Cele mai SCUMPE MAŞINI second-hand din România sunt la Galaţi!

Cele mai SCUMPE MAŞINI second-hand din România sunt la Galaţi!
Evaluaţi acest articol
(15 voturi)

* Gălăţenii au ajuns să dea mai mult pe autoturismele rulate decât cumpărătorii din vestul ţării * Paradoxal, cu cât salariile sunt mai mici, cu atât mai mari sunt preţurile la maşinile second-hand * Care sunt preferinţele în achiziţia autoturismelor şi la ce preţuri ajung unele dintre modele cele mai căutate


Chiar dacă Galaţiul nu este unul dintre judeţele în care prosperitatea să dea pe dinafară, „imaginea” contează, iar asta se reflectă inclusiv în achiziţiile de maşini second-hand, achiziţii care, în fond, domină piaţa auto. Maşinile nemţeşti turează piaţa şi, deşi Galaţiul se află în coada clasamentelor privind câştigurile medii salariale, el se află în „pole-position” în materie de achiziţii de autoturisme, atât ca preţuri, cât şi în ceea ce priveşte calităţile tehnice ale maşinilor.

Astfel, potrivit unui studiu realizat de site-ul specializat pe piaţa auto VeziCatFace.ro, în baza analizării a 160.000 de anunţuri privind vânzarea unor maşini second-hand din toate judeţele ţării, Galaţiul se află pe locul întâi al celor mai scumpe maşini second-hand, cu un preţ mediu de 4.523 de euro! Practic, în materie de preţuri, Galaţiul nu este depăşit decât de Bucureşti, unde un autoturism la mâna a doua ajunge în medie la 5.179 de euro, dar asta în condiţiile în care ne referim la o aglomerare exclusiv urbană, în care veniturile şi potenţialul de dezvoltare sunt mult peste restul ţării.

Spre comparaţie, dacă este să rămânem la nivel judeţean, topul judetelor cu cele mai ieftine maşini second-hand este condus de Mehedinţi (2.835 de euro), Caraş-Severin (2.919 euro) şi Sălaj (3.196 de euro). La vârful clasamentului, Galaţiul este urmat de Argeş (4.458 de euro), dar şi de judeţele din imediata noastră vecinătate - Brăila (4.175 de euro), Vrancea (4.152 de euro) şi Constanţa (4.113 euro).

Dai un ban, dar stai în faţă

Desigur, dincolo de preţul în sine, esenţiale în ceea ce priveşte un autoturism second-hand sunt, printre altele, vârsta şi rulajul maşinii. În această privinţă, studiul de piaţă pune în evidenţă faptul că, în general, cu cât parcul auto dintr-un anumit judeţ este mai nou, cu atât şi preţul mediu este mai mare. Aşa se face că, deşi preţurile maşinilor din Galaţi sunt printre cele mai mari din ţară, vechimea lor este printre cele mai mici. La nivel naţional, vârsta medie a autoturismelor second-hand este de 13 ani şi şase luni, în acest calcul fiind însă inclus şi Bucureştiul, unde vechimea medie a autoturismelor la mâna a doua este 12 ani şi două luni. În ceea ce priveşte Galaţiul, vârsta medie a unui autoturism second-hand vândut este de 12 ani şi jumătate, fiind devansat doar de Argeş, cu o vechime de 12 ani şi trei luni, fiind, practic, singurele judeţe din ţară unde vechimea maşinii este sub 13 ani.

La polul opus, topul judeţelor cu cea mai mare vârstă a maşinilor puse în vânzare este condus de Caraş-Severin (15 ani şi două luni) şi Mehedinţi (15 ani), aceleaşi judeţe care, după cum am văzut, se află pe primele două locuri şi în topul cu cele mai ieftine maşini.

