă aceasta va fi mai mare sau va rămâne aproximativ la fel, vânzările de maşini second-hand vor înregistra o creştere masivă, lucru încurajat şi de puterea scăzută de cumpărare a românilor.

Numărul de maşini "la mâna a doua" importate în România a crescut cu 82% în primele 11 luni din 2012, ajungând la peste 155.900 de unităţi, de la cele 85.800 de unităţi înscrise în perioada similară din 2011.

Ce se ştie până acum despre timbrul de mediu

Potrivit lui Victor Ponta, pentru timbrul de mediu, proprietarii de vehicule vechi şi poluante vor plăti mai mult, iar deţinătorii de vehicule noi vor plăti mai puţin sau chiar deloc, în cazul maşinilor hibride electrice. Astfel, plata acestui impozit va fi calculată în funcţie de emisia de noxe şi capacitatea cilindrică a vehiculului.

Taxa auto, "buba" sistemului românesc

Taxa auto a fost introdusă de guvernul condus de Călin Popescu-Tarceanu în luna aprilie 2008, fiind calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza capacităţii cilindrice şi emisiilor de dioxid de carbon, iar în ultimii ani a fost modificată de mai multe ori.

Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a arătat, însă, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de primă înmatriculare încălcă legislaţia Uniunii Europene, întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României. Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces în care un român care şi-a cumpărat, în iulie 2008, o maşină second-hand din Germania şi a plătit taxa de poluare pentru înmatricularea în România a reclamat faptul că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu şi celorlalte maşini second-hand deja înregistrate în ţară şi revândute.

Experţii în domeniul juridic au atenţionat Guvernul că România riscă sancţiuni financiare din partea Uniunii Europene, în urma declanşării unei posibile proceduri de infringement, şi numeroase alte procese cu proprietarii de maşini, inclusiv cu cei care au pierdut iniţial în instanţă, dacă nu modifică urgent taxa auto şi nu restituie din sumele plătite.

Ulterior, în 2011, cuantumul taxei auto a fost majorat în medie cu 45-50%, dar cu o creştere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante, pentru că în acest an să fie redusă cu până la 25%.

În acelaşi timp, în luna ianuarie 2012, Guvernul a decis că taxa de primă vânzare a maşinilor înmatriculate înainte de 2007 să fie suspendată până la începutul lui 2013, urmând că persoanele care au plătit deja această taxă să primească banii înapoi. Pe rolul instanţelor judecătoreşti sunt înregistrate aproximativ 80.600 dosare, deschise în 2011-2012, pentru restituirea taxei de poluare auto. Guvernul este obligat să le restituie proprietarilor de autovehicule o sumă totală de 400 de milioane de euro, reprezentând taxă percepută ilegal de fostul Executiv.

Astfel, multă lume confundă taxa de primă vânzare care se aplică de la 1 ianuarie 2013 cu timbrul de mediu care se doreşte a fi o revizuire a taxei de primă vânzare.

Citit 3163 ori Ultima modificare Vineri, 11 Ianuarie 2013 15:31

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.