Dacă este să ne referim la rulaj, cele mai „muncite” maşini second-hand din ţară sunt cele vândute în Sălaj (198.435 km), Suceava (195.256 km) şi Satu-Mare (193.606 km). Cele mai „odihnite” sunt maşinile vândute în Bucureşti (154.030 km), Argeş (160.081 km) şi Giurgiu (168.964 km). În judeţul Galaţi, numărul mediu de kilometri la bord ai maşinilor vândute pe piaţa second-hand este de 173.631 km, destul de apropiat de cel al maşinilor din judeţele vecine - Brăila (173.866 km), Tulcea (172.347 km), Constanţa (176.592 km), Buzău (178.583 km) şi Vrancea (171.856 km).

Maşini şi salarii

Revenind la raportul venituri vs maşini, interesant este că, deşi, în teorie, cu cât salariile sunt mai mari, cu atât cumpărătorii îşi permit maşini mai noi sau mai scumpe, practica nu confirmă decât parţial această ipoteză. În cazul judeţului Galaţi, potrivit Comisiei Naţionale de Prognoză, doar 10,7 la sută dintre angajaţi se puteau baza anul acesta pe salarii peste 2.415 lei brut. Spre comparaţie, în Bucureşti procentul populaţiei cu venituri peste pragul de referinţă este de 32 la sută, iar în Argeş de 19,6 la sută. Acestea sunt, de altfel, şi singurele zone în care se respectă regula „bani mai mulţi, maşini mai scumpe”. Judeţe prospere, precum Clujul, unde unul din cinci salariaţi are câştiguri peste 2.415 lei, se plasează abia pe locul 10 în topul celor mai scumpe maşini second-hand. În acelaşi timp, maşinile rulate din Cluj au, în medie, 180.569 km la bord, ceea ce plasează judeţul pe locul 25 în topul celor mai uzate maşini.

Preferinţele cumpărătorilor

Dacă este să ne raportăm la acelaşi tip de autovehicul, se observă, potrivit studiului VeziCatFace.ro, că preţurile de achiziţie la anumite modele creşte pe măsură ce ne deplasăm de la vestul spre estul ţării. Drept model de referinţă putem lua, de exemplu, un autoturism Volkswagen Golf V, fabricat în 2005, motor pe benzină de 1,6 litri, 100 CP şi 150.000 km. În baza prelucrării a 3.700 de anunţuri de vânzare din întreaga ţară a rezultat că ofertele cele mai ieftine sunt în Bistriţa-Năsăud (3.639 de euro), Sălaj (3.757 de euro) şi Caraş-Severin (3.924 de euro). Cele mai scumpe oferte sunt mai ales în Moldova, în Iaşi preţul mediu pentru acest model de maşină fiind de 4.824 de euro, în Bacău de 4.661 de euro şi chiar şi în Vaslui se ajunge la 4.599 de euro. La Galaţi, preţul pentru acest tip de autoturism ajunge la 4.681 de euro, mai convenabil fiind, poate, de căutat o ofertă la Brăila, unde preţul mediu ajunge la 4.447 de euro.

Un studiu de caz poate fi şi raportul dintre vânzările în gamele cu pretenţii, precum BMW sau Mercedes-Benz. Astfel, din dinamica pieţei, rezultă că BMW are avans în judeţele din vestul şi centrul ţării, Mercedes fiind în faţă în materie de preferinţe în judeţele din Moldova şi Dobrogea. În judeţul Galaţi, de exemplu, BMW a avut o cotă de piaţă de 7,3 la sută, cu puţin sub cea a Mercedes, de 7,4 la sută. În Brăila, în schimb, opţiunea pentru BMW este mai clară - 8,5 la sută, spre Mercedes orientându-se doar 4,8 la sută dintre cumpărători.

Vara se numără înmatriculările

Potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA), în România mai bine de două treimi din maşini sunt cumpărate la mâna a doua. La Galaţi, diferenţa este chiar mai mare, procentul de maşini noi fiind de numai 11,5 la sută. Trendul pare a se păstra neschimbat şi în continuare. Strict la nivelul lunii iulie, în judeţul Galaţi s-au înregistrat 1.086 de tranzacţii cu autoturisme, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Dintre acestea, doar 127 au fost autoturisme nou înmatriculate, restul de 959 de maşini fiind autoturisme rulate.

Citit 11297 ori Ultima modificare Vineri, 15 Ianuarie 2016 02:13

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